Sosialt arbeid bruker mange begreper som stammer fra
symbolsk interaksjonisme, men det er lite kjent at symbolsk interaksjonisme i
så stor grad danner et teoretisk grunnlag for praksis. Litteratur innen sosialt
arbeid gir lite oppmerksomhet til dette, men begrepsapparatet er uansett
velkjente tema innen sosialt arbeid.
Et interaksjonistisk perspektiv:
Det er en rekke betydelige forskjeller innen tradisjonen til
symbolsk interaksjonisme, men her skal jeg forsøke å skildre noen felles tema
stedet for å belyse uenighetene. Symbolsk interaksjonisme fokuserer på små
skala interaksjon og de ulike prosessene som bidrar til dette. Symbolsk
interaksjonisme er derfor et eksempel på mikrososiologi, med dens vektlegging
på interaktiv atferd, i motsetning til makrososiologiske spørsmål som er
forbundet andre former for samfunnsforhold.
Symbolsk interaksjonisme har mye til felles med fenomenologi
tatt i betraktning at de begge betrakter mening som flyktig og ubestemmelig. Et
bestemt objekt, hendelse eller handling har ikke en fast mening. Hver vil bety
forskjellige ting til ulike personer på ulike tidspunkter. Hver er åpen for
fortolkning. Denne enkle observasjonen er en sentral del av teorien fordi det
betraktes som et avgjørende aspekt av sosiale kontakter. Folk fortolker andres
handlinger i overensstemmelse med spesielle sett av forventninger som er
forbundet med sosiale posisjoner – kjønn, rase, yrke og så videre.
Et av
hovedlæresetningene i symbolsk interaksjonisme er handlingsmulighetene i alt
sosialt liv. Når mennesker handler sammen er det mottakelig for hverandres
påvirkninger: de er enige eller uenige, de gjør kompromisser, kjemper
maktkamper og så videre.
Ved å gjøre
dette, handler de med hverandre. Sosial atferd er derfor ikke bare avhengig av
handlinger, men av samhandlinger. Måten som folk reagerer på hverandre
og hverandres handlinger er viktige faktorer i alt sosialt liv.
Mikrososiologi står i gjeld til utsagnene til W.I.Thomas om
at definisjonen av en situasjon er sann i dens konsekvenser. Dette betyr at er
at folk reagerer ikke så mye på selve situasjonen, men på deres persepsjon
av den. For eksempel dersom en klient tror at en sosialarbeider har til hensikt
å fjerne hennes barn og overta omsorgen for dem når dette ikke er tilfelle, vil
hun reagere på en oppfattet trussel med
frykt, angst og forsvar. Denne reaksjonen er ikke skapt av den ”sanne”
situasjonen, for det er faktisk ingen trussel. De er skapt av definisjonen
av situasjonen av klienten, som i dette tilfelle er en trussel. Selv om
trusselen ikke er ekte, er følelsene og handlingene skapt av den oppfattede
trusselen uansett ”sanne”.
Dette er
igjen en avgjørende del av sosial interaksjon. Ens egen definisjon kan variere
(og gjør faktisk ofte det) fra definisjonen av situasjonen hvor andre personer
handler. På denne måten vil trolig misforståelser, mangel på samarbeid og andre
slike sosiale episoder være vanlige og understøtte mye av hva som skjer i
sfæren av dag til dag samkvem. Betydningen av dette for sosialarbeidere er
ganske stor, delvis fordi det forklarer det meste av interaksjonen som ”går
feil” mellom klienter eller mellom klienter og andre hjelpeinstanser og delvis
fordi det kan gi mange holdepunkter i forhold til hva som skjer når forsøk må
gjøres for å skape en bro mellom de ulike definisjonene av situasjonen laget av
sosialarbeideren og klienten, sosialarbeideren og ledelsen, sosialarbeideren og
hjelpeapparatet og så videre.
George Herbert Mead |
Erwing Goffman |
Selvet som et speil
”Selvet” er et annet nøkkelbegrep i symbolsk
interaksjonisme. Selvet er ment å bli bygget opp i interaksjonsprosessen. Det
gir følelsen av identitet som tillater en person å beholde en viss grad av
kontinuitet mellom de ulike rollene han eller hun spiller.
Charles Cooley |
Oppsummert
presenterer Cooley selvet som et kompleks helhet som er mer sosialt grunnlagt
enn det som er tradisjonelt oppfattet. Individet er mindre ukrenkelig, og
derfor mer utsatt, og er svært avhengig av sosial interaksjon.
