Aristoteles |
Hva betyr så praktisk filosofi?
Filosofi var tidligere en del av vitenskapen, eller rettere sagt, det var
vitenskapen. Den hadde en slik rolle frem til 1700-tallet. Det moderne
motsetningsforholdet mellom teori og praxis er annerledes enn den klassiske
motsetningen, som var innenfor selve kunnskapen. Det vil si at kunnskap i seg selv
kunne være motsetningsfull. Aristoteles sier i Politikken at ”teori er selv en
form for praxis” (1325b21). I dag kan dette høres ut som en selvmotsigelse
fordi vi forstår praxis som anvendelse av teori eller vitenskap.
Praxis er hvordan vi lever våre liv,
et levesett, som leves på en bestemt måte. Begrepet ble anvendt av Aristoteles
også som den status den frie medborgeren har i polis. Praktisk filosofi
handler ikke om håndverk og ferdigheter, men sysler med å skape en bevissthet
om hva som kjennetegner mennesket, nemlig å foreta valg og å ta ansvar for det
gode.
Kunsten av å forstå en tradisjon,
hellige bøker, rettstekster, eller store mesterverk, forutsetter ikke bare at
man kjenner dem, men også at man fører dem videre på en produktiv måte. Kontakt
med en tradisjon er ikke en enkel tilegnelse. Det kreves at man går tilbake til
de egentlige kildene, skape et historisk bilde av det som har vært og stille
det på et nytt grunnlag. Dette er hermeneutikkens dypeste mening.
Bare å beskrive en indre struktur
og sammenheng i en gitt tekst, eller bare å gjengi hva forfatteren sier, betyr
ikke at teksten er forstått. Man må være fortrolig med det teksten handler om.
Hovedproblemet i all forståelse handler om det saklige forholdet mellom hva
teksten sier og hvordan vi forstår den. Dette kan gjøres ”vitenskapelig” ved å
fjerne alle subjektive forutsetninger, skape et verifikasjonsgrunnlag og
anvende kontrollerbare måter å tolke teksten på. Det er skrevet mange og svære bind om
hvordan dette skulle gjøres.
René Descartes |
Først når hele vår kultur ble
utsatt for tvil og radikal kritikk, fikk hermeneutikk en fornyet universell
betydning. Denne tvilen begynte på alvor med Nietzsche, som mente at vi måtte
tvile mye dypere enn hva Descartes anbefalte. Han sa vi måte tvile på
selvbevissthetens illusjoner og selvinnsiktens idoler.
Friedrich Nietzsche |
Tolkning betyr ikke en utlegning av
den egenlige mening av en vanskelig tekst, men krever at man går bak de
åpenbare fenomenene som kan observeres. Slike vanskelige tekster kan være Heideggers bøker Was ist Metaphysik? og Sein und Zeit , Gadamers bok Wahrheit und Methode, eller Kierkegaards
bok Sygdommen til Døden. Det er først når man forstår for eksempel
spørsmålet Hva er metafysikk? at man
kan besvare spørsmålet. Hermeneutikk handler ikke først å fremst å svare på
spørsmålet, men å gå bak spørsmålet. Dette krever en helt ny forståelse av
selvet fordi begrepet selvforståelse har brutt sammen i dagens samfunn.
Johann Gottlieb Fichte |
Selvforståelse er på mange måte et
moteord som brukes i politikk, romaner, samfunnsdiskusjoner, med mer. Det var
Fichte som gav begrepet sin tyngde i sitt stor verk om vitenskapsteori på
1700-tallet. Han mente at man må kreve konsekvenser av en som tenker. Det er
bare gjennom radikale konsekvenser at man utvikler sine tanker , og det å nå
frem til en ekte selvforståelse, krever filosofering. I Fichtes øyne er det
bare en mulighet for å være i full og motsigelsesfri overensstemmelse med sitt
eget tenkende, og det er i selvbevissthetens spontanitet. Fichtes verk om
vitenskapsteori handler om å forstå alt i verden ut i fra ens
selvbevissthet.
Den nye innsikten vi har fått
gjennom vitenskapen de siste hundreårene, gir ikke anledning til å anvende
dette prinsippet i særlig grad, samtidig som vi trenger en revidering av vår
selvforståelse. Selvforståelse kan ikke lenger knyttes til en fullstendig
røntenfotografering av hvem vi er, det vil si en fullstendig nærvær for oss
selv. Selvforståelse er alltid allerede noe som er på vei, samtidig er det en
vei som er umulig å tilbakelegge helt. Denne grunnleggende tvilen på hvem vi
er, på selvbevissthetens legitimitet er viktig å ha i minne for å forstå
oppgaven for og grensene for hermeneutikken.
En fullstendig avslutende tolkning
er en selvmotsigelse i seg selv. Fortolkning er som selvbevisstheten alltid på
vei. Hermeneutikk var før et fag, et spesielt område hvor man kunne anvende en
teknikk for å overvinne vanskelige tekster. Man kunne forstå hermeneutikk som
en kunstlære – men slik er det ikke lenger.
Den filosofiske hermeneutikken er
mer opptatt av spørsmålene enn svarene. Spesielt er det viktig å gå tilbake til
de bakenforliggende spørsmålene. Når vi skal svare på et spørsmål og ikke helt
forstår spørsmålet, det vil si at vi ikke helt vet hva den andre vil vite, da
må vi åpenbart forsøke å forstå spørsmålet bedre. Vi kan spørre ”Hvorfor spør
du om dette?” Først når jeg kjenner de bakenforliggende elementene i spørsmålet,
kan jeg i det hele tatt begynne å søke etter et svar. Vi må fundere over hvilke
forutsetninger som gjemmer seg i spørsmålene. Hermeneutikkens første mål er
nettopp å forstå hva som gjemmer seg bak spørsmålene. Å klargjøre den
hermeneutiske situasjonen betyr å innse at vi aldri vil få full innsikt og
klarhet om hensiktene bak spørsmålene.
Forståelse, akkurat som handling,
er alltid et vågestykke og tillater aldri en enkel anvendelse av et regelsett
for å forstå gitt utsagn eller tekster. Forståelse er på mange måter som et
eventyr, og like farlig og med like mange muligheter. Hermeneutikk har mye
mindre sikkerhet i seg enn naturvitenskapelige metoder, ikke minst fordi den
ikke nøyer seg med svar, eller med hva som står skrevet, men vil gå tilbake til
de interesser og spørsmål som styrer oss. Gadamers teori om
horisontsammensmeltning (Sannhet og
metode) er ikke bare anvendbar i samtalesituasjoner, men også i høyeste
grad på tolkning av en tekst, som vi kommer på talefot med ved å stille nye
spørsmål.
På denne måten mener Gadamer at den
praktiske filosofien lever videre i hermeneutikken. Hermeneutikk handler om en
teoretisk holdning innenfor en fortolkende praxis, men også av de erfaringer
som kommer frem og om de perspektivene som kommuniseres. Sammenhengen mellom en
allmenn vilje til å tilegne seg kunnskap og konkret praktisk klokskap
(fronesis) er en vekselvirkning. Derfor anser Gadamer at teoretisk bevissthet i
forhold til forståelsens erfaring og forståelsens praxis, filosofisk
hermeneutikk og dens selvforståelse, kan ikke skilles fra hverandre.
Hans-George Gadamer |
No comments:
Post a Comment