Sigmund Freud |
Freuds teorier er blitt popularisert og overforenklet i en
slik grad at hans opprinnelige ideer er blitt endret nesten til det
ugjenkjennelige .
Eros: For Freud var libido (seksuell energi) et
kjernebegrep. Det representerte en av de mest primær menneskelige instinkter,
nemlig eros. Seksuelle ønsker er kilden til mange av våre handlinger. Libido er
ikke et perifer hensyn som bare blir relevant i visse omstendigheter. Den er en
sentral, primær faktor fordi den er en av hovedkildene til menneskelig energi
og motivasjon. Med dette antyder ikke Freud at han så på seksuell atferd som å
være mer fremherskende enn det egentlig er. Libido er generelt opphøyet, det
vil si kanalisert inn i mer sosialt aksepterte aktiviteter slik som arbeid,
idrett, kunst og så videre. På denne måten er libidiøs energi grunnlaget for
vår kultur. Det er gjennom opphøyelsen av seksuell energi at kulturens og
samfunnets felles bestrebelser er mulige.
"Sivilsasjonen påkaller mål-hemmende lidido på den
største skala for å styrke den felles bindingen gjennom vennskapsbånd. For at
disse mål skal kunne oppnåes, er en restriksjon på seksuallivet uunngåelig. Men
vi er ikke i stand til å forstå nødvendigheten som styrker sivilisasjonen
sammen med denne veien og som forårsaker dens motsetningsforhold til
seksualitet" (Freud, 1930 i Bocock m.fl., 1980, s.75). I Freuds begreper er samfunnet
basert på undertrykkelsen av medfødte drifter,
spesielt de seksuelle.
Freuds oppfattelse av seksualitet er radikalt forskjellig
fra det ortodokse, hverdagslige synet på seksualitet. Freud anser seksualitet
som en betydningsfull faktor helt fra fødselen av og ikke bare som et fenomen
som oppstår i puberteten. Seksualitet begynner i det ”orale” stadiet hvor
suging og mating er hovedkildene for seksuelle tilfredsstillelse. Dette er
senere erstattet av det ”anale” stadiet hvor opphisselse som er forårsaket av
avføring er opplevd som lystbetont. Med tiden er voksen seksualitet oppnådd og
kjernen i seksuell tilfredsstillelse er i kjønnsorganene. Da denne
vektleggingen på tidlig seksuell opplevelse er mor/barn forholdet sett å ha en
spesiell betydning og dette leder oss til begrepet om ”Ødipus komplekset”.
Små barn har meget sterke følelser rettet mot deres
foreldre. Freud mente at jenter strever med å være deres mødre, mens
gutter strever med å ha deres mødre. På grunn av denne ”familie romansen”
går gutter direkte inn i konflikter med deres fedre som de konkurrerer med for
å få oppmerksomhet fra moren. Dette har likhetstrekk med myten om Ødipus som
dreper sin far for å gjøre krav på moren. For Freud er dette en universal
scenario hvor denne misunnelseskampen er vanlig. Fallos er sett på som et
symbol på makt. Freud mente at makt i våre patriarkalske samfunn er konsentrert hos
mennene og derfor, i slike begreper, er konflikt mellom menn uunngåelig.
”Ødipus komplekset” beskriver en periode i guttens seksuelle utvikling hvor han
strever etter makt og morens oppmerksomhet. Disse ”ødipale” følelsene er
konstruert som en viktig del av sosialiseringen ved at de påvirker vår
oppfattelse av kjønnsroller. Bocock (1983) kommenterer:
"Det er i denne fasen at barnet begynner å lære hvordan han/hun skal oppføre seg som en flink liten gutt eller liten jente slik disse rollene er definert i kulturen eller sub-kulturen, som de er født inn i. Det er to aspekter involvert her: å lære hva det vil si å være en mann eller en kvinne i en bestemt gruppe, og å lære hva som er betraktet som en god eller dårlig handling i gruppen som barnets foreldrene representerer, og spesielt, i denne kulturen, av faren" (s.49).
Ødipus stadiet er derfor en
viktig aspekt i den sosiale utviklingen
av individer.
Konflikten som den medfører produserer karakteristisk nok en
identifikasjon med de samme kjønns bestemte foreldre og de sosialt uakseptable
ønsker om incest er undertrykt og gjenoppstår som ”siviliserte” familie
forhold. På denne måten tjener Ødipus komplekset til å opprettholde ”incest
tabuet”.