Interaksjonisme er på mange måter "billedstorming" (en
"billedstormer" en et uttrykk fra reformasjonen og betegner en person som har
makt til å fjerne helgebilder fra kirkene). Det ødelegger mange ”sunn fornuft”
oppfattelser av hverdags fenomener (for eksempel selvet) ved å demonstrere at
de er ikke så fikserte og uforanderlig som først trodd. De er skapt og
gjenskapt i og av sosial interaksjon. Men dette reiser spørsmålet om hvorfor så
mange aspekter av sosial liv gjenstår relativt konstant (igjen er selvet et
godt eksempel). Begrepet ”merking” gir et delvis svar til dette spørsmålet.
Howard Becker, blant andre, forfektet at visse atferd blir merket av andre, og
dette er internalisert av personen betraktet som en del av hans eller hennes
selvbilde.
Avvik er et
studieområde hvor denne tilnærmingen er ofte anvendt. En ”avvikende” handling
(for eksempel kriminalitet) tiltrekker seg offentlig kritikk og gjerningsmannen
har en tendens til å bli merket som en ”avviker” eller en ”kriminell” eller hva
som helst. Becker (1963) kommenterer at:
”Avvikende atferd er atferd
som folk merker som det.” (s.9)
Merkingsprosessen
oppmuntrer avvikere til å adopterer dette ferdiglagde identitet og dette i sin
tur oppmuntrer slik avvikende atferd og derfor bekreftes den avvikende
identiteten. Merkelappen er satt. Merking er likevel sett som en
hovedinteraktiv prosess som er anvendelig ikke bare i forhold til avvik men
også bredt til situasjoner hvor samfunns reaksjoner har en betydelig effekt på
atferd. Blyghet, feighet, mot kan alle ble sett på som produkter fra
merkingsprosessen
De fleste teorier vedrørende samfunnet konsentrerer seg på
objektive sider av det sosiale livet med symbolsk interaksjonisme henger seg på
et oppfattelse av sosial liv som å være beleiret ikke bare i en fysisk realitet
men også i et symbolsk univers – en verden av symboler, meninger og subjektive
fortolkninger. Disse symbolene er oppbevart i kultur og overlevert fra
generasjon til generasjon i og med at de deler verdier og meninger. Dette er i
stor grad interaksjonismens floke. Folk er i stand til å forutsi atferden til
andre presist ved å vise til disse delte meningene. Rose (1962) kommenterer:
…samfunnet er mer enn en
samling av individer: det er en samling av individer med
kultur, som er blitt lært gjennom symbolsk
kommunikasjon fra andre individer bakover i tid, slik at medlemmene kan måle deres
atferd til hver andre og til samfunnet som en helhet.
Interaksjon
kan derfor bli sagt å foregå på minst to nivåer. På den ene siden, er det en
fysisk interaksjon av personer som kommer i kontakt med hverandre. På den andre
siden, skjer interaksjon i symbolske begreper – meninger og verdier er delt,
utvekslet, avslørt eller engasjert i konflikt. Det er disse symbolske
interaksjoner som holder betydning for sosialt liv. Kort sagt, vår forståelse
av samfunnet må omfatte en forståelse av symbolismen som understøtter sosial
interaksjon.
Underliggende antagelser:
Symbolsk interaksjonisme er ofte
beskrevet som en modell og ikke en teori, fordi det er en sett av beskrivelser
for sosialt liv og ikke et fastspikret vitenskapelig forklaring. Det har
uansett en rekke av de underliggende antagelsene som vil gjøre videre studier
fruktbart.
Menneskesyn
Symbolsk interaksjonisme hviler på
antagelsen om en ”dramaturgisk” modell av mennesket. Interaksjon er sett på som
en form for skuespill med ulike roller, manus, og så videre. Men, ulikt drama,
er manus bare et omriss og det er stor tillitt til improvisasjon. Symbolsk
interaksjonisme er ikke derfor en annen form for determinisme – det antyder en
viss grad av frihet. Det er generelle restriksjoner fremsatt av rammen av kulturell
og rolle spesifikk forventninger, men innen denne rammen kan og må individet
gjøre valg og ta ansvar for hans/hennes egne handlinger. I lys av dett har
symbolsk interaksjonisme mye til felles med eksistensialisme. Oppfattelsen av
selvet som en flyktig og interaktiv prosess er også en klar parallell.
