Paul-Leer Salvesen |
Leer-Salvesen
har mange års yrkeserfaring som fengselsprest og representerte da kirkens
budskap om skyld og tilgivelse. Han har videre arbeidet to år som forsker ved
samme fengsel og hadde da rollen som intervjuer. Her gjennomførte han
intervjuer med blant annet 13 drapsdømte om skyld og straff. Det viktigste han
lærte i denne perioden var at ”når et menneske har såret, krenket, skadet,
kanskje til og med drept en annen, er det normalt å oppleve skyld. Det den
krenkede part ikke er et menneske, er det mindre vanlig å oppleve skyld. Det er
som om skylden er personlig i begge ender. Det er bare personer som kan bli
skyldige og det er bare personer vi blir skyldige i forhold til.
Leer-Salvesen, Paul, 2002. Min skyld |
Det å samtale
med 13 drapsdømte fanger lærte Leer-Salvesen at det er normalt å oppleve skyld
når en kan se for seg den en har såret og krenket, når offeret har et ansikt.
Det er vanskeligere å oppleve skyld hvis offeret ikke har et ansikt, hvis det
er en upersonlig instans en har forgått seg mot.
Leer-Salvesen er
inspirert av den jødiske filosofen Martin Buber. Han sier at skyld oppstår når
et ”jeg” krenker et ”du”. Poenget er å peke på at skylden har sin plass i våre
relasjoner til andre. Det er her skylden oppstår, og det er her skylden kan
bearbeides, kanskje til og med sones og tilgis.
Skyld og
skyldfølelse er to forskjellige fenomener. De kan og bør ha noe med hverandre å
gjøre, men de er ikke ett og det samme. Skylden er nemlig ingen følelse, men en
tilstand vi kommer i når vi gjør noe galt mot andre. Det er fullt mulig å være
skyldig uten å få skyldfølelse, på samme måte som det er mulig å kjenne
skyldfølelse uten å være skyldig. Skyldfølelsen er nokså lumsk. Den må tolkes.
Vi må lære å kjenne etter om den er sann og ekte. I det psykopatiske avviket
oppstår ingen skyldfølelse hos den skyldige. I det nevrotisk avviket oppstår
skyldfølelsen hos en som er uskyldig. Leer-Salvesen mener at det ikke stemmer
at kvinner har mye mer skyldfølelse enn menn. Det kan imidlertid være ulikt
hvordan mann og kvinner føler det er naturlig å snakke om det vi føler.
Vi er kanskje
mer utlevert til det nevrotiske avviket hvis vi er i en krise eller er slitne
etter stor påkjenninger. Da er vi fratatt de forsvarsmekanismene som gjør at vi
ikke tar andres stemninger og sinnstilstander innover oss. Vi tolker i slike
situasjoner andres signaler til oss feil. Vi må ofte spørre hva denne bestemte
følelsen vil fortelle oss, hvor den kommer fra og om den sier noe som er sant.
Det finnes en
rekke kulturer som fremkaller skyldfølelse. Religiøse miljøer og andre miljøer
med sterke normer og ledere kan monopolisere sannheten og krever full
underkastelse og absolutt lojalitet fra medlemmene. Skyldfølelse blir i slike
miljøer et maktmiddel og styringsinstrument. Individuelle avvik blir tolket som
forræderi og kritiske spørsmål som illojalitet.
Det er vanlig å
få skyldfølelse etter en ulykke. Den dramatiske ulykken og den fysiske
ødeleggelsen angriper også de berørtes følelsesliv. Det er spesielt viktig å
snakke om skyld etter ulykker. I familievoldssaker er det ikke uvanlig at
offeret blir fratatt selvbildet i dn grad at det overtar utøverens tolkning og
forståelse av virkeligheten. Et offer kan også overta ansvaret for volden uten
at utøveren direkte har lagt skylden på den andre. Vold forandre. Vold tar fra
menneskene dere verdighet. Dette er spesielt aktuelt blant dem som har opplevd
seksuelle overgrep. En del ofre forteller også at de har opplevd
etterforskningen og rettergangen som en serie nye overgrep i tillegg til det
første. Offeret opplever å ikke bli trodd. Spørsmål sår tvil. Tvil kan få frem
en skyldfølelse. Offeret sitter igjen med både skam og skyldfølelse. Det kan
være på sin plass å påpeke her at bare 10 prosent av anmeldte voldtekter fører
til domfellelse.
