Wahrheit und Methode |
Da Gadamer var ferdig med manuskriptet
til Sannhet og metode hadde han gitt boken tittelen Grunnlaget for en filosofisk
hermeneutikk. Forlaget han brukte likte ikke tittelen. Forleggeren var
belest innen teologisk hermeneutikk og var ikke begeistret for den filosofiske
vendingen. Tittelen måtte endres. Gadamer brukte flere dager sammen med sin
kone for å finne en ny tittel. De foreslo tilslutt Forståelse og hendelser
(Verstehen und Geschehen). Forlaget var fortsatt ikke fornøyd. De synes
tittelen var for lik en bok til Bultmann som het Tro og forståelse (Glauben
und Verstehen). Tilslutt kom forlaget og Gadamer trem til tittelen Sannhet
og metode (Wahrheit und Methode). Inspirasjonen til denne tittelen
kommer antagelig fra Goethes bok Diktning og metode (Dichtung und
Wahrheit). Men tittelen har i ettertid gitt grobunn for mange
misforståelser. Gadamer mente at tittelen var dekkende for hans tanker om
sannhet (forståelse) som kommer som en plutselig hendelse, som metode bare kan
komme diltende etter. Sannhet kommer alltid før metode. Sannhet skal oppdages av en metode, ikke skapes av en metode.
Gadamer forfektet at en slik sannhet eksisterer og at vi ikke kan leve uten
den. Han var kritisk til at dagens vitenskap hadde en tendens til å sette
metode før sannhet.
Sannhet og metode er en
kraftfull bok på over 500 sider. Den er en klassiker innen filosofisk hermeneutikk.
I tillegg til Gadamer er det som oftest Paul Riceour som det henvises til som
sentral i denne retningen. Boken begynner forsiktig med hva som er et riktig
utgangspunkt for humanvitenskapene, så går den videre gjennom kunst, språk og
hele den vestlige filosofiske tradisjon, og avsluttes med en universal
ontologi (læren om hvordan virkeligheten faktisk ser ut).
Det som gjør boken noe provoserende
er dens argumentering for at vår menneskelige forståelse kan aldri lykkes i å
gripe dens ”objekt”. Grunnen til dette, og dette er bokens grunnleggende tese,
er at vi alltid kommer for seint når vi forsøker å sette begreper på og velger
metode for å si noe om hva vi faktisk forstår. Vi klarer aldri helt å begrunne
vår forståelse, fordi vår forståelse er selve grunnen som vi står på. Gadamer
sier at hermeneutikkens paradoksale oppgave er ”å forstå det som allerede
forstår oss”. Poenget er ikke å oppdage et endelig grunnlag for vår forståelse
slik Descartes var opptatt av i utviklingen av den metodologiske vitenskapen.
Det er denne metodebesettelsen som Gadamer forsøker å advare oss mot med den
Goethe inspirerte tittelen.
Poenget er i stedet å gjøre oss
oppmerksomme på at den hermeneutiske erfaringen har en natur som vil ikke kan
begrunne fullt ut. Den hermeneutiske erfaringen er ikke noe som man kan planlegge
og kontrollere som en vitenskapelig metode. I stedet er denne erfaringen ofte
det motsatte av hva man forventer. Den bringer deg alltid til en begynnelse,
til en følelse av tilkortkommethet, og tvinger deg til stadig å tenke deg om på
nytt. Det er denne hermeneutiske erfaringen som avgjør ethvert forsøk på
forståelse, enten oppgaven er å tolke en tekst, eller å utføre en vitenskapelig
eller kunstnerisk oppgave, eller rett og slett å sette ord på noe.
Vi er alltid omringet av en
virkningshistorie, som Gadamer sier er en tradisjon som åpner opp for oss
perspektiver og forståelseshorisonter og skjuler andre for oss. Poenget er å
gjøre oss oppmerksomme på våre begrensninger for å komme frem til en horisont
og vokse litt utover grensene for vår nåværende ståsted, tiltross for at vi
ikke klarer å overvinne vår endelighet. Det kan virke litt tragisk at vår
forståelse er så begrenset, men det er nettopp denne begrensingen som gjør det
mulig for oss å lære av hverandre og alltid være åpne for andres erfaringer, i
tillegg til å bli oppmerksomhet på slektskap og fellestrekk i andres
forståelser som støtter våre egne.
Gadamer angriper ikke vitenskap så
sådan, men dens opptatthet av metode. Han mener det er bare en liten del av
våre livserfaringer som kan kontrolleres på en metodisk måte. Hele
livsuniverset, som Gadamer sier består av for eksempel vår samspill med andre,
kjærlighet, sympatier, antipatier, affekter, osv, er ikke områder som er
gjenstand for kontroll. Men det betyr ikke at vi ikke kan si noe om dem,
synliggjøre dem, lære av dem, skrive om dem. Vi kan nemlig finne en ”sannhet” i
det vi erfarer, kommuniserer og deler med andre. Det er den hermeneutiske
sannheten som Sannhet og metode er opptatt av.
Her ligger kjernen i diskursen
mellom Gadamer og Habermas. Gadamer kommer, i følge Habermas, ufrivillig den
positivistiske nedvurderingen av hermeneutikken i møte når han hevder i
innledningen av Sannhet og metode at den hermeneutiske erfaringen
”overstiger kontrollområdet for vitenskapelig metodikk”. Det å objektivisere
vår selvforståelse er feil, sier Habermas, og er enig i Gadamers kritikk her.
Det å utvide dette til å oppheve den metodiske fremmedgjøringen av gjenstanden,
mener Habermas blir feil. Han mener det er forskjell på en selvreflekterende forståelse
og hverdagens kommunikative erfaring. Konfrontasjonen mellom ”sannhet” og
metode” burde ikke ha forledet Gadamer til å sette den hermeneutiske
erfaringen opp mot den metodiske erkjennelsen. Skillet mellom Gadamer og
Habermas synes for meg å ligge i deres ulike vektlegging av tradisjonsbegrepet.
No comments:
Post a Comment