Hvordan anvendes Martin Bubers dialogiske filosofi i ulike vitenskapelige disipliner?
Ideen til denne spørsmålstillingen fikk jeg i
veiledningsmøte med John Lundstøl,
04.10.04. Vi samtalte om Martin Bubers bok, Skyld og skyldfølelse
(1967), som jeg nettopp hadde lest og funnet klargjørende i forhold til
problemer jeg har strevd med en stund. Jeg har de siste månedene lest en del
forskjellig litteratur om skyld, mest psykologi og psykiatri. Det jeg leste gav
meg inntrykk av at skyld var en følelse som kunne helbredes bort gjennom
samtaleterapi. Jeg stilte meg spørsmål om ikke skyld var noe annet og mer enn
dette. Lundstøl hadde tidligere i år anbefalt meg å lese nevnte bok til Buber,
men dette fikk jeg ikke gjort før nå. I tillegg har jeg lest boken Min skyld av Paul Leer-Salvesen, som også er inspirert av samme bok til Martin Buber.
Hovedtema for meg i veiledningen med Lundstøl var hvordan kan jeg anvende det
jeg har lest av Buber i min Ph.D avhandling i sosialt arbeid?
Neste skritt i denne retningen
var at jeg leste boken Martin Buber, Dialog filosof och sionist (1992),
som jeg fikk lånt av Lundstøl. Boken er skrevet av den svenske sosiologen
Joachim Israel (som også har tatt fil. lic. i praktisk filosofi). Han har blant
annet vært professor i sosiologi ved Universitetet i København fra 1968 til
1971 og ved Universitetet i Lund fra 1971-1986. I denne boken omtaler han
Martin Bubers liv og gjerning, Bubers bok, Jeg og Du, han gransker noen
dialogfilosofiske problemer, reflekterer over Jeg og de andre, fellesnevnerne
mellom Buber og George Herbert Mead, og avslutter med å fortelle hvordan Bubers
verk er blitt mottatt i Sverige. Det var svært interessant å lese hva en så
anerkjent sosiolog skriver om dialogfilosofien til Martin Buber. Arbeidet med
denne boken er jeg ennå ikke ferdig med. Han avslutter blant annet boken med å
vise til en doktorgradsavhandling i sosialt arbeid, skrevet av Gunborg Blomdahl
Frey (Universitetet i Göteborg), Mot en existentiell relationistisk
helhetssyn (1988), som i sin teoretiske resonnement anvender Martin Bubers dialogfilosofi og
tillemper den til praktisk sosialt arbeid. Jeg har forsøkt å få tak i denne
avhandlingen men ikke lykkes så langt.
Deretter benyttet jeg på et
søkerprogram på Høgskolen i Østfolds bibliotek internettsider. Her er det mulig
å finne blant annet fagartikler i ulike vitenskapsdisipliner på ulike valgte
tema. Jeg søkte på Martin Buber og fant en rekke artikler. Jeg del av artiklene
er online og kunne skrives ut direkte, andre måte jeg bestille utskrift av
gjennom biblioteket. Nedenfor gjennomgår jeg disse fordelt på de ulike
fagdisiplinene. Det har overrasket meg et denne filosofen og teologen er
anvendt i så mange og ulike områder. Jeg trekker ikke noen konklusjoner ennå,
men tar dette så skritt på veien mot et mål. Målet foreløpig er å finne ut
hvordan jeg kan benytte Martin Bubers dialog filosofi i mitt arbeid omkring
”Skyld som problem i sosialt arbeid”.
Martin Buber var professor i sosialfilosofi ved
Universitetet i Jerusalem fra 1938 til 1951. Hans filosofiske betydning er
først og fremst knyttet til gjenoppdagelsen av det dialogiske prinsippet, av
jeg-du forholdets grunnleggende (konstitutive) karakter. Hans filosofiske
hovedverk er det programmatiske skrifet Ich und Du.