Thanatos
I tillegg til den seksuelle driften til ”Eros”, understreker
Freud viktigheten av de destruktive dødsinstinktene, Thanatos. I sitt kliniske
arbeid fant Freud en tvang til å gjenta smertefulle erfaringer og var ivrig til
å finne et prinsipp for å forklare dette. Han søkte også etter en forklaring
for hvorfor aggresjon og vold har vedvart gjennom alle tider og er ikke bare
tolerert, men faktisk fornøyelig. Tilfredsstillelsesprinsippet til Eros kan ikke
forklare dette, heller ikke råskapen iboende i mange former for religiøse
ofringer. Ved å introdusere begrepet om ”dødsinstinkter” – en destruktiv drift
som løper side om side den seksuelle driften – håpte Freud å gjøre regnskap for
en bredere spekter av fenomener, inklusiv aggresjon og krig. Bocock (1976)
kommenterer:
"Dødsinstinktene gir den negative energien som er brukt i destruktiv aggresjon mellom mennesker, enten mellom individer eller mellom grupper og nasjoner. Psykoanalytisk teori når et punkt hvor det ikke kunne gjøre rede for alle observasjonene gjort innen den analytiske settingen, og heller ikke impulsene vist i menneskets historiske og kulturelle utvikling. En eller annen oppfatning av det destruktive… var nødvendig for å motbalansere det positive, livsbekreftende energi til de seksuelle driftene" (s.115).
”Thanatos” ga nøyaktig denne oppfattelsen av en negativ, destruktiv energi.
På mange måter var Freud en radikal tenker og det som
sannsynligvis var den mest radikale aspektet i hans arbeid er begrepet om det
”ubevisste”. Freud argumenterte for at mye av vår mentale aktivitet er ubevisst
– det betyr at det ikke er lett tilgjengelig for bevisstheten. Han betrakter
drømmer som symbolske uttrykk for ubevisst tankegang. Det ubevisste er der hvor
undertrykte behov er å finne, det er stedet hvor sosialt uakseptable tanker,
seksuelle impulser og dødsinstinkter er å finne før de er blitt ”temmet” eller
endret til en annen form. Freud plasserte stor tyngde på rollen til det ubevisste: "Delingen av det psykiske i det som er bevisst og det som er ubevisst er en fundamental premiss for psykoanalysen" (1913 s.13).
For Freud er kilden til alle psykiske problemer funnet i det ubevisste. Bevisstheten er sett på ganske enkelt som et overflate fenomen og hva Freud foreslo som en ”dybde psykologi”, en teori og en terapi som graver ned i dypere aspekter av det menneskelig sinn. Han mente at innholdet til det ubevisste er ikke direkte tilgjengelig og det er nødvendig å benytte drømmetydning, fri assosiasjon og andre slike psykoanalytiske teknikker for å øke innsikten i hvordan det ubevisste sinnet fungerer. Det ubevisste er et varelager for tidligere erfaringer, uløste konflikter, frykt og ønsker. Psykoanalyse er sett på som et forsøk på å løfte opp noen av disse faktorer til bevisstheten slik at endringer i mentale funksjoner kan gjøres. For å forstå dette enda mer la oss nå se nærmere på Freuds kategorisering av det psykiske i tre bestanddeler.
For Freud er kilden til alle psykiske problemer funnet i det ubevisste. Bevisstheten er sett på ganske enkelt som et overflate fenomen og hva Freud foreslo som en ”dybde psykologi”, en teori og en terapi som graver ned i dypere aspekter av det menneskelig sinn. Han mente at innholdet til det ubevisste er ikke direkte tilgjengelig og det er nødvendig å benytte drømmetydning, fri assosiasjon og andre slike psykoanalytiske teknikker for å øke innsikten i hvordan det ubevisste sinnet fungerer. Det ubevisste er et varelager for tidligere erfaringer, uløste konflikter, frykt og ønsker. Psykoanalyse er sett på som et forsøk på å løfte opp noen av disse faktorer til bevisstheten slik at endringer i mentale funksjoner kan gjøres. For å forstå dette enda mer la oss nå se nærmere på Freuds kategorisering av det psykiske i tre bestanddeler.
