Boken er utgitt 1.gang i 1958 med originaltittel Schuld und Schuldgefühle (Heidelberg: Schneider). Boken består av en serie av sju forelesninger som ble holdt av Martin Buber på et seminar om det ubevisste for dosenter og medarbeidere ved School of Psychiatry i staten Washington, USA.
Martin Buber |
Ved en internasjonal konferanse
for medisinsk psykoterapi i London i 1948 skulle plenumsdiskusjonen fokusere på
skyldens opprinnelse (The Genesis og Guilt). Diskusjonen viste at det var
uenighet i salen om skyld skulle tolkes som den personlige og psykologiske
skyldfølelsen eller den mer teologiske urskylden.
I den
senere tid har man stilt spørsmålstegn ved at terapeuter både i teori og praksis
bare er opptatt av de psykiske symptomene på skyld og ikke de konkrete
hendelsene som ligger til grunn for dem. Psykoterapiens vitenskapsområde er
individets ”indre” reaksjoner på passive og aktive opplevelser og bearbeidelsen
av disse, enten i bevisste eller ubevisste prosesser. Hva som faktisk har
skjedd mellom pasienten og andre mennesker synes å ligge utenfor
psykoterapeutens oppgave og metode. Terapeuten kan likevel ikke se bort fra at
andre mennesker eksisterer. Terapeutens metoder fokusere stort sett på bevisst
og ubevisst skyldfølelse. Men selv Sigmund Freud var klar over at begrepet
”ubevisste følelser” inneholder en selvmotsigelse.
Skyld må
møtes som et ontisk[1] ”noe”,
som ikke er å finne i sjelen[2],
men i eksistensen[3]. Denne
nye erkjennelsen må kreve noe nytt mht metodevalg og bryte med den etablerte
skolens tradisjoner. Til nå har psykoterapien hatt en negativ eller likegyldig
holdning til skyldens ontiske karakter.
Sigmund Freud |
Sigmund
Freud (1856-1939) bekjempet alle former for metafysikk og religiøs lære om
eksistensen av det absolutte[4]
og om et menneskes virkelige forhold til det absolutte. En slik holdning gjør
det berettiget å betegne Freud som en rasjonell naturalist[5].
Innenfor slike rammer kan ikke skyld tilkjennes en ontisk karakter. For Freud måtte
skylden kunne føres tilbake til urgamle tabuer, forseelser mot foreldrene og
sosiale instanser. Skyldfølelsen kunne bare forståes som et resultat av redsel
for straff og reprimande fra disse
instanser eller som et uttrykk for den barnlige frykt for ”tap av kjærlighet”.
I boken Das ökonomische Problem des Masochismus beskriver Freud skyld
som ”trang til straff“, “moralsk masochisme“ og ”over-jegets´ sadisme”. I 1924
uttalte Freud:
Det første avkall på
tilfredsstillelse av driftene tvinges frem av ytre makter. Dermed skapes
moralen, som kommer til uttrykk i samvittigheten, og som krever at det fortsatt
skal gis avkall på driftenes tilfredsstillelse.
Carl-Gustav Jung |
Carl-Gustav
Jung står nærmest som en motpol til Freud. Alle de mystiske og
mystisk-religiøse oppfatninger som Freud foraktet, er hovedgjenstand for Jungs
studier. Han begrenset disse imidlertid til indre psykiske projeksjoner. Han
var ikke opptatt av det pasientene møtte utenfor psyken. Grunnlaget for Jungs
studier var selvet. Han sier at selvet er ”individualiteten i høyeste
forstand…den mest umiddelbare opplevelse av det guddommelige som er psykologisk
mulig å fatte” (Von den Wurzeln des Bewusstseins, 1954, s.296f). For
Jung var ”virkeliggjørelsen av selvet” integreringen av det onde som en
forening av motsetninger innenfor psyken.
Dette
innebærer at det verken i Freuds materialisme eller i Jungs panpsykisme[6]
er plass til skyld i ontologisk forstand. Det eneste måtte være i menneskets
forhold til seg selv. Hvis mennesket feiler i sin egen individualiseringsprosess.