Buber var professor i jødisk
religiøs tenkning og etikk ved Universitetet i Frankfurt am Main fra 1924 til
1933. Han var fra begynnelsen av aktiv i den sionistiske bevegelsen, men
kritiserte tidlig dens nasjonalistiske tendenser. Han mente sionismens oppgave
var å være en hebraisk, bibelsk humanisme. Buber regnes som den viktigste
fortolker av hasidisme som støtter seg dels på en jødisk mystikk (kabbala) og
dels preget på folkelige tradisjoner. Foreningen med Gud nås midt i verden, i
en hengivelse til den. (Filosofisk leksikon, 1983)
Filosofi
Birnbaum,
Ruth, 1998. The uniqueness of Martin Buber, i tidsskriftet Modern Age,
nr.4,
s.389-396
Prosser, Brian T., 1999. Chary about Having to Do with “The Others”: The
Possibility of
Community in Kierkegaard’s Thought,
i tidsskriftet International Philosophical
Quarterly, nr 4, s. 413-427.
Sweetman, Brendan, 2001. Martin Buber’s Epistemology, i
tidsskriftet International
Philosophical Quarterly, nr 2, s. 145-160.
Birnbaum drøfter med utgangspunkt i Ich und Du
hvilken trussel som ligger i cyberspace og høyteknologi kommunikasjon sett i
lys av Bubers beskrivelse om sfæren for det geniune møte mellom mennesker.
Prosser er opptatt av
Søren Kierkegaards ambivalens mot samfunnet som kommer blant annet til uttrykk
i Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed hvor han skriver at ”Enhver
skal forsigtigt indlade sig selv med ”de Andre”, væsentligen kun tale med Gud
og med sig selv – thi kun Een naar Maalet” (s.152, Samlede Værker, 1967
[skrevet 1848, men utgitt først 1859], bind 18). Kanskje er det ingen annen
setning hos Kierkegaard som viser større spenning mellom ideen om samfunnet og
Kierkegaards ide om ”Hiin Enkelte” enn nettopp denne. Setningen impliserer at
det er en kvalitet som ligger i menneskets mulighet for sosialisering, av å
binde enselv med ”den Andre” som undervurderer det som er en enda viktigere
form for menneskelig eksistens for Kierkegaard – en eksistens som man finner i
begrepet om ”Hiin Enkelte”. Prosesser drøfter i lys av Bubers dialogiske filosofi
hvordan man kan forene Kierkegaards ide om ”Hiin Enkelte” og den autentiske
bindingen med andre mennesker i et samfunn.
Sweetman
begynner sin artikkel med å hevde at Bubers filosofiske vektlegging på ”Jeg-Du”
og ”Jeg-Det” er et gjennombrudd i vår moderne tids tenkemåte og kaller det for
en ”Kopernikansk revolusjon” i filosofien. Hun drøfter videre i sin artikkel
hvilke implikasjoner dette har hatt og har på vår syn på kunnskap. Hun stiller
fire spørsmål og drøfter dem i sin artikkel, blant annet i lys av Gabriel
Marcels filosofi:
1.
Dersom all kunnskap har sitt utgangspunkt i ”Jeg-Du”
sfæren av menneskelig erfaring, hvilken status har da teoretisk kunnskap, slik
som filosofi, teologi, matematikk?
2.
Mener Buber at menneskelig kunnskap representerer
verden slik den egentlig er i seg selv?
3.
Hvordan skal man karakterisere vår kunnskap om
”Jeg-Du” forholdet?
4.
Har Buber tro på ”kunnskap” hvis begrepet skal forståes
også å inkludere en sammenheng mellom antagelser i ens egne tanker og deres
objekter i den eksterne verden?
Teologi
Eigeles, Marian, 1976. Gudsbegrepet hos Martin Buber, i Norsk teologisk tidsskrift, nr. 1, s.45-47.
Eriksen, Trond Berg, 1968. Martin Buber om Guds formørkelse, i tidsskriftet Kirke og Kultur, nr. 7, s. 38-45.