Når man skal
samtale med noen om skyld er det viktig å få tegnet et mest mulig sannferdig
bilde av det som skjedde. En form for etisk samtale der det er viktig å felle
en moralsk dom over det som skjedde, ta avstand fra det og plassere ansvaret
riktig. Et offer trenger moralsk støtte, Det er ikke mulig å gi uten å ta
stilling. Ofte er det krenkeren selv som er best i stand til å fjerne offerets
skyldfølelse. Hendelsene blir imidlertid tåkelagt og det er i denne
tåkeleggelsen at skylden få gror. I samtaler om skyld kan det være minst like
viktig å få frem hva som ikke er din skyld som hva som er din skyld. Hvis du ikke
har krenket den andre, er du heller ikke skyldig, uansett hva du måtte føle.
Når
skyldfølelsen er borte når den absolutt burde vært der, er det et dypt etisk
problem. Mennesker kan blir lært opp til å skade uten å kjenne skyldfølelse.
Bruk av barnesoldater i krig er et eksempel på slik opplæring. Det er snakk om
å skyve skylden fra seg. Uroskap er et annet eksempel. Man bruke stereotype
setninger for å bagatellisere det som skjedde, forklare og rettferdiggjøre det.
Det er ikke noe godt trekk ved en personlighet at en ikke er i stand til å
innrømme en gal handling og erkjenne egen skyld i det som skjer. Barn helt ned
i 3-4 års alderen bruker den berømte setningen fra sinnelagsetikken – ”Va´kke
med vilje!” – til å fraskrive seg skyld ved å pynte på sine egne motiver for
handlinger som har gått utover hverandre.
Barn lærer
gjennom å imitere sine moralske forbilder blant andre barn og blant voksne:
-
Å vokse opp med en far som aldri innerømmer feil og be
om tilgivelse er like skadelig som å vokse opp med en far som slår.
-
Barn kan lære å lytte til den dårlige samvittigheten,
skyldfølelsen som kommer når en har gjort noe galt
-
Barn kan lære å erkjenne skyld og gjøre noe for å ta et
oppgjør med skylden.
-
Barn kan lære å holde seg til sannheten dersom de
vokser opp i en kultur som preges av sannhet og ærlighet.
Grupper som
lever og arbeider under hardt press og der sterkt samhold mellom kollegene er
en helt nødvendig forutsetning for å få gjort jobben, kan utvikle mønstre der
en kollektivt fraskriver seg skyld. Dette ser vi i konsentrasjonsleirer,
terrorisme og i krigshandlinger. Men mennesker er ikke maskindeler og må aldri
få lov til å oppfatte seg som det. Der det skjer, bryter helvete løs.
Forsvarsadvokater
som råder sine klienter til ikke å svare ja på skyldspørsmålet i retten er
problematisk når advokaten enten vet eller aner at de er skyldige. Ærlighet gir
verdighet mens løgn forderver. Nettopp derfor bør advokater være forsiktige med
å nekte skyld i retten, selv om det skulle foreligge juridiske grunner for et slikt
råd.
Det er farlig å
tro at skyldfølelsen er et gåtefullt onde uten etisk og moralsk betydning. Det
finnes en sann og naturlig skyldfølelse som et menneskeverdig samfunn ikke kan
klare seg foruten. Den sanne skyldfølelsen må forsvares og pleies og den ser
slik ut:
-
Når et menneske blir skyldige ved å skade og krenke
hverandre, eller ved å unnlate å gjøre det de burde gjøre mot andre, er det
både naturlig og nødvendig å kjenne skyldfølelse.