Freud mente at, i tillegg til de bevisste og det ubevisste
lagene, kunne mental fungering bli strukturert ved en tredeling. Han
introduserte begrepene ”id”, ”ego” og ”superego” for å beskrive de ulike
aspektene. ”Id” representerer det irrasjonelle elementet, de grunnleggende instinkt
driftene. Det er kilden til psykisk energi. Derek Wright (1971) uttrykker dette
som følger: "Et menneske er et struktur i bevegelse. ”Id” er fellesbegrepet for energiene i et system og de er alltid tilstede i bestemt mengde" (s.31).
Disse
energiene er temmet av ”ego”, den rasjonelle kontrolløren som balanserer gledes
og destruksjons prinsippene til ”id” opp i mot ufriheten som ligger i familiens
og samfunnets normer og andre slike hensyn. Rollen til ego er å integrere de
ulike aspektene av individets erfaringer og de motstridende kravene fra
hans/hennes samfunn. Ego kontrollerer og kanaliserer id (for eksempel gjennom
sublimering) og derfor erstatter tilfredsstillelses prinsippet med ”realitets
prinsippet”, som:
"…krever og forsterker utsettelsen av tilfredsstillelsen, forsakelsen av den mangfoldige
muligheter, og den forløpige utholdelsen av ”smerte” på den lange og vidløftige veien frem til glede" (Freud, 1922, s.5).
muligheter, og den forløpige utholdelsen av ”smerte” på den lange og vidløftige veien frem til glede" (Freud, 1922, s.5).
”Superego”
er internaliseringen av påvirkningen fra foreldre og andre. Superego representerer
”farens lov” og er kilden til skyldfølelsen og holdninger til autoriteter. "Superego er født gjennom barnets forhold med sine foreldre gjennom en komplisert identifiserings prosess, hvor den eksterne autoriteten er transplantert innen subjektet og spiller rollen som vanligvis er gitt til den moralske bevissthet" (Roberts, 1966, s.336-7).
Disse er
altså de tre kjernebegrepene og kreftene i den dynamiske interaksjonen som
styrer personligheten og dens realisering som atferd.
Det ubevisste inneholder noen elementer som er sosialt
aksepterte og andre som er det ikke (for eksempel incestiøse ønsker). En av
hovedoppgavene til ego er å kontrollere tankestrømmen og følelsene fra det
ubevisste, men det ubevisste synes å ha dens egen innebygget ”sensur”, som
undertrykker det uakseptable. Dette bringer oss til ”forsvarsmekanismene”.
Disse mekanismene er en måte å uttrykke uakseptable tanker på, men i en
forkledning eller forvrengt form, og på denne måten erstatter sensurkonflikten.
Det er mange slike forsvarsmekanismer, men la oss se på en lite antall av disse
som en illustrasjon.
For det
første tillater ”fornektelse” at undertrykt materiale uttrykkes, nettopp ved
hjelp av det faktum at det er fornektet. Ideene er trygt sluppet ut i en
negativ form. For eksempel, vil en homoseksuell kunne slippe ut sine ønsker mot
en annen ved å tolke det om som fiendtlighet, og derfor fornekte det.
For det
andre er ”projeksjon” en mekanisme hvor uakseptable ideer eller følelser er
projisert over til en annen person. Dette skjer relativt ofte, for eksempel når
et skyldig menneske anklager et annet menneske for hans/hennes ugjerninger.
Richard Stevens (1983) klargjør dette ytterligere:
"Projeksjon er ofte en særdeles effektiv forsvarsmåte i det at det kan tilby, som en kompromiss, muligheten for at det delvis kommer til syne. Den som projiserer kan ”lovlig” oppholde seg og være opptatt av de avskylige handlingene til andre, og dermed oppnå en grad av stedfortredende tilfredsstillelse uten den kompliserende skyldfølelsen" (s.49).
Stevens
foreslår også at projeksjon er et betydningsfull element i fordommene hvor
undertrykte ønsker er projisert på andre grupper, for eksempel på etniske
minoriteter.
For det
tredje beskriver ”reaksjonsdannelse” prosessen hvor en uakseptabel tendens er
uttrykt i dens motsatte form. Et eksempel på dette er personen som tildekker
hans/hennes aggresjon ved å opptre særdeles ydmyk og sky. Dette gir igjen en
måte å håndtere uakseptable følelser uten å komme i konflikt med sensuren til
det ubevisste.