Eigeles skriver i sin artikkel at Martin Buber hevder at filosofien har skapt en ”formørkelse” gjennom sin ”Jeg-Det” forhold til eksistensen, mens religionen har oppretthold et ”Jeg-Du” forhold. Buber analysere i boken Guds formørkelse filosofiens utvikling i lys av sitt dialogiske prinsipp. Gud møter oss som et konkret Du. Filosofien derimot tilstreber et størst mulig grad av abstraksjon. Filosofien har redusert Gud til et begrep og at dette gudsbegrepet har etter hvert mistet sin betydning. Filosofien mistet sin kontakt med Gud, og det er dette Buber kaller for Guds formørkelse. Begreper som ”godhet”, ”sannhet”, ”makt” og ”rettferdighet” kan betraktes som projeksjoner av Guds etiske realitet. Som etiske begreper har de sin funksjon i beskrivelsen av et dialogisk forhold. Ved å arbeide med slike begreper kan filosofien si noe om Gud. Dette ”noe” har en verdi i seg selv, da det er en del av filosofiens møte med Gud. Og dialogens Gus ønsker å møte hele vår person dvs også filosofien i oss.
Trond Berg Eriksen er professor i idéhistorie ved Universitetet i Oslo. Han har skrevet en rekke essaysamlinger, fagbøker og lærebøker. Berg Eriksen er en av forfatterne og redaktørene for seksbindsverket Norsk idéhistorie. Han omtaler Buber i sin artikkel som tenker, dikter og profet i én og samme person. Han skriver at Buber var jøde og vokste opp hos sin bestefar, den lærde Salomon Buber, som tilhørte en liberal, jødisk reformbevegelse. Der fikk Buber et innblikk i jødedommen og jødisk åndstradisjon. Som student hørte han på Simmel og Dilthey i Berlin, og inspirert av dem studerte han mystikerne: Cusanus, Paracelsus, Boehme og Weigel, som han skrev sin doktoravhandling om. Da Buber skrev Ich und Du i 1922 var hovedhensikten å vise gudsforholdets nære forbindelse med forholdet til medmennesket. Dette reiser en rekke spørsmål. Hvordan kan Buber i det hele tatt tale om et møte med et Du? Er ikke det et forsøk på å fiksere det uutgrunnelige? Berg Eriksen sier at Gudstanken i Ich und Du er preget av en enkel radikalitet som delvis beror på den aforistiske form. ”Gud”, sier Buber, ”er det Du som ikke kan bli Det fordi Han er større enn alle våre tanker”. Møtet med Gud er bundet til Jeg-Du-relasjonen. Gjennom hvert enkelt Du møter vi det evige Du. Bare eom et Du kan Guds nærvær oppleves, men det gir oss selvsagt ikke ”kunnskap” om Gud. Det betyr ikke at Gud er person. Guds tale er det ord som skjer, som hender meg i det konkrete øyeblikk. Det karakteristiske for troens tenkemåte kaller Buber for ”dialogikk”. Ordet har klare assosiasjoner til ”dialektikk”, men mens det siste er forbeholdt den bevisste filosofi, har det dialogiske prinsippet med vårt daglige liv å gjøre og bør prege de mest hverdagslige forhold. Den dialogiske tenkning er konkret og spesiell, i motsetning til ”filosofien” som er allmenn og prinsipiell. Berg Eriksen analysere også gudsbegrepet hos Sartre, Nietzsche, Heidegger og Jung i sin artikkel. Med utgangspunkt i slike filosofer har Buber skrevet om ”Guds formørkelse” (Gottesfinsternis) forsøkt å gjeninnføre det dialogiske prinsippet.
Medisin
Cohn, Felicia, 2001. Existential Medicine: Martin Buber and
Physician-Patient Relationships,
i Journal of Continuing Education in the
Health Professions, nr.3, s.170-181.
Freed,
Louis, 1973. Who is Martin Buber? i tidsskriftet South African Medical
Journal, nr.7,
s.163-164.
