Å leve
etisk er å velge seg selv
v/Kaare
Torgny Pettersen
Dette innlegget er opprinnelig skrivet som et kapittel i: Lundstøl, John (red) 2002, I dannelsens tegn. Profesjonell selvforståelse i arbeid med mennesker. Oslo: Gyldendal Akademisk s.35-46
Innledning
For noen år siden leste jeg Twenty
Years at Hull-House skrevet av Jane Addams (1860-1935) i 1920. Det var en bok
som gjorde inntrykk på meg. Denne kvinnen, som var sosialarbeider/sosiolog og
som fikk Nobels Fredspris i 1931, fikk utrettet så utrolig mye i løpet av sitt
liv. Jeg hadde trodd at en forbilledlig skikkelse som Jane Addams alltid var
sikker i sine avgjørelser og alltid visst hva hun skulle gjøre. Det var en stor
trøst å lese at hun også strevde med å velge det rette. Hun var jo et helt
alminnelig menneske som strevde både med tvil og fortvilelse. Det forbilledlige
med henne er først og fremst hennes utholdenhet, at hun klarte å være i
vanskelige valgsituasjoner over tid. Å være nærværende i det nærværende som hun
valgte å gjøre, førte ofte til at hun måtte kjenne på sin egen fortvilelse.
Addams stilte spørsmål om hva hun skulle gjøre med livet sitt for alvor i 1880,
men ble fortvilet av spørsmålet og sier:
Mesteparten
av denne tiden var jeg langt ute til havs hva gjaldt moralske hensikter. Jeg
hang kun fast ved ønsket om å leve i den virkelige verden og nektet å være
tilfreds med en intellektuell skygge eller estetisk refleksjon av den (1920,
s.64, min oversettelse).
Noe senere fikk hun en langvarig
sykdom som førte til en psykisk utmattelse som varte i mange år. Hun slet ofte
med manglende overskudd og perioder med depresjoner. Under hennes første besøk
i London i 1883 begynte en overbevisning å danne seg hos henne. Hun skriver bl.a.
at det gikk gradvis opp for henne mens hun reiste rundt og besøkte Europas
fattige at dagens dannelse av unge kvinner var utviklet kun for at de skulle
tilegne seg prestisje og at et eller annet sted i denne dannelsen, hadde de
mistet den enkle og naturlige reaksjonen som fører til handling når man står
overfor lidelse eller hjelpeløshet (s.71). Hun følte at hun ikke fikk
tilfredsstillende svar på sitt spørsmål om hva hun skulle gjøre gjennom å lese
hva andre hadde skrevet, eller lytte til hva andre sa. Hun måtte danne sine
egne erkjennelser gjennom personlige observasjoner og erfaringer. Dette synes
for meg å være veldig likt hva Goethe gikk gjennom da han skrev hundre år
tidligere (1786), under en reise i Italia:
Man kan si
hva man vil til fordel for en skriftlig eller muntlig overlevering, i de
færreste tilfeller er de tilstrekkelige, for en gjenstands egentlige karakter
kan de jo ikke meddele oss, selv ikke når det gjelder åndelige gjenstander. Men
først når man har gransket selve gjenstanden nøye, kan man gjerne lese og høre
om den, for dette slutter seg da til det levende inntrykket; nå kan man tenke
og bedømme (1999, s.132).
Jane Addams slet fortsatt med
spørsmål om hva hun skulle gjøre i ytterligere fem år. Dette var år fylt med
depresjoner og dype følelser av mistilpasning. Hun skriver om dette:
Det var
utvilsomt sant at jeg var:
'Trøtt av meg selv og syk av å spørre
hva jeg er og hva jeg burde være' (1920, s.78, min
oversettelse).
Under hennes andre besøk i Europa
gikk det plutselig opp for henne at hun ville skaffe seg et hus i hjembyen, i
en del av byen hvor mange grunnleggende og faktiske behov var synlige. Hun
ville skape et sted hvor kvinner kunne «lære om livet fra livet selv». Etter å
ha besøkt Toynbee Hall i London i 1888 var idéen om hvordan prosjektet skulle
være klart for henne, og hun besluttet at «tiden med forberedelse» var ferdig.