Skyldfølelsen er
det naturlige følelsesmessige svar på oppstått skyld. Den sanne og ekte
skyldfølelsen er moralsk nødvendig, den kaller mennesker til ansvar og oppgjør,
og den minsker risikoen for at de samme onde handlinger skal skje på nytt. Den
som angrer og kjenner skyldens smerte, er i større grad i stand til å ta ansvar
for det som skjedde og ta moralsk avstand fra det og unnlate å gjenta
handlingen.
Den sanne
skyldfølelsen har flere budskap og må tolkes. Den må settes i forbindelse med
min historie og mitt liv til andre.
1. Det
første budskapet er eksistensielt: det som skjedde er min skyld – ”Mea culpa”.
2. Det
andre budskapet er moralsk og forteller at det som skjedde var galt og at det
ikke burde ha skjedd. Den sanne skyldfølelsen er på kollisjonskurs med alle
forsøk på å rettferdiggjøre det som skjedde, eller unnskylde og forklare det.
3. Det
tredje budskapet i skyldfølelsen er empatisk og gjør at jeg får det vondt. Jeg
får del i den andres smerte, skjønner den og tar den inn over meg.
Å si at flaska
har skylden er et forsøk på å bortforklare det eksistensielle perspektivet.
Når skyldfølelsen treffer oss blir
behovet for sannhet stort. Hva var det egentlig skjedde? Hvorfor handlet jeg
som jeg gjorde?
Skyld
og ansvar er ikke det samme, selv om de to har mye med hverandre å gjøre og
overlapper i hverdagsspråket. Hvis jeg har gjort meg skyldig i å gjøre noe galt
mot andre, har jeg et ansvar for å prøve å rette opp skadene selv om jeg
personlig ikke har noen skyld i situasjonen som er oppstått. Ledere i
arbeidslivet må for eksempel ta ansvar for hva medarbeiderne gjør. Likeledes
foreldre for deres mindreårige barn. Ansvar kan deles av flere eller gis
videre. Skylden kan ikke deles og heller ikke gis videre. Det gir heller ikke
mening å si at ansvar tilgis. Bare skyld kan tilgis. I etikken og i våre
moralske liv trenger vi begge deler. Begge ivaretar vesentlige erfaringer om
hva det vil si å være menneske.
Sannhet
er et nøkkelord i forbindelse med skyld. Sannheten skal gi offeret en første
form for oppreisning gjennom en offentliggjøring av hva offeret faktisk har
vært utsatt for. Sannheten skal hjelpe gjerningspersonen til å vedstå seg
skylden. Partene i en konflikt har ofte store problemer med å bli enige om hva
sannheten faktisk er. Dette vet familieterapeuter mye om. Partene kan kanskje
være uenige om alt unntatt at de har samlivsproblemer. Terapi kan fortone seg
som en forhandling om sannhet. I en vellykket terapi kan de utvikle en større
respekt for andres måte å oppfatte virkeligheten på. Det er også en form for
sannhetssøken. Utroskap ledsages av løgn og løgn kan såre like mye som
utroskapen. Sannheten kan gi både offer og gjerningsperson tilbake noe av den
verdigheten som gikk tapt. Det instrument som da brukes er hukommelsen. Det er
viktig å huske, så sant og riktig som mulig.
Desmond Tutu |
Når
skyldfølelsen er sann og ekte, er den et instrument for hukommelsen.
Skyldfølelsen kommer fordi vi ikke gjemmer, men husker og holder fast det som
skjedde. Slik er skyldfølelse reaktiv, en reaksjon på det som skjedde. – Det
var meg – . Slik er skyldfølelsen de første skrittene inn i oppgjøret med det
som skjedde.
Smerten
i sorgen er nødvendig for at den som har mistet skal kunne gå videre. Det er
viktig at man går gjennom det som har skjedd og ikke utenom. Sorg er noe annet
enn emosjoner som kan måles eller i aktas av andre. Sorg er veien fra tapet
tilbake til livet igjen. Sannhet er viktig også i forhold til sorgen. En kan
bli syk av sorg. Sorg er i seg selv ingen sykdom, det er noe av det friskeste
og mest naturlige som finnes. Sorg er en prosess, en vandring, ikke en tilstand
som skal være uforanderlig hele resten av livet. Den sanne skyldfølelsen ligner
sorgen etter et dødsfall eller et tap. Den er en sorg over noe en har gjort,
selv om en absolutt ikke burde gjøre det. Det er en smerte en må gjennom og
ikke utenom, en smerte som er meningsfull fordi den bærer i seg begynnelsen til
et sant oppgjør med det som skjedde.