Disse
forsvarsmekanismene utgjør en viktig del av Freuds psykologi, spesielt hans
teori om nevroser. I følge Freud, har ethvert individ sitt eget repertoar av
mekanismer og for ”friske” (dvs de ikke-nevrotiske) personer er disse mekanismene
vellykkede ved at de oppnår sine mål. Men for nevrotiske personer er det en
annen situasjon. Mislykkede mekanismer er benyttet og det er nødvendig å bruke
dem stadig på nytt i et forsøk på å unngå angst forårsaket av konflikten med
sensueren. Ingen fremgang er gjort og dermed blir bare mer og mer nervøs energi
spredt omkring. Nevrosen blir derfor noen ganger selvforsterkende. For eksempel
dersom fornektelse er benyttet for å beskytte ego fra en bestemt trussel, er
trusselen ikke møtt med en motvekt. Problemet er ikke løst og dermed må
fornektelse brukes igjen og angsten (og tilhørende nevrose) fortsetter. Freud
festet særlig vekt på studiet av nevroser fordi han mente at stedene hvor
psykologisk fungering bryter ned er nyttige indikatorer på normal fungering,
det vil si at dysfunksjon klargjør funksjon. Han henviser til analogi om
krystallet som viser sitt struktur nettopp hvor og når det er brukket. På denne
måten tjener Freuds kliniske arbeid med mentalt forstyrrede mennesker som en
verdifull informasjonskilde og inspirasjon for sin teoribygging.
Freuds teori er ”hydraulisk” med hensyn til
energistrømninger, blokkeringer og omkanalisering. Driftene til eros og
thanatos gir energi, men sivilisasjonens sensur introduserer et komplisert
nettverk av ”forsiktighetsregler” som forhindrer, utvanner eller kamuflerer
uttrykket til de sosialt uakseptable tenker og følelser.
Konflikten
mellom instinktive krav og sosiale restriksjoner er vanligvis håndtert på en
vellykket måte, men noen mennesker strever med å leve med disse motsetningene,
og finner dem uhåndterlige og psykologisk uorden garanteres.
Dette er
psykoanalytisk teori i et nøtteskal. Igjen må jeg understreke at dette er
ganske enkelt et ”nøtteskal”, en kort og overforenklet redegjørelse bare
benyttet som en introduksjon. For en dypere forståelse av psykoanalyse er en
lesning av Stevens (1983) å anbefale.
Det har vært mange
tenkere som har tatt til seg de generelle tema og prinsippene til Freud, men
som har gjort endringer, noen ganger små, andre ganger store. Det er for stort
et prosjekt for denne teksten å undersøke ideene til Freuds etterfølgere i noen
som helst dybde, men jeg skal gjøre en kort avstikker inn i arbeidet til to av
disse tenkerne for illustrasjonens skyld. Man kan merke seg at påvirkningen som
psykodynamikk har gjort på sosialt arbeid stammer like mye fra disiplene som
fra mesteren selv. Faktisk, i fare for å bli kynisk, kunne man konkludere med
at det er den populariserte, overforenklede psykodynamikken som har gjort sine
krav på sosialt arbeid.
Arbeidet til Alfred Adler (jf Adler, 1928) introduserte
behovet for makt. Han erstattet den sentrale rollen til libido med ”vilje til
makt”. Han trodde at makt oppnåelse og dens overlegenhet er en viktig
motivasjonsfaktori menneskelig atferd. Han følte at frustrasjonen til vilje til
makt var nevrosens kilde. Barnet begynner livet i et stadium av total
hjelpeløshet og må være avhengig av andre. I dette stadium har barnet følelser
av underlegenhet og lærer hvordan bruke familieforhold for å kompensere for
disse følelsene. Barnet utvikler en ”livsstil”, et repertoar av å koble
mekanismer opp mot å oppnå makt og overlegenhet. Når livsstil utviklet av et
individ svikter å møte disse målene, vil resultatene kunne bli nevrose i form
av ”mindreverdighetskompleks”, et uoppfylt behov for å kompensere for
mindreverdighetsfølelser. Adlers arbeid, selv om det radikalt forskjellig fra
Freuds arbeid, forblir innen det brede feltet av psykoanalyse og som sådan har
dens påvirkning sivet inn i sosialt arbeid, som er tydelig ved dens vektlegging
på å bygge selvtillit.