Cohn skriver at Buber
er en sosial eksistensialist som gir en “unik linse” som lege-pasient forhold
kan forstås gjennom. Buber har utviklet begrepene om forhold og dialog som gir
økt innsikt i lege-pasient forholdene. Hans oppfatning av ”Jeg-Du” og Jeg-Det”
forhold har relevans for dagens medisinutdanning og praksis. Dagens medisinsk
praksis er situert i ”Jeg-Det” sfæren hvor viktige elementer er orden,
objektivitet, løsrivelse, abstraksjon og erfaring. Dette perspektivet er
nødvendig for medisinsk utdanning og praksis, men kan resultere i en gradvis
nedvurdering av mellommenneskelige forhold som er med på å definere
medisinfaget. ”Jeg-Du” forhold, som er karakterisert av spontanitet,
subjektivitet, gjensidighet og anerkjennelse av den andre som unik, er
livsnødvendige for menneskeheten. Buber beskriver muligheten for et terapeutisk
forhold som nærmer seg ”Jeg-Du” sfæren. Bubers tanker om dette foreslår tre
begrepsmessige endringer i utviklingen av terapeutiske forhold i medisinsk
praksis og som også har implikasjoner for medisinsk utdanning:
1.
fra sykdomsorientert til personorientert omsorg
2.
fra krise- til hverdagshandtering
3.
fra prinsipper og kontrakter til mellommenneskelige
forhold
Freed skriver en kort
artikkel om hvem Martin Buber er. Han viser til en tidligere
medisinsk artikkel som omtaler ”fenomenet skyld og
skyldfølelse i lys av Buber”. Han skriver blant annet når Buber døde 18.06.1965
skrev avisen New York Times en artikkel om hans liv og beskriver ham som vår
tids fremste religiøse tenker og en av verdenshistoriens mest betydningsfulle
filosofer.
Psykiatri
Goldberg, Carl, 2000. Healing Madness and Despair through
Meeting, I tidsskriftet American
Journal of Psychoterapy, nr.4, s.560-573.
Ticho, Ernst A.,
1974. Donald W.
Winnicott, Martin Buber and the Theory of Personal
Relationships, i tidsskriftet Psychiatry,
nr 3, s. 240-252.
Goldberg
skriver at et eksistensiell perspektiv omkring menneskelig lidelse antyder at
det psykoanalytiske syn på det ubevisste representerer et vanskelig dilemma
angående selv-refleksjon. På den ene siden vil mangel på introspeksjon kunne gi
den oppfatning av vi kun er drevet at instinktiver. På den annen side vil
overdrevet selv-refleksjon kunne resultere i uendelig fortvilelse med hensyn
til våre begrensinger og dødelig eksistens. Goldberg mener at årsaken bak et
slikt dilemma ligger rotfestet i vår vestlige psykologi. Dette perspektiver ser
mennesket som innkapslet bevissthet, separert fra alle andre objekter i kosmos.
En slik orientering gir vanskeligheter i behandling av ”galskap” og
fortvilelse. Ved bruk av klinisk materiale viser Goldberg i sin artikkel
hvordan Bubers oppfatning av den autentiske dialogen kan være til stor hjelp i
forsøket på å bygge bro over gapet som eksisterer mellom den som lider og
hjelperen.
Ticho
skriver at mens han forsket på behandlingsmål og livsmål la han merke til
parallellene mellom livsmålene slik Donald W. Winnicott og Martin Buber.
Winnicott (1896-1971) er en berømt engelsk barnelege og forsker. Han var
spesielt opptatt av at analysen av borderline pasienter måtte ta utgangspunkt i
den preødipale fasen. I behandling av nevrotiske avvik var han opptatt av
teorier om personlige forhold var avgjørende for å forstå den nevrotiske
pasienten. Han har også økt vår kunnskap om det sunne og ”normale” mennesket. I
denne artikkelen viser Ticho hvilke likheter han finner i Winnicott og Bubers
teorier om personlige forhold. Han mener at deres måte å tenke på kan ha stor
verdi for vår utvikling av behandlingsteknikker.
