Monday, January 9, 2012

Pilegrimsvandring: Noen forberedelser

Avgjørelsen er tatt, jeg skal på pilegrimsvanding. Men før jeg setter igang med å gå 800 km er det nødvendig med en del forberedelser. Jeg kjøpte noen bøker om pilgrimsvandingen fra Pilegrimsfellesskapet St. Jakob i Oslo
Det å lese hva andre har gjort tidligere er kjempenyttig og det er mange gode bøker og filmer på markedet som handler om pilegrimsvandringen til Santiago de Compostella. Jeg begynte å trene rent fysisk for turen fire måneder før avreise. Daglige turer, gradvis lenger og lenger og til slutt også med sekk. Ja, for sekk må være med. Det man trenger i sekken kommer fort opp i 10 kilo. Det er lurt å ikke ha tyngre sekk enn det. Men det er også viktig å trene på å gå i god tid før avreise, -både for å herde føttene og få å gå inn evt nye tursko. Hva som bør vær med i sekken står det mye bra om i bøkene som kan kjøpes. Ikke ha med for mye var rådet jeg fikk av mange.

En del av mine forberedelser var også å innstille meg mentalt til reisen. Hva ønsket jeg med turen? Hvilke forventninger hadde jeg? Hva håpet jeg å oppleve? Skulle jeg skrive dagbok? Osv. Dette var en viktig prosess for meg. Etter mange år med daglige rutiner hva gjelder jobb og studier, ønsket jeg å finne tilbake til andre sider ved livet. Det forutsette, det spontane, det plutselige,- å være i ØYEBLIKKET.  Ville jeg klare å koble ut så mye av hverdagens rutiner at jeg kunne oppleve øyebikket igjen? Det underlige tidløse stedet hvor man er tilstede med hele seg akkurat der og da. Det ønsket jeg veldig sterkt.

No comments:

Post a Comment