I sitt hovedverk Childhood and Society (1950)
presenterer Erik Erikson en høyst leselig og overbevisende teoretisk variant av
psykoanalyse. Hans skrifter er ikke så mye en akademisk avhandling, men i
stedet hva han kaller en ”begrepsmessig reisebeskrivelse” (s.11). De er et
forsøk på å gi mening til indre erfaringer. Erikson gav lite oppmerksomhet til
det ubevisste og konsentrerte i stedet på bevisste prosesser og påvirkningen
fra en egen kultur. Han plasserte stor vekt på de ulike betydningene som kultur
hadde på den psykodynamiske utviklingen av deres medlemmer. For eksempel
studerte han amerikanske indianer og lagde en komparativ analyse av deres
praksis med oppdragelse og de personlige kvalitetene som hver kultur
oppmuntrer. Der hvor Freud mente at Ødipus komplekset var universal, hevdet
Erikson at menneskelig utvikling var kultur spesifikk. Dette ledet ham til å
uttrykke følgende: "Hva som er ”godt for barnet” og hva som kan skje til ham, avhenger av hva han er ment å bli og hvor" (s.64).
I tillegg
til betydningen av kulturelle mønstre og forventninger, var Erikson også kjent
for sin introduksjon av de ”åtte stadier til mennesket”. Etter hvert som vi
utvikler oss gjennom livet, går vi gjennom en rekke betydelige vendepunkter
eller livskriser. Hvert stadium består av en polarisering, en positiv og en
negativ. Det første alderstrinnet er forbundet med tillit versus mistillit. Det
er gjennom dette at grunnleggende trygghet er vunnet eller mistet. Dette
stadiet skjer i tidlig barndom og de resterende sju oppstår nøkkel alderstrinn
i menneskelig utvikling. Det siste stadiet er møtt i gammel alder. Måten som en
person møter gammel alder og død er innhyllet i polariteten av ”ego integrering
versus fortvilelse”. Ego kan forbli integrert (og integrerer) i denne tiden
eller det kan desintegrere inn i fortvilelse. Dette på sin side påvirker
utviklingen av de som går gjennom de tidligere alderstrinnene. Erikson
kommenterer: "Sunne barn vil ikke frykte livet dersom deres
eldste har integritet nok til å frykte døden" (s.242).
Teoretiske antagelser
En av nøkkel sakene til å bli undersøkt i forhold til
antagelser er om fri vilje versus determinisme. Så langt som psykodynamikk er
involvert, er saken uklar, slik som Freud snakket om ”over-determinering” i
stedet for determinisme. Han trodde at våre handlinger er ”forårsaket” på en
rekke nivåer ved mange medvirkende faktorer, dermed ”over-determinert”. La oss se
nærmere på disse spørsmålene.
Det er en kritikk av psykoanalyse at den er deterministisk
og tillater ikke et perspektiv for menneskets valgfrihet. Våre handlinger synes
å være styrt av familiære faktorer, medfødte drifter og sosiale forbud som
samhandler innen det ubevisste, et område som vi har lite eller ingen kontroll.
Innen den
psykoanalytiske litteraturen er ”valg” et begrep som sjeldent , om noen gang,
fremstår i argumenter, eksempler og forklaringer. Simone de Beauvoir kritiserer
denne implisitte determinismen: "Alle psykoanalytikere avviser systematisk ideen om valg og det tilstøtende begrepet verdier, og deri ligger den kompliserte svakheten i systemet. Ved å ha skilt tvang og forbud fra individenes frie valg, mislykkes Freud i å gi oss en forklaring av deres opprinnelse – han tar dem for gitt" (1972, s.76).
De Beauvoir
avviser ikke viktigheten av seksualitet, destruksjon eller sosiale forbud, men
hun ønsker å plassere dem i deres eksistensielle sammenheng, det er i form av
valg og egen definisjon. Jeg vil komme tilbake til dette punktet nedenfor.
Juliet
Mitchell (1974) godtar ikke kritikken fra de Beauvoir og anklager henne for å
ha misforstått. Hun kommenterer: "De Beauvoir motsetter seg hele tiden (på sammen
måten som feministene) det hun ser som ”determinisme” iboende i psykoanalyse.