Sykepleievitenskap
Doona, Mary Ellen, Lois A. Haggerty
og Susan K. Chase, 1997. Nursing
Presence: An
Existential Exploration of the Concept, i
tidsskriftet Scholary Inquiry for Nurcing
Practice: An International Journal, nr.1, s.3-16.
Hanson, B., og M.F. Taylor, 2000. Being-With, Doing-With: a modell of the
nurce-client
relationship in mental health nursing, i Journal
of Psychiatric and Mental Health
Nursing, nr 7, s.417-423.
Rundquist, Christina og António
Barbosa da Silva, 2000. Relevansen av Martin Bubers
dialogfilosofi för Vårdvetenskap,
i tidsskriftet Vård i Norden nr.3 s.49-54.
Zerwekh, Joyce
V., 1997. The Practice
of Presencing, i tidsskriftet Seminars in Oncology
Nursing, nr.4, s. 262-262
Donna,
Haggerty og Chase skriver at “sykepleie nærværelse” (nursing presence)
oppstår i sykepleierfaglig litteratur i 1960 årene samtidig med og i
overensstemmelse med den filosofiske retningen kalt eksistensialismen
representert med Gabriel Marcel, Martin Heidegger og Martin Buber. Siden 1980
årene har imidlertid begrepet vært oppsplittet i mange ulike varianter og
betydninger. Dette har ført til en svekkelse i begrepets verdig i
sykepleierfaget. Artikkel forfatterne fremlegger en definisjon av ”sykepleie
nærværelse” som et intersubjektivt møte mellom en sykepleier og en pasient hvor
sykepleieren møter pasienten som et unikt menneske i en unik situasjon og som
velger å ”bruke” av seg selv for pasienten.
Hanson
beskriver en modell for sykepleier – pasient forholdet innen psykiatrisk
sykepleie. Begrepene ”Gjøren-Med” og ”Væren-Med” former en kjerne for
sykepleier – pasient forhold modellen og er basert på filosofien til Martin
Buber. Han utviklet en filosofi for menneskelige forhold basert på hans
begreper om ”Jeg-Du” og ”Jeg-Det” forhold. Forfatterne viser til kliniske eksempler
i artikkelen.
Rundquist
og da Silva holder på å skrive en
lærebok i sykepleierfaget som bygger på Martins Bubers dialogfilosofi. Nerven i
Bubers liv består av en forkjærlighet for og streven etter personlig engasjerte
møter mellom mennesker. Dialogfilosofiens bidrag mener de er:
1.
En oppfatning av mennesket som er holostisk og
vektlegger menneskets sosiale natur.
2.
En antropologisk, epistemologisk og etisk fundament for
både:
a.
En definisjon av helse og sykdom
b.
Konstruksjon av en modell for autentisk kommunikasjon
mellom omsorgsgiveren og pasienten.
Zerwekh
reflekterer over nærværelse som begrep og dets betydning for
sykepleierfaget. Målet for
artikkelen er å forstår det filosofiske grunnlaget for sykepleieintervensjon og
gjennomgå litteratur og casestudier for å beskrive hvordan sykepleieren kan
være nærværende i arbeid med kreftpasienter. ”Å-være-der” mener
artikkelforfatteren, gir trøst både for pasient og sykepleier.
Pedagogikk
Cohen, Adir, 1979. Society and Social Education in Martin Buber’s
Philosophy, i tidsskriftet
Educational Studies, nr.10, s. 335-356.
Eisenstadt, S.N.,
1997. Martin Buber in
the Postmodern Age, i tidskriftet Society, nr 4, s,50-
54.
Howard, Leigh Anne, 2002. From Ivory Tower to Town Hall. Using
Dialogical Inquiry as a
Critical Pedagogy, i tidsskriftet American
Behavioral Scientist, nr 7, s. 1125-1134.
Matott,
Glenn. 1976. In Search of a Philosophical Context for Teaching Compostion, i
tidsskriftet College Composition and
Communication, nr 1, s. 25-31.
McHenry, Henry
D., 2004. Education as
Encounter: Buber’s Pragmatic Ontology, i
tidsskriftet Educational Theory, nr 3,
s.341-357.