Sorg
tar tid, ofte lang tid. Den er likevel ikke en kronisk tilstand som gir ny
identitet, men en prosess som skal frigjøre. ”Det du gir din bevissthet, er det
du henter din styrke fra.” Det er viktig
å bekjenne og dele sine erfaringer med andre. En av ti drapsmenn i Norge tar
sitt eget liv på åstedet eller umiddelbart etterpå. Den smertefulle
skyldfølelsen blir litt lettere å bære når en har bekjent sin skyld for andre.
En kan bli syk av fortrengt og innestengt skyld.
Den
som vil ta et oppgjør med noe som har gjort, trenger mennesker som lytter,
mennesker som kan være ledsagere i sorgen igjen. Kvinner har lettere enn menn å
finne noen å samtale med. Menn går oftere alene med det som har skjedd, og er
tause. Betyr disse kjønnsforskjellene at menn har vanskeligere for å innrømme
skyld enn kvinner? Nei. Det er like lett eller vanskelig for begge kjønn. Men
de sosiale og kulturelle forskjellene mellom kjønnene gjør at menn og kvinner
ofte reagerer ulikt når de er i krise. Det at kvinner snakker mer enn menn,
betyr ikke at de snakker om skyld i samtalene. Samtalene for kvinner er en
aktivitet på lik linje med mannens aktiviteter som å stelle bilen, hagen, løpe
en tur, osv. Det er lettere å snakke om de krenkelser en selv er blitt påført
enn de krenkelser en har påført andre. I
vår kultur er det mangel på rom en kan oppsøke for å bekjenne sin skyld.
Slik rom er nødvendige. For hvis den sanne skyldfølelsen skal fortsette å være
sunn, trenger den luft, den trenger ord, den trenger et tilsvar.
Knud E. Løgstrup |
Guds
tilgivelse er et av kristendommens stor mysterier. Kirkens tilgivelse kalles
for absolusjon, og betyr å sette fri. Også andre religioner og trostradisjoner
er bærere av dyp innsikt i skyldens vesen. Det er ikke snakk om å bli skyldfri,
men å bli satt fri for skylden. Kirken sier at mennesket er skyldig og det er
Gud som setter fri. Leer-Salvesen spør om denne tanke er mulig å overføre til
andre områder og viser igjen til Martin Buber. I boken Skyld og skyldfølelse,
sier Buber at jødiske og kristne botstradisjoner og ritualer inneholder viktige
erfaringer med skyld og skyldbearbeiding som kan tas i bruk i samfunn som skal
ta oppgjør med sin fortid og prøve å løse konflikter i samtiden. Buber pekte på
at nettopp erfaringene fra sjelesorgen og boten i synagogene og kirkene lar seg
overføre fra de religiøse rammene til de verdslige. Skyld må behandles som et
moralsk og etisk størrelse og Buber oppfordrer mennesker til å bekjenne og
gjøre bot.
Jeg-Du
Skyld
oppstår når et ”jeg” krenker et ”du”. Skyld er ikke en metafysisk fenomen, men
oppstår i den konkrete handlingen mellom mennesker. Skyld er et etisk og
moralsk fenomen. Skyld er personlig og oppstår i en relasjon.
Erkjenne
og bekjenne.
Det
er viktig å innrømme skyld. Men må spørre på samme måte som i
politietterforskningen, ”hva skjedde?”. En sannferdig fortelling om min egn
historie og om noe jeg har gjort.
Fremtiden.
Den
skyldige må gjøre bot. Hva kan jeg gjøre videre? Bot er et ønske om å gjøre noe
godt når en har gjort noe galt.