Men Freuds vitenskap bruker begrepet ”over-determinering” (som er et begrep som
Freud har funnet på). Dette er et komplisert forestilling av ”mangfoldig
årsaksforhold” hvor mange faktorer kan forsterke, overlappe og oppheve
hverandre, eller motsi hverandre – en veldig annerledes erklæring enn den som
foreslås av den enkle determinismen" (s.309).
Det er
klart fra dette avsnittet at i psykoanalytiske begreper er atferd ”forårsaket”
av noe, om enn på en komplisert måte og på en rekke ulike nivåer. Når vi møter
atferd som er forårsaket av noe, finner vi at faktisitet er umulig, og
determinisme erstatter frihet. ”Over-determinering” er derfor ikke mer enn en
raffinert form for determinisme.
Mange sosiologer har ofret deres oppmerksomhet til de ulike
modellene av samfunn som er tatt for gitt i teoretiske formuleringer.
Hovedforskjellen som er gjort er mellom ”harmoni” modeller og ”konflikt”
modeller. Den første viser til modeller som antar at harmoni mellom verdier og
dagens samfunn er en homogen enhet som har de samme grunnleggende mål, med bare
relativt små avvik fra den generelle regelen for samarbeid og enighet. Den
siste viser til modeller som fastslår en grunnleggende motsetningsforhold i samfunnet.
Denne form for modell fokuserer på maktrelasjoner, konflikter mellom grupper
med ulike interesser. Harmoni er sett på som en myte anvendt for å skjule ulike
forskjeller i samfunnet, spesielt den ujevne fordelingen av rikdom og makt.
Det mest
kjente eksemplet av en harmonimodell er ”funksjonalisme”, som presenterer en
samfunnssyn analogt med menneskekroppen med ulike deler som utgjør en
funksjonell helhet. Funksjonalistisk sosiologi anser et hvilket som helst del
av samfunnet, slik som utdanningssystemet eller familien, til å være
underordnet hele sosial systemet det er en del av. Hver del har sin spesielle
funksjon som tjener å vedlikeholde det sosiale systemet. Det interne
fellesskapet mellom de ulike delene er avgjørende fordi det reflekterer en indre
avhengighet som er antatt å ligge under som en felles verdigrunnlag eller
enighet.
I kontrast
til dette er marxisme et klart eksempel av en konfliktmodell. Marx mente at
konflikter mellom klassene som å være selve drivkraften i historien. Samfunnet er
sett på som et slagmark mellom konkurrerende krefter med motsatte interesser,
verdier og mål. Denne konflikten er ikke åpen og synlig, men i stedet tildekket
av dominansen til den herskende klassens ideer som er presentert i form av
felles verdier – harmoni.
Eksistensialismen
til Sartes tilhører klart denne andre kategorien av konfliktmodeller. Den anser
sosiale former som områder hvor makt kamp finner sted, en scenario av grupper
og individer kjemper for dominans. Selvsagt
er konflikt et sentralt begrep i psykoanalyse – konflikt mellom id, ego
og superego, mellom det bevisste og det ubevisste og mellom individet og
samfunnet. Vi burde ikke tillate dette til å lede oss til falske konklusjoner
om at det tilhører en konfliktmodell. Tvert imot er det mange indikasjoner som
peker mot at en konfliktmodell av samfunnet er implisitt i psykodynamisk teori.
”Samfunnets” interesser er vanligvis presentert i begreper om felles goder. Det
underliggende grunnlaget av samfunnet er udiskutabel. Det er argumentert for at
seksualitet kan ikke tillate å ha frie tøyler og må være temmet for sosialt
produktive hensikter, men det er antatt at det er en felles enighet vedrørende
hva som er sosialt verdifullt og hva som ikke er det. Dette spørsmålet er aldri
tatt opp fordi det er tatt for gitt at eksisterende sosiale arrangementer er
naturlige og uunngåelige, gitt den (ødipale) psykologiske utseende til mann og
kvinne.