Myhre, Reidar, 1993. Buber på ny. En kommentar til Wivestads
artikkel, i Norsk Pedagogisk
Tidsskrift, nr.2 s.110-111
Roberts,
Peter, 1999. Beyond Buber: Dialogue, Education, and Politics, i tidsskriftet Journal
of Educational Thought, nr.2, s. 183-189.
Wivestad, Stein. 1992. Tolkning av Martin Buber: Jeg og Du,
i Norsk Pedagogisk Tidsskrift,
nr.2, s. 82-84.
Cohen
skriver at Martin Buber hadde en sterk tro på kraften som ligger i utdannelse
for å frembringe en revolusjon innenfra i samfunnet mot politisk tvang og
konsentrasjon av autoritet. De sistnevnte var krefter som Buber mente
forvrengte det sanne innholdet av det menneskelige samfunnet. Bubers håp på en
sosial revolusjon lå i hans tro på muligheten for å utdanne en hel generasjon
til autenisk sosial bevissthet og til en ekte følelse for politisk hensikt.
Utdanning er et kraftig instrument som samfunnet utøver stor kontroll over.
Artikkelforfatteren drøfter Bubers samfunnssyn i lys av Max Stirner, Søren
Kierkegaard, Max Weber.
Eisenstadt
spør hvorfor det slik at Bubers tanker er blitt mer og mer viktig i
diskusjonene innen filosofi, samfunnsvitenskap, psykiatri og utdanning. Han
spør videre hvordan skal vi forholde oss til Bubers vektlegging på dialogen og
på menneskehetens forhold til Gud. Eisenstadt fremhever at styrken og
særegenheten som ligger i Bubers visjoner ligger i sammenkoblingen mellom det
ulike områdene i hans arbeid og tanker. Vi kan ikke forstå fullt ut et område
uten å reflektere over de andre. Artikkelen vektlegger tre områder i Bubers
arbeid: utopia, utdannelse og samfunnet.
Howard
forklare hvordan dialogisk kommunikasjon og kritisk pedagogikk kan virke
sammen for å bygge en utdannelsespraksis som kan støtte seg på en tradisjon av
offentlig diskurs. Hun begynner først med å si noen ord om hva som skiller et
klasserom fra samfunnet for øvrig. Deretter beskriver hun hvordan Martin Bubers
dialog er en måte å kunne realisere kritisk pedagogikk.
Matott argumenterer fire poeng i sin artikkel:
1.
De nyeste trender i undervisning av komposisjon
inneholder en radikal endring fra den tradisjonell fokus og metodologi.
2.
At denne trenden reflekterer et syn på den menneskelige
erfaringen som er best forklart gjennom Sartres eksistensialisme.
3.
At denne filosofiske orienteringen er både
uhensiktsmessig for lærere i kommunikasjonsferdigheter og potensielt farlig for
studenter.
4.
At Martin Bubers tanker peker ut veien mot et
alternativ som verken er en tilbakegang til det gamle eller en fortsettelse av
vår nåværende retning.
McHenry åpner med å hevde at delt kunnskap slik at
den blir felles, handler like mye
om det å dele som kunnskap. I alle
klasserom er lærerens hovedarbeidsområde verbal kommunikasjon og dette kan ikke
være effektiv uten at studentene ”deler utførlig bakgrunnskunnskap”. Ved å
anvende Bubers tanker fordyper MaHenry seg i hvilke omstendigheter som må
foreligger for å kunne dele kunnskap med andre.
Wivestad
og Myhre sine artikler i det norske
tidsskriftet Norsk Pedagogisk Tidsskrift er en diskusjon om det
foreligger en sammenkobling av Buber med amerikansk selvrealiseringspedagogikk.
Wivestad er kritisk til en slik kobling, mens Myhre mener at Buber har sitt
utspring i amerikansk humanisme og dette fremhever han også i sin bok Grunnlinjer
i pedagogikkens historie.