Hun tok nå en beslutning og året etterpå var Hull-House en realitet. Men det
tok altså åtte år fra hun stilte spørsmålet første gang til hun tok avgjørelsen.
Man kan trygt si at disse årene var en tid for dannelse eller modning av
sjelen. Veien hun gikk førte gjennom fortvilelsen. Det hun oppdaget underveis
var først og fremst seg selv, deretter valgte hun seg selv. Det å velge seg
selv er å ta ansvar for seg selv og sitt liv. Å leve etisk er nettopp dette. Å
se innover i seg selv og utover seg selv. Jane Addams er et godt eksempel på
hva jeg mener med å leve etisk. Å leve estetisk er å leve i et utall av
muligheter hvor det kan være litt tilfeldig hva man velger. Å leve etisk
medfører kun et valg, nemlig å velge seg selv. Valget er på en måte mye
enklere, men veien frem til valget kan være både tornefull og vanskelig, som
eksemplet med Jane Addams viser.
Å leve estetisk
Materielt sett har vi antakelig aldri
hatt det så bra som i dag. Det kan vi konstatere bare ved å se rundt oss; gode
klær, varme boliger og rikelig med mat er selvfølgeligheter for oss. I tillegg
har de fleste av oss en rekke "ting" som vi strengt tatt ikke trenger
som for eksempel TV, video, musikkanlegg, mobiltelefon og datamaskin i våre
hjem. Våre barn går på gode skoler i et land hvor ti års skolegang er en
selvfølge. Vi har en lang rekke velferdsordninger som mange land i verden
misunner oss. Allikevel synes de fleste at mye kan bli bedre. Ytringsfriheten
står sterkt i vår kultur. Vi kan stort sett si hva vi mener i vårt land, uten å
føle frykt for represalier.
I oppdragelsen legger vi vekt på at
våre barn skal ha selvtillit og mot til å være seg selv tiltross for gruppepress. Vi lærer dem at
medfølelse for andre mennesker er en god egenskap. En vanskelig oppgave, men
allikevel svært viktig, er å lære dem selvkontroll i en materiell verden og
hvor viktig rettferdighet er i en ofte urettferdig verden. Dette kaller vi de
fire kardinaldydene, selvkontroll, medfølelse, mot og rettferdighet. De er
egenskaper vi verdsetter høyt i vårt samfunn. De er så høyt verdsatt at vi
lærer dem til våre barn, bevisst eller ubevisst, så tidlig som mulig. I
storverket Staten, sier Platon at rettferdighet er den viktigste av dydene, ja
så viktig er den at alle de andre dydene faller inn under den. Uten
rettferdighet ville de andre dydene miste sin betydning. Aristoteles sier i
sitt etiske hovedverk, Den Nikomachiske etikk at en dyd som også står over
rettferdighet er vennskap. Alle dydene må bygge på vennskap, dersom de skal ha
noen mening.
Av og til kan vi møte mennesker som
besitter for lite av disse egenskapene. Eller kanskje vi opplever oss selv litt
mistilpassede av samme grunn. Overmot, feighet, selv-utslettelse, selvkontroll,
følelseskulde, urettferdighet, er begreper vi kjenner igjen i hverdagen.
Livskunsten er nemlig å finne balansepunktet mellom for lite og for mye. Vi har
lært av erfaring at har vi for lite eller for mye av noe, blir vi preget av det.
Det gjelder også dydene våre. Det er først når vi har «akkurat passe», og vet
at vi har det at livet kan nytes.