Begrepet om
sosiale goder er tingliggjort. Det er ikke sett som å være åpen for fortolkning
eller subjekt for ulike perspektiver. Inntrykket vi sitter igjen med er en sunn
fornuft ”menneske natur” oppfatning av samfunnet. Samfunnets ”behov” og
kulturens ”krav” (for eksempel sublimering) er presentert som del av den
”arketypiske arv”. Det er ikke verdsatt at behov og krav fra samfunnet er ulike
for ulike grupper. Erich Fromm (1970) kommenterer Freuds implisitte syn på
samfunnet slikt:
"Freud var en modig og radikal tenker i sine store
oppdagelser, men i deres anvendelse var han forhindret av en udiskutabel tro på
at hans samfunn, selv om det ikke på noen måter er tilfredsstillende,
representerte den fremste form for menneskelig fremskritt og kunne ikke bli
forbedret i noen som helst form av betydning" (s.15).
Det er lite
eller ingen spillerom for å vurdere alternative syn, ei heller er det
tilstrekkelig oppmerksomhet gitt til hvordan individuell og gruppe praksis
bidra til produksjon av sosiale behov og krav. I sammenligning med
eksistensiell sosial teori, er freudiansk oppfatninger av samfunnet er svakt
utviklet og mangler i bredde og dybde. Hovedproblemet med Freuds samfunnsmodell
i henhold til Mark Poster (1978) er at det er ganske enkelt en forlengelse av
hans psykologi av individet:
"… Freuds psykohistorie er en myte som projisere
nåværende strukturer tilbake gjennom tid. Sivilisasjonen er ingenting annet enn
Freuds modell av den individuelle psyke som sådan. Sivilisasjon for ham er i
all vesentlighet en kamp mellom Eros og Thanatos; individet er drevet av samme
to-sidighet av instinktene…Ved hvert poeng av hans individuelle psykiske
struktur, utarbeider Freud en nøyaktig likhetslære for samfunnsnivået" (s.39).
Dette synet er videre styrket av Freuds egne uttalelse at
han så på sosiologi som en form for anvendt psykologi. Det er denne manglende
evnen for å se samfunnet i begreper av spesielle sosiale prosesser som
forhindrer en tilstrekkelig analyse av konflikter mellom grupper, konkurrerende
perspektiver, fremmedgjøring og gruppe dannelse – de faktiske faktorer som er
vurdert som viktigst i Sartres sosiale teori.
Psykoanalyse er en hybrid mellom positivistisk vitenskap,
men vektlegging på data og motsigelsesfrihet, og den fenomenologiske
vitenskapen som vektlegger mening og forklarende krefter. På den ene siden er
hovedstyrken til psykoanalysen dens tilgjengelighet for å gjøre rede for en
ekstrem bredde i fenomener. Det er dette som tjener dens tittel som ”stor
teori”, et forsøk på en alt-omfattende teori om menneskelig fungering.
I så
henseende har Freuds arbeid mer felles til filosofi enn til vitenskap, men
Freud unngikk begrepet filosofi og foretrakk å se på sin teori som
vitenskapelig arbeid grunnlagt på ”data” fra sin kliniske praksis som
psykoterapeut. Mye av psykoanalysens appell stammer fra dens ”semantiske”
rolle, dens evne til å tilknytte seg en mening, og gjøre forståelig en
varierende rekke av faktorer og knytte dem sammen i en filosofisk og/eller
vitenskapelig ramme.
På den
andre siden er det mange aspekter av positivisme til å bli funnet i
psykodynamikken, spesielt i Freuds egne arbeider. Hans studier ligner på dem
innenfor naturvitenskapene. Han betraktet sitt arbeid som en forlengelse av
biologi og trodde at arbeid han utførte var noe lignende og en like gyldig form
for vitenskap. Juliet Mitchell (1974) gjør følgende betydelige kommentar: "Det kan ikke være noen meningsfull forskjell mellom
sosial-, natur- eller fysisk vitenskap. En vitenskap er kunnskap" (s.323).
Dette
avsnittet illustrerer forvirringen omkring hva som utgjør en gyldig vitenskap.
Bocock kommenterer: "Freud tar feil når han tenker at bare biologisk
observerbare eller biokjemiske målbare begreper og erklæringer teller som
vitenskap ved studiet av menneskelige handlinger" (1976, s.26).
Den noe tvetydige
vitenskapsmodellen som er knyttet til psykodynamikk gjør disiplinen åpen for
angrep fra begge sider. Dens hermeneutiske kvaliteter er ikke verdsatt av
positivistene som kritiserer den på empirisk grunnlag (for eksempel Eysenck,
1953) og kravene fra analytikere som Freud og Fromm at dere praksis tjener som
gyldig data fjerner ikke nøkkelkritikken om ”motsigelsesfrihet”. Freuds
”pseudo-empirisme” inviterer også kritikk fra reduksjonismen i og med at han
reduserer begrepsmessige saker til empirisk vitenskap.