Roberts
fremhever at Buber er en tenker med mange sider og motsetter seg enhver form
for klassifisering. Han er av den mening at Bubers tanker om den dialogiske
relasjonen er svært viktig mellom lærer og student, men at Buders ideer har
ikke fått den oppmerksomheten innen utdanningsinstitusjonene som de fortjener.
Han forteller videre i sin artikkel om likhetene mellom Bubers tanker og de til
Paulo Freire. Begge mener for eksempel at dialogen er en fundamental dimensjon
for det gode liv.
Familieterapi
Fishbane, Mona DeKoven, 1998. I, Thou, and We: A Dialogical Approach to Couples
Therapy, i tidsskriftet Journal of Marital
and Family Therapy, nr 1, s. 41-58.
Fishbane
skriver om det relasjonistiske synet på mennesket som ligger i Martin Bubers
dialogfilosofi. Artikkelen viser hvordan dette synet er representert i
personlighetsutvikling, ”gender” studier, psykoterapi og familieterapi. En
dialogisk tilnærming til par i terapi blir presentert. Her blir samlivspartnere
oppfordret til å bevege seg mot et mer samarbeidende og empatisk forhold – et
forhold bestående av et ”Jeg og Du”.
Sosialøkonomi
Minker, Lanse, 1999. The Problem with Utility: Toward a
Non-Consequentialist/Utility
Theory Synthesis, i tidsskriftet Review of
Social Economy, nr 1, s. 4-24
Minker er
opptatt av at vår nåværende ramme for å foreta avgjørelser, nytteteori, er når
det er brukt alene:
1.
beskrivelsesmessig ufullstendig,
2.
teoretisk meget tynt begrunnet
3.
og etisk meget tvilsomt.
Minker foreslår
i stedet et rammeverk som inkorporerer både konsekvens og ikke-
konsekvens motiverte avgjørelser.
Ved å tilføre et hengivenhetsaspekt er det mulig å lage en syntese som fjerner
problemer assosiert med nytteteori. Tilslutt viser Minken hvordan Kant, Ross og
Buber gi et etisk grunnlag for dette rammeverket.
Litteraturvitenskap
Friedman, Maurice, 2001. Martin Buber and Mikhail Bakhtin:
The Dialogue of Voices and
the Word that is Spoken, i
tidsskriftet Religion and Literature, Autumn 2001, s. 25-36.
Friedman
skriver at den russiske litterturkritikeren og filosofen Mikhail Bakhtin skal
engang i et intervju ha sagt at Buber er ”den største filosofen i det
20.århundre, og kanskje i dette filosofisk mørklagte århundre den eneste
filosofen som er på scenen”. Bakhtin
anså Berdyaev, Shestov og Sartre som eksempler på fremstående tenkere, men at
Buber er en filosof. Bakhtin vektlegger særlig Bubers ide om dialogen. Friedman
skriver i sin artikkel om hvordan Bakhtins eget arbeid som litteraturkritiker
og filosof er påvirket av Bubers tanker omkring ”Jeg-Du” forholdet og ”Jeg-Det”
forholdet. Bakhtin fremhever Dostoevsky som en dialogisk forfatter og sier at
hans forfatterskap i sin helhet er konstruert av interaksjonen mellom flere
uavhengige bevisstheter som ikke blir til et objekt (etter et ”Det”) for andre,
men forblir et ”Du” som ikke kan absorberes av andre bevisstheter. Bakhtin
avviser dialektikken fordi den lett assosieres med psykologismen fordi den
fjerner hendelser som skjer mellom personer og gjør dem intrapsykiske
fenomener. Dialektikk ligger også nært opp til monologen, dialogen blir her
neutralisert og avpersonifisert til en monologisk bevissthet. ”Dialektikk er
det abstrakte produktet av dialogen. Ta en dialog og fjern stemmene… skjær ut
abstrakte begreper og oppfatninger fra levende ord og tilsvar, stapp alt in i
et abstrakt bevissthet – og det er hvordan du får dialektikk” skriver Bakhtin.