Bot
har vært gjennomført på mange ulike måter opp gjennom historien. I
middelalderen gikk man i sekk og aske, man har foretatt pilgrimsreiser, gitt
gaver til kirken eller til de fattige, fastet, hatt lange perioder med bønn,
begått selvpisking og kjøpt seg avlat ved å gi penger til kirken. Boten kan
enten bestå av symbolske handlinger eller konkrete gjøre-godt-igjen-handlinger
som er rettet mot andre mennesker.
Straffens
formål er at den skal virke som en gjengjeldelse og være et smertefullt onde.
Straff er et oppgjør som gjennomføres for å gjøre noe godt igjen. Dødsstraff er
den mest ekstreme form for gjengjeldelse.
Mange
menn trenger å lære samtalens kunst. Kvinner på sin side må bli flinkere til å
se hva mennene prøver å uttrykke gjennom sine praktiske gjøremål. Det utføres
store mengder botshandlinger hver eneste dag i det norske hverdagskulturen.
En
del botshandlinger er opptatt av ydmykelse og nedverdigelse. Eksempler på dette
kan være gapestokk, spissrotgang og ”shaming” (å måte gå med skilt på seg over
en tid for å vise omgivelsene hva man har gjort galt). Det er viktig å være
bevisst om ritualenes betydning. Konstruktive ritualer må ta vare på partenes verdighet.
Skyld bearbeides gjennom å gjøre gode gjerninger. Den skyldige får en mulighet
til å vise frem andre sider av seg selv og får en sjans til å opparbeide tillit
igjen. Botshandlinger dreier seg først og fremst om å gjøre noe for andre, ikke
for en selv. Anger er mer tvetydig. Anger en tristhet over situasjonen en har
bragt seg selv i, og dermed mer egosentrisk. Men anger er også et ønske om å
gjøre noe godt igjen. Omgivelsene krever ofte anger. Bot kan gi anger et språk.
Skyld
og tilgivelse opptrer sammen i hverdagsspråket. Der det oppstår skyld, skapes
det også en lengsel etter tilgivelse eller en fortvilelse over at tilgivelse
ikke synes å være mulig. Skyld er et kjernebegrep i jussen, men tilgivelse er
ikke et juridisk begrep. Skyld er sentralt i terapeutiske disipliner.
Tilgivelse er det er liten grad. Tilgivelse er sentralt i teologien, ellers er
den et ikketema i det akademiske liv.
Hannah Arendt |
Om Paul-Leer Salvesen:
Paul Leer-Salvesen arbeider til
daglig som professor ved Høgskolen i Agder, Kristiansand, Fakultet for
humanistiske fag, Institutt for teologi og filosofi. Han er utdannet Cand theol
(1976) og Dr philos (1991 fra det juridiske fakultet). Fagområdene som han
underviser i er systematisk teologi og etikk. Hans forskningsområder er innen
etikk, rettsfilosofi og kriminologi. Han har en omfattende publikasjon bak seg,
4 romaner, 7 ungdomsromaner, 9 barneromaner, 6 bøker til bruk som kateketisk
litteratur for barn og unge, 3 fagbøker for barn og unge, 9 fagbøker for
voksne, 11 faglige artikler og 22 fagartikler som er publisert i tidsskrifter.
Paul Leer-Salvesen er medlem av Norges Etiske komité for Samfunnsfag og
Humaniora (NESH). Jeg er opptatt av Leer-Salvesen først og fremst ut i fra hans
refleksjoner om skyld. Hans doktorgradsavhandling Menneske og straff
(1991, Universitetsforlaget) var til stor nytte for meg i min hovedfagsoppgave.
Her tar han blant annet begrepet skyld ut av rettsvesenet og viser, gjennom en
empirisk undersøkelse bestående av intervju med 13 drapsdømte fanger, hvordan
begrepet skyld anvendes i hverdagsspråket.
Kaare T. Pettersen
Litteratur:
Leer-Salvesen, Paul, 2002. Min skyld. Oslo: Verbum.
No comments:
Post a Comment