Dette er
dermed grunnlaget for Freuds vitenskapssyn. Det er primært en hermeneutisk
modell, men ironisk nok betraktet Freud selv den som empiristisk eller
positivistisk.
Psykodynamisk casework har for mange ti år vært en
hoveddel av sosialt arbeids hverdag, men mindre nå enn tidligere. Psykoanalytisk
teori har derfor vært ganske betydningsfull
med hensyn til en teori som underbygger sosialt arbeids praksis. Men for
å gjøre sakene enda mer komplisert må det erkjennes at mye av psykodynamikkens
påvirkning innen sosialt arbeid kommer ikke så mye fra Freud og hans medsvorne
analytikere, men fra den populariserte og forvrengte freudianismen som man
møter i hverdagslig tenkning. Popularisert psykoanalyse er ganske enkelt en
personlighetsteori hvor atferd er betraktet som å være grunnlaget for å undertrykke seksuelle drifter. Denne overforenklingen ignorerer
skarpsindigheten i Freuds tanker og fullstendig benekter den sosiale teorien
som ligger implisitt i hans arbeid. Den siste tendensen er i seg selv tegn på
psykodynamisk orientert sosialt arbeid som fokuserer på en individuell,
intrapsykisk dimensjon av erfaring på bekostning av de sosiale aspektene.
Det er derfor viktig å legge
merke til at bindingene mellom sosialt arbeid og psykoanalytisk teori er mindre
direkte enn vanligvis antatt. Det er utvilsomt klare bindinger mellom
psykoanalyse og sosialt arbeid (psykodynamisk casework) som en hvilken som
helst studie av sosialt arbeids historie vil vise. Men disse bindingene er
påtenkt gjennom den forvrengte populære versjonen av Freuds ideer.
Det er mye å vinne fra
psykoanalyse, men rammeverket som Freud har presenterte den i, er ikke akseptabel i
forhold til sosialt arbeid. Det som er nødvendig er en oversettelse av Freuds
ideer til en form som overvinner fallgruvene som er nevnt ovenfor. Konteksten som
Freuds teorier er i, er fra en pioner som anstrengte seg for å bryte ny jord og
gi ny mening til en stor variasjon av komplekse og følsomme saker. Naturligvis
inneholder dette pionerarbeidet feil og misforståelser, men de verdifulle
delene av hans arbeid kan bli beholdt og virkelig trollbinde når det er
plassert i en sterkere kunnskapskritisk kontekst eller rammeverk.
Kaare T. Pettersen
Adler, A., 1928. Understanding
Human Nature. London:
Allen and Unwin.
Beauvoir, S. de,
1972. The Second Sex. Harmondsworth: Penguin.
Bocock, R., 1976. Freud
and Modern Society. London:
Nelson
Bocock, R., 1983. Sigmund
Freud. London:
Tavistock
Bocock, R., P.
Hamilton, K. Thompson, A. Waton (red), 1980. An Introduction to Sociology.
London: Fontana
Erikson, E., 1950. Childhood
and Society. St.Albans: Triad Paladin.
Freud, S., 1913. Totem
and Taboo. Bind 13 av standard utgaven
av samlede psykologiske verker, C.L. Rothgeb
(red), London.
Freud, S., 1920. Beyond
the Pleasure Principle. Bind 18. London.
Freud, S., 1922. Group
Psychology and the Analysis of the Ego. Bind 18. London.
Freud, S., 1923. The
Ego and the Id. Bind
19. London.
Freud, S., 1930. Civilization
and Its Discontents. Bind 21. London.
Fromm, E., 1970. The
Crisis of Psychoanalysis. London: Cape.
Mitchell, J., 1974. Psychoanalysis
and Feminism. Harmondsworth: Penguin.
Robert, M., 1966. The
Psychoanalytic Revolution: Sigmund Freuds Life and Achievement. London: George
Allen and Unwin.
Stevens, R., 1983. Freud
and Psychoanalysis. Milton Keynes: Open
University Press.
Wright, D., 1971. The
Psychology of Moral Behaviour. Harmondsworth: Penguin.
No comments:
Post a Comment