Skal det ikke være lov å nyte
livet? Er det "galt" å leve estetisk? Nei, tvertimot, så mener jeg
det er viktig for oss å tilstrebe "det gode liv". Vi skal ikke behøve
å ha dårlig samvittighet når vi føler at vi har det godt. Det handler om å nyte
livet, om å leve et alminnelig godt liv med "akkurat passe", og om å
kunne velge blant alle livets mange gode muligheter uten å få dårlig
samvittighet. Dette kaller jeg å leve estetisk. Problemene oppstår når vi kun
lever estetisk. Å leve estetisk betyr å stadig måtte velge mellom et utall av
muligheter, uten en rettesnor i livet for å velge rett. Uten en slik rettesnor
er det ikke mulig å velge mellom alle mulighetene. Livet blir, tiltross for
alle mulighetene, preget av rastløshet, fortvilelse og mangel på kontinuitet. I
tillegg til å leve estetisk, må vi også leve etisk.
Å leve etisk
Å leve etisk er ingen medfødt
egenskap. Det må, som så mye annet i livet, læres og oppnås over tid gjennom
erfaringer og handlinger i det levde liv. Å leve etisk betyr ganske enkelt å ta
ansvar for seg selv og sitt eget liv. Når barna er små er det vi foreldre som
har hundre prosent ansvar for dem. Uten at noen tok ansvar for dem, ville de
ikke overleve. Dette ansvarsforholdet forskyves med årene. Gradvis lærer vi
barna å ta mer ansvar for seg selv og eget liv. Så enkelt er det, men allikevel
er dette noe de fleste av oss sliter med resten av livet. Å leve etisk er et livslangt
prosjekt. Å leve estetisk er problematisk fordi det er umulig å velge mellom
svært mange muligheter i forsøket på å leve "det gode liv". Men å
leve etisk innebærer egentlig bare en mulighet. Man må velge å ta ansvar for
seg selv og eget liv. Det er et valg man ikke kan være likegyldig til. Å leve
etisk innebærer å være bekymret, engasjert og ikke likegyldig.
Den franske filosofen Jean-Paul
Sartre har et eksempel som etterhvert er blitt nokså mye brukt. Han forteller
om en ung mann på landsbygda i Frankrike som bor sammen med sin syke mor. Jeg
ser for meg at den unge mannen steller gården, hjelper med husarbeidet og
steller for sin syke mor. Så kommer krigen, og landet trenger unge menn for å
kjempe mot fienden, nazistene. Hva skal han gjøre? Bli hos sin syke mor eller
bli med i frigjøringstyrkene? Det finnes gode argumenter for begge
alternativene. Jeg har inntrykk av at for Sartre er det viktigste å velge, hva
man velger er likegyldig. Dette er jeg uenig i. Den danske filosofen Søren
Kierkegaard sier at løsningen på spørsmålet Sartre stiller, er å ta ansvar for
seg selv og sitt eget liv. Det handler om å velge og om å velge det rette. Det
er ikke snakk om å leve et egotrippliv uten hensyn til andre. Tvertimot. Det er
å forene hensynet til seg selv med hensynet til andre. Dette er ikke lett og
det er her våre unge sliter idag. De sliter med å finne seg selv i et samfunn
som verdsetter det materielle meget høyt. Når de blir stilt overfor etiske
valg, forsøker de å løse problemet på samme måte som ved materielle valg. De
følger sine lyster som ofte vil være egosentriske eller likegyldige. Men å
velge det rette, er som sagt å velge seg selv og sitt eget liv.
Det etiske spørsmål begynner alltid
med: «hva skal jeg gjøre?». Vi sliter alle med spørsmålet og blir stilt overfor
det hele livet. Vi kan gjerne gi hverandre gode råd, men den enkelte må alltid
finne svaret og foreta valget. Hvordan finne svaret? Vi må lære oss å tenke
over og reflektere grundig gjennom hva vi vil gjøre, støtte hverandre på de
beslutninger som tas og deretter hjelpe hverandre til å gjennomføre det man har
bestemt seg for å gjøre. Det at vi gang på gang velger feil, er et
karakteristisk menneskelig trekk. Vi tar ofte feil. Mange ganger vil vi kunne
rette opp våre feil, mens andre ganger må vi leve med de feilene vi har gjort.
Å leve religiøst
Hva innebærer det å leve religiøst?