Sosiologi
Friedman, Maurice, 1999. The Interhuman and What is Common to
All: Martin Buber and
Sociology, i Journal for the Theory of
Social Behaviour, nr 4, s. 403-417.
Friedman
skriver at Martin Buber var tilkyttet sosiologi og sosiologer helt fra når han
studerte på universitetet og til han døde. Han var sterkt på virket av to av
sine lærere: Wilhelm Dilthey og Georg Simmel. Buber hadde også en del kontakt
med den tyske religionssosiologen Ernest Troeltsch. Kunnskapssosiologen Max
Scheler var en nær ven av Buber. Friedman beskriver koblingen som er mellom
Buber og disse. Han går videre til å forklare likheter med George Herbert Mead
og analyserer en rekke av Bubers bøker blant annet ”Hva er felles for alle”, ”
Skyld og skyldfølelse”, ”Samfunnet og staten” og”Veier til utopia”.
Psykologi
Dourley,
John, 2001. Responses to Barbara Stephens’s “The Martin Buber – Carl Jung
disputations: protecting the sacred in the
battle for the boundries of analytical
psychology”, I Journal of Analytical
Psycholgy, nr 47, s. 479-502.
Jääskeläinen, Manu, 2000. A Comparative Study of Adler and Buber: From
Contact to
Cooperation, i The Journal of
Individual Psychology, nr.2, s.141-154.
Lipari, Lisbeth, 2004. Listening for the Other: Ethical
Implications of the Buber-Levinas
Encounter, i tidsskriftet Communication
Theory, nr 2, s, 122-141.
Stephens, Barbara D., 2001. The Martin Buber – Carl Jung disputations:
protecting the sacred
in the battle for the boundries of analytical
psychology, i Journal of Analytical
Psychology, nr 46, s.455-491.
Dourley og
Stephens skriver artikler som er en pågående diskusjon om Martin Buber
kontra Carl Jung. Stephens kom først ut med sin artikkel og fremhever at denne
disputten er en mer betydningsfull paradigme for å forstå konfliktene som er
oppstått innen det jungianske samfunnet som omslutter klinisk praksis og
utdanning. Denne disputten er til og med viktigere enn splittelsen mellom Freud
og Jung. Disputten handler hovedsakelig om hvordan erfaringer av det absolutte,
”Gud” , kan underlegges psykologiske vurderinger og hvordan denne dimensjonen
er forvrengt i klinisk praksis og utdanning. Artikkelen til Dourley er en
respons til artikkelen til Stephens. Han mener også at denne diskusjonen er
viktig og må holdes i live, men han mener at Dourley tar feil og at Jung
anerkjenner at det eksisterer noe som er større enn oss selv og det Buber
kaller ”Du”.
Jääskeläinen
mener at den relevansen som Martin Bubers filosofi har hatt på moderne
psykologi er velkjent. Ideen om menneskelig kontakt er viktig både for Adler
(Gemeinschaftsgefühl) og Buber (Ich-Du), men det er også en rekke andre elementer
som er felles mellom dem. Forfatteren sammenligner i sin artikkel individual
psykologi og Bubers filosofi. Deretter tar han og anvender Bubers filosofi
innen individual psykologien. Tilslutt drøfter han hvilken betydning denne
koblingen har på vår forståelse av sosiale interesser, personer, empati,
forståelse, dialog, hva liv og mental helse betyr og implikasjoner for terapi.
Lipari
mener at det er mye felles mellom Buber og Levinas, som for eksempel dialogisk
etikk og engasjement med den ”Andre”. Mye gjenstår imidlertid for å klargjøre
fellesskapet mellom dem. Lipari drøfter i sin artikkel kommunikasjonen mellom
disse to filosofen og viktigheten av å lytte til hva de har å si oss i dag. Hun
avslutter med å si at det hebraiske ordet for hellig (Kaddosh) betyr også ”den
Andre”. Ved å lytte til ”den Andre”, er det mulig for oss å møte det hellige
(det som er større enn oss).
Kaare T.Pettersen
No comments:
Post a Comment