Samfunnssyn
Forfattere innen denne skolen av
sosiologi fokuserer på små-skala sosiale interaksjoner (mikrososiologi) i
stedet for stor skala sosiale faktorer slik som lagdeling, makt relasjoner og så
videre (makrososiologi). Deres samfunnssyn vil derfor vise seg å være en
harmonimodell for så vidt som det legges liten eller ingen vekt på konflikt
mellom interessegrupper iboende i sosiale strukturer.
På
grunn av dens vektlegging nærmest bare på mikrososiologiske faktorer, er det en
betydelig ubalanse innen symbolsk interaksjonisme og dets oppfattelse av
samfunnet. Allikevel er det en harmonimodell (det vil si at det forutsetter et
homogen samfunn) bare gjennom uteblivelse enn gjennom design. Taylor, Walton og
Young (1973) kritiserer det symbolsk interaksjonistiske perspektivet for ikke å
gå langt nok i dens analyse av sosiale former. De ser symbolsk interaksjonisme
som en gyldig og anvendbar form for sosiologi, men en som trenger å bli grunnet
i en mer tilstrekkelig teori om makrososiologiske prosesser. Med andre ord
forutsetter den miksososiologiske symbolske interaksjonismen en harmonimodell
av samfunnet inntil den er plassert i en kontekst av makrososiologi som
analyserer makt forhold, gruppe formasjoner, konflikter mellom
interessergrupper, og så videre. En mikroanalyse er utilstrekkelig og
vill-ledende hvis ikke det kobler seg til en bredere forståelse av sosiale
strukturer.
Vitenskapssyn
Symbolsk interaksjonisme stoler i
stor gra på mindre strenge former for vitenskapelige undersøkelser slik som
deltagende observasjon og analyse av skriftlig materiale. Goffman kommenterer:
Det illustrative materiale
brukt i denne studien er av blandet status: noen er tatt fra respektert
forskning hvor kvalifisert generalisering er gitt vedrørende noterte
regelmessigheter: noen er tatt fra formelle dagbøker skrevet av fargerike
mennesker: mange faller midt imellom (1971, s.9).
Det
er klart at for en tilnærming som vektlegger viktigheten av mening og den
overkommelige naturen av hverdagslivets virkelighet, er en positivistisk
vektlegging på kausalitet, objektivitet og stivbeint empirisme totalt ute av
bildet. Det interaksjonistisk vitenskapssyn er derfor en mer fleksibel en, et
humanistisk perspektiv som ser etter mønster og regelmessigheter i stedet for
en som forsøker å klemme eksistens inn i en forutbestemt rammeverk. Denne form
for vitenskap er langt mer forenelig med sosialt arbeid enn dens positivistiske
motsetning.
Symbolsk interaksjonisme og
sosialt arbeid
Den dramaturgiske tilnærmingen til
symbolsk interaksjonisme er en som er lett anvendbart i sosialt arbeid. Mange
av nøkkelbegrepene har allerede stor verdi i praksis. Sosialarbeidere snakker
ofte i begreper om roller, rollekonflikter, selvbilde, merking og så videre.
Ironisk nok virker det mye mindre vanlig for sosialarbeidere å være i stand til
å relatere begrepene til deres faktiske
teoretiske grunnlag. De er akseptert som dag til dag utsagn i praksis, men det
synes som få utøvere setter pris på at disse stammer fra symbolsk
interaksjonisme. I motsetning blir for eksempel psykodymaniske begreper
godkjent som sådan. Hvorfor dette skille skal eksistere er ikke klart, men det
er uansett verdt å merke seg.
Siden
sosialt arbeid på så mange måter er en prosess av interaksjon mellom aktører
som tar til seg ulike roller og fester forskjellige meninger til problemer og
hendelser, er symbolsk interaksjonisme et perspektiv som tilbyr store løfter i
vårt forsøk på å oppnå en bedre forståelse for sosialt arbeids verden.
Kaare Torgny Pettersen
Litteratur:
Becker, H., 1963. Outsiders: Studies in the Sociology of Deviance. New York:
Free Press.
Cooley, C.H., 1902. Human
Nature and the Social Order. New
York: Scribner and Sons.
Goffman, E., 1971. Presentation
of Self in Everyday Life. Harmondsworth: Penguin.
Mead, G.H., 1934. Mind,
Self and Society. Chicago: Chicago University
Press.
Rose, A.M., 1962. Human
Behaviour and Social Processes. London:
Routledge and Kegan Paul.
Taylor, I., P.Walton og J.Young, 1973. The New Criminology.
London: Routledge
and Kegan Paul.
Thomas, W.I. og
F.Znaniecki, 1958. The Polish Peasant in Europe and America. New York: Dover
Publications.
No comments:
Post a Comment