Har vi ikke kommet så langt i vår teknologisk-vitenskapelige tidsalder at vi
har løsrevet oss fra det religiøse liv? Det religiøse liv for meg, handler om å
åpne seg for mysteriet livet hele tiden viser oss. Martin Heidegger har i sitt
filosofiske hovedverk, Væren og Tid, skrevet at å være-i-verden-for-andre er
en betingelse for den menneskelige
væremåte (Dasein). Dette har Hannah Arendt i sitt hovedverk, Vita Aktiva,
tolket på en fortreffelige måte under de grunnleggende kategoriene fødsel,
mangfold og handling. Hver av disse kategoriene åpner for livets mysterier.
Den beste måten å klargjøre dette
på, er ved å løfte mine egne erfaringer inn i dette filosofiske uttrykket. La
meg derfor komme med et eksempel fra egen praksis som sosialarbeider. I en sen
og mørk nattetime fikk jeg for noen år siden telefon fra en kvinne. Vanligvis
pleier jeg å henvise folk som ringer sent på natten til andre instanser eller
de bes om å ringe tilbake i arbeidstiden. Men jeg hørte fort fortvilelsen i
stemmen, og jeg valgte derfor å lytte til det hun hadde å fortelle. Hun hadde
mistet både sin ektemann og sin sønn i en ulykke på Nordsjøen noen år
tidligere. En tragedie som hun hadde store problemer med å leve med etterpå. Å
miste våre nærmeste er noe vi alle kommer til å oppleve før eller senere. Det
er ufattelig tungt. Livet blir meningsløst, tiden står stille. Denne kvinnen
fant livet fortsatt verdt å leve fordi sønnen hadde en kone og to små barn. Den
eneste familien hun hadde igjen var en svigerdatter og to barnebarn. Dette
holdt liv i henne.
Grunnen til at hun ringte meg denne
natten, var at politiet nettopp hadde ringt og meddelt at hennes svigerdatter
og begge barnebarn var drept i en bilulykke. Det er jo ikke slik et dødsbudskap
skal overbringes, men slik ble det for henne. Nå ville ikke kvinnen leve
lenger. Ord blir fattige i en slik situasjon, men vi snakket allikevel sammen
hele natten. Spørsmålet hennes var: "hva skal jeg gjøre?" og i
tillegg "er livet verdt å leve?". Jeg forstår ikke hvordan jeg selv
maktet denne samtalen. Det hun fortalte meg gjorde meg ordløs. Jeg hadde ingen
"faglig" gode råd å gi henne. Det hun fortalte gjorde meg ydmyk, og
det eneste jeg kunne gjøre var å lytte og være et medmenneske
(være-i-verden-for-andre).
Hun valgte faktiskt å leve videre.
Da hun la på røret klokken seks om morgenen, trodde jeg hun ville ta sitt liv.
Men hun ringte en time senere og sa hun hadde bestemt seg for å ta ansvar for
seg selv og sitt eget liv. For henne innebar dette å slutte i sin jobb. Den
trygge jobben hun hadde hatt i mange år var plutselig blitt meningsløs og hun
orket ikke gå tilbake til den. Hun ville selge alt hun hadde, for det hadde
ikke noe verdi for henne lenger. Det hun hadde gjort den siste timen, var å
ringe til en venninne hun hadde i India for å spørre om det var muligheter for
henne å jobbe på en skole for gatebarn der venninnen jobbet. Det var jobb å få.
Og kvinnen besluttet å jobbe med gatebarn. Hun kunne ha valgt mange andre ting,
men dette var hennes valg. Hun var redd, men sikker på at dette var det rette
for henne.
Å leve religiøst handler om dette.
Å være åpen for mysteriet i livet. Eksempelet er dramatisk, men valgt for å
tydeliggjøre poenget. Hverdagen er full av mysterier og det er viktig å holde
øynene åpne for denne dimensjonen av livet: Barnet som fødes, en uventet klem
fra en sønn eller datter, en hånd å holde i når dagen er tung, naturen som
begynner å spire når vinteren slipper taket, osv