I alt Jung har skrevet finnes ikke skyld beskrevet som en realitet i forholdet
mellom mennesker, mellom det enkelte menneske om omverdenen som det har lært å
kjenne. En skyldfølelse som er blitt avdekket blir ført tilbake til noe som
holdes skjult, til selve ”hemmeligheten”. Terapeuten søker de betydningsfulle
sporene i det ubevisste, som om det var de som var årsaken til sykdomsfenomenet
skyld. Man er ikke opptatt av sammenhengen med opplevelser som forblir i
hukommelsen og som maner, angriper og piner.
Aldri føles
tiden i samme grad som et fall som for en skyldig som gransker seg selv. I det
den skyldige rives ned i dette fallet, fylles han av redsel for å være identisk
med seg selv. Den som er vitne til alvorlige tilfeller av eksistensialskyld, kan
umulig mene at problemet kan løses bare ved å fjerne skyldfølelsen. Skylden
eksisterer ikke fordi det finnes tabuer som er blitt brutt, men at tabuer tvert
imot er blitt dannet fordi tidligere samfunnsledere har erkjent og æret det
faktum at mennesket kan være skyldig og vet det selv.
Eksistensialskyld,
dvs skyld som et menneske som sådant og i en personlig situasjon har pådratt
seg, kan ikke forståes ut fra analytiske
vitenskapskategorier som fortrengning. Den skyldige er sin skyld bevisst og opplever
det som et fall. Når man står overfor eksistensialskyld må man med alvor ta
utgangspunkt i den situasjon som skyldhandlingen fant sted i. Eksistensialskyld
oppstår når man setter seg utover den orden som menneskenes verden har skapt og
som den enkelte mener er grunnlaget for sin egen og hele den menneskelig
tilværelse.
Ethvert
menneske står i et objektivt forhold til andre. Det er dette som gjør det mulig
å være deltager i verdens eksistens. Det er dette som overhodet gjør det mulig
for et menneske å utvide sin omverden til en verden. Et objektivt forhold
mellom to mennesker kan ved en eksistensiell deltagelse fra begge parter
opphøyes til et personlig forhold. Dette gir mulighet for aksept, fordømmelse
og krenkelse. Å krenke et forhold innebærer at den menneskelige eksistens blir
såret på dette punkt. Bare den som har krenket og laget et sår kan lege den.
Den som imidlertid kjenner skyldens eksistens og som har til oppgave å hjelpe,
kan hjelpe den enkelte til å gjøre det.
Når man
blir klar over at noen står i en eksistensialskyld, er det ikke mulig å vise
personen til verden omkring. Den enkelte må selv finne sin egen, personlige
vei. Det er bare mulig å hjelpe personen frem til det punkt hvor han/hun er i
stand til å se sin egen vei eller dens begynnelse.
Det finnes
tre forskjellige plan hvor skyld kan sones og mellom dem oppstår ofte
eiendommelige relasjoner:
Den juridiske sfæren
|
Samvittighetens sfære
|
Troens sfære
|
Tilståelse
|
Innsikt i seg selv
|
Bekjennelse
|
Refselsen
|
Utholdenhet
|
Angeren
|
Straff
|
Soning
|
Soningsofferet
|
Den juridiske sfærene handler om de realiserte eller
impliserte krav som samfunnet med sine lover stiller den skyldige. Den som vil
hjelpe et annet menneske med eksistensialskyld har ingenting har å gjøre. Det
er ikke engang hjelperens sak å felle en dom over berettigelsen av samfunnets
krav. I troens sfære har hjelperen heller ikke noe å gjøre. Her begynner
handlingen i området mellom den skyldige og hans/hennes gud, og den holder seg
der. I forholdet mellom et annet menneske og sin gud har intet menneske noe å
skulle ha sagt. Når man møter trosproblemet i pasientens frykt for den
guddommelige straff, kan man heller ikke gripe inn uten å for falle til en
farlig dilettantisme. I samvittighetens sfære er det mulig å hjelpe den som
sliter med eksistensialskyld frem til en vei mot verden. Dette krever
imidlertid at man selv har meget god kjennskap til de tre handlingene; innsikt
i seg selv, utholdenhet og soning.
Samvittighet
kalles menneskets evne og tendens til å skille tydelig i sin tidligere og
fremtidige holdning mellom det som det godkjenner og det som det ikke
godkjenner. Forkastelse er som oftest sterkt følelsesbetont, mens godkjennelsen
har skremmende lett for å utvikle seg til en tvilsom selvgodhet. Mennesket er
det eneste av alle vesener vi kjenner som kan distansere ikke bare omverdenen,
men også seg selv. Skyldfølelsen kan nesten aldri helt eller holdent være en
følge av brudd mot samfunnets eller familiens tabuer. Ikke sjeldent henger
graden av skyldfølelse sammen med den delen av skylden som ikke kan tilskrives
brudd på et tabu, dvs med eksistensialskyld. Menneskets forhold til
tabubruddene angår oss bare hvis den skyldige føler at det er sterkere eller
svakere enn virkelig eksistensialskyld, som den enkelte ikke kan ha ansvar for
uten å være ansvarlig for forholdet til sitt eget vesen.
Det
menneske som samler seg i seg selv for å våge å komme ut av den klemme av skyld
det sitter fast i, har den personlige samvittigheten som har ansvar for sitt
eget vesen. Det ligger i menneskesamvittighetens natur å kunne heve seg opp på
et høyere plan. ”Vulgærsamvittigheten” vår har funksjon som de fleste kan
kjenne igjen, nemlig å refse, torturerer og straffe en selv. Dette er heller
ikke hjelperens område. Hjelperens interesseområde er det øyeblikk hvor det
blir mulig for et menneske som er blitt våkent og modig, å stige opp fra de
pinefulle lavere former for samvittighet til de høyere, og selv bli herre over
de maktene det selv har gitt. Først her kan den enkelte utføre de tredelte
handlingene som er nevnt under samvittighetens sfære ovenfor.
Målet er å
lyset opp i mørket som omgir skylden på tross av stor aktivitet fra
samvittighetens side. Ikke en lyskaster, men en bred og varig lysbølge skal
lyse opp. Dette gjøres ved å holde fast på den nye, ydmyke viten om at den
person som var, er identisk med den som er nå. Målet er å gjenopprette på det
riktige sted og etter evne i de historisk og biologisk gitte situasjoner ved
aktiv hengivelse til verden, den eksistensordning som det engang har forbrutt
seg mot. For at det skal lykkes et menneske å få til dette, må det samle alle
krefter og elementer i sitt vesen, slik at det kan forsvare seg mot den truende
spaltning og mot selvmotsigelse. Man kan ikke gjøre det onde av hele sitt
hjerte, men det gode bare av hele sitt hjerte. Det gode behøver man ikke tvinge
seg til å gjøre, når man har funnet frem til seg selv, skjer det gode
uvilkårlig (jfr Bild von Gut und Böse, 1952).
Tilståelse
er et vanlig sosialt begrep. Den finner sted i offentlighetens lys, i
samfunnets rettsinstanser. Syndsbekjennelsen blir avlagt når et menneske søker
forsoning med Gud umiddelbart eller middelbart før det trer frem for den
absolutte instans. I innsiktsprosessen beslutter mennesket seg til å lyse opp i
dypet av en skyld som det har erkjent som det den er, men dette mennesket er
ennå ikke blitt klar over dets vesen og betydning. Det som står igjen nå kan
ikke skje på noe annet sted enn i dypet av ens eget ”selv” (ich-mit-mir) og det
er akkurat dette dyp som skal belyses.
Tilståelse
er en dialog med samfunnets representanter for dømmende instanser. Bekjennelsen
er en dialog med et absolutte, guddommelige vesen som svarer hemmelighetsfullt
fra det skjulte. Selvinnsikten er i de virkeligste øyeblikk ikke lenger en
monolog, enda mindre en dialog mellom et ”jeg” og et ”over-jeg”. Selvinnsikt
fører til at all tale forstummer. Det som finner sted er en stum gysen over å
være seg selv. Uten denne sterke lysbølgen, som belyser dødelighetens avgrunn,
vil tilståelsen, hvor tungsveiende dens konsekvenser enn er, fortsatt være uten
substans i den skyldiges indre liv, og tilståelsen vil bare være patetisk prat
som ingen hører på.
Det lar seg
ikke fornekte at det for vår tids mennesker er vanskeligere enn det noen gang
tidligere har vært å våge selvinnsikten våkent og uten frykt, selv om de mener
å vite mer om seg selv enn noen gang tidligere.
Fjodor Mikhajlovitsj Dostojevskij |
Den indre
motstand som her kommer til syne har fått sitt tydelige uttrykk i to skikkelser
som er typiske for det 19. og det 20. århundrets episke diktning. Nikolaj
Stavrogin i Dostojevskijs roman Demonene (1870) og Josef K i Kafkas
fortelling Prosessen (1915).Begge representerer en uhyggelig, negativ
visshet gjennom det at de menneskelig verdier begynner å brytes ned. Begge stå
overfor spørsmålet om det overhodet finnes en sammenheng mellom på den ene side
meningen og ordningen i verden, og på den annen meningsløsheten og mangel på
orden i verden?
Stavrogin
er besatt av nihilistisk hovmod. Han er et menneske som tilintetgjør meningen
med livet ved å fornekte den, og som ved å ødelegge alt han får makt over,
ødelegger seg selv. En eksistensiell bekjennelse er bare mulig ved selvinnsikt,
vedvarende identifikasjon med seg selv og et sonende forhold til verden, som et
oppbrudd mot ”høysamvittighetens” store handling. Både Stavrogins og Josef K´s
skjebne er bestemt av den holdning de inntar til sin egen skyld. Stavrogin har
ikke mot nok til å erkjenne sin egen skylds vesen og opprinnelse. Josef K
vegrer seg helt til siste slutt mot å gå gjennom den døren som fremdeles står
åpen, og som bare tilsynelatende var lukket, på det vis innhenter dommen ham.
Pascal har skrevet at menneskets storhet er bundet til dens lidelser. Mennesket
er det vesen som er i stand til å pådra seg skyld og erkjenne den.
Josef K
nekter både overfor seg selv og overfor verden å beskjeftige seg med en påstått
skyld, han nekter å finne grunnen i seg selv til anklagen som settes frem mot
ham av en usynlig, ukjent ”øverste domstol” ved hjelp av en tvilsom forsamling,
og han nekter å belyse den. Det som nektes i boka er skyldens ontiske karakter,
dybden av eksistensialskyldem, som er mer enn brudd av tabuer. Selvinnsikt
begynner ikke med selvbesinnelse, men den er første skritt i den retning uten
at den enkelte selv vet det. Mennesket kan befri seg fra makten til den
”øverste domstol” hvis det vier sitt liv til det øverste, skjulte lys og lar
seg føde på ny.
Stavrogin
og Josef K er begge eksempler som viser det moderne menneskets kompliserte
motstand mot selvinnsikt. Denne motstanden er helt forskjellig fra den som er
velkjent i psykoanalysens forsøk på å gjøre et fortrengt skyldspreget faktum
bevisst. Den form for skyld som angår oss er ikke fortrengt i det ubevisste.
Vesensskylden holder seg på det bevisste plan. Denne skylden lar seg ikke fortrenge
ned i det ubevisste. Den ligger gjemt i erindringens sfære og derfra kan den
når som helst overraskende trenge inn i bevisstheten uten at hindringer kan
stilles i veien for den.
Bare hvis
mennesket overvinner sin indre motstand kan det nå frem til full innsikt i seg
selv. Selvinnsiktens dør som ”springer opp”, fører oss ikke hinsides loven, men
inn i lovens indre. Det er menneskets lov vi da befinner oss i: loven om
menneskets identitet med seg selv, identiteten mellom den som erkjenner skyld
med den som er bærer av skyld, mellom den som står i lyset og den som står i
mørket. Etter selvinnsiktsprøven kommer det som er enda vanskeligere, nemlig å
holde fast på identifikasjonen med seg selv. Med dette menes ikke at sjelen
stadig skal plage seg selv med sitt kjennskap til at avgrunnen er en del av det
som ikke kan fjernes, men at den skal forbli i klarheten fra det store lys.
Hvis et
menneske bare var skyldig overfor seg selv, behøvde det bare å slå inn på
”utholdenhetens vei”, når det var kommet gjennom selvinnsiktens dør, for å
oppfylle det krav som ble stilt da hans samvittighet var på sitt høydepunkt.
Men mennesket er alltid skyldig overfor et annet vesen, verden, det
eksisterende som det står overfor. For å oppfylle dette kravet må den enkelte
slå inn på to veier. Den første veien som allerede er omtalt er selvinnsiktens
vei. Den andre er soningens vei. Med soning forstår man den handling som utgår
fra samvittigheten, og som på det juridiske plan tilsvarer ”godtgjørelse”. Når
det gjelder eksistensialskylden, kan man strengt tatt ikke gjøre noe godt igjen
– som om skylden med dens følger kunne tas tilbake. Soning betyr først og
fremst at jeg stiller meg overfor det mennesket jeg står i et skyldforhold til,
bekjenner min eksistensialskyld og hjelper det etter beste evne til å kunne
kommer over følgene av min skyldhandling. Soning må være et betingelsesløst
uttrykk for ens kjempende eksistens. Dette kan bare skje ut fra kjernen av et
forandret forhold til verden, et nytt og tjenende forhold med et fornyet menneskes
økende krefter.
Det er
mange mennesker som kan fortelle hvordan de, som skyldige, hadde handlet ut fra
den høye samvittighet og følt at de ble omvendt og grepet av noe ”høyere”, og
at de vokste inn i en tilstand man må kalle gjenfødelse.
Om Martin Buber[7]
(1878-1965)
Tysk-israelsk filosof og teolog. Født i Wien. Fra 1924 til
1933 professor i jødisk religiøs tenkning og etikk ved universitet i Frankfurt
am Main. Etter den nazistiske maktovertakelse i 1933 forsterket Buber det
pedagogiske pionerarbeid han hadde påbegynt sammen med Franz Rosenzweig i 1920
innen jødisk voksenopplæring. I 1938 immigrerte han til Palestina og var fra
1938 til 1951 professor i sosialfilosofi ved universitetet i Jerusalem. Buber
var fra begynnelsen aktiv i den sionistiske bevegelsen, men kritiserte tidlig
dens nasjonalistiske tendenser. Opprettelsen av en egen jødisk stat kunne ikke
være et mål i seg selv. Sionismens oppgave var en ”hebraisk, bibelsk
humanisme”. I konsekvens av dette var Buber en fremtredende talsmann for en
fullstendig sameksistens mellom jøder og arabere innen for samme stat, et
synspunkt som led nederlag med delingen av Palestina 1947-49.
Buber er
den viktigste fortolker av hasidisme. Men hans filosofiske betydning er først
og fremst knyttet til gjenoppdagelsen av det dialogiske prinsippet, av jeg-du
forholdets grunnleggende (konstitutive) karakter. Hovedverket er det
programmatiske skrift Ich und Du.
Mennesket
kan, sier Buber, forholde seg på to radikalt forskjellige måter: enten som et
subjekt, som erfarer (betrakter) noe, nemlig et objekt, et ”det”, som det selv
står utenfor; eller som en person, som er stilt i forholdet til en annen
person, et ”du”. Det er det siste som er grunnleggende. Jeg´et blir først til
som et ”jeg” i dette forhold til et ”du”. Det finnes ikke et jeg i og av seg
selv. Grunnbestemmelsen i den menneskelige virkelighet er forholdet i egentlig
forstand. Ånden, den menneskelige virkelighet, er ikke i jeg´et, men mellom
”jeg” og ”du”. Først i dette ”mellom” (tysk: Zwischen) konstitueres menneskets
måte å være på.
Hele den
menneskelige tilværelse forløper i spenningen mellom tiltale (spørsmål) og
svar. Mennesket blir tiltalt av et ”evig Du”, Gud, gjennom det som hender det.
Men gjennom sine handlinger klarer det omvendt å svar på denne tiltale, dvs å
ta ansvaret for sin skjebne, å svare for seg.
Samtidig
med, at forholdet til ”du´et” hevdes å være umiddelbart, betoner Buber språkets
fundamentale betydning: ”i virkeligheten er språket nemlig ikke i mennesket,
men mennesket i språket”. Å være et ”jeg” vil si å kunne tale eller uttale
overfor en annen, et ”du”, som er den andre i en samtale.
Litteratur:
Buber, Martin, 1967, Skyld og skyldfølelse. Oslo: Minerva Forlag.
[1] det som
angår det værende. (Forklaringene gitt i fotnotene er hentet fra Filosofi
leksikon, 1983, Politikkens Forlag.)
[2] Gresk:
psyche, Latin: anima
[3] det
værendes væren - Dasein
[4] forstått
som det egentlige virkelige eller det ”i seg selv værende”
[5]
Naturalismen benekter både at det eksisterer en transcendent Gud og at
mennesket har en fri vilje som hever seg opp over den øvrige natur.
[6] Dette er
en lære som hevder at alt henger sammen. Alt i universet har en psykisk natur
analogt til mennesket. Alt i universet har altså en iboende ånd.
[7] Fra Filosofi
leksikon, 1983, Politikkens Forlag.)
No comments:
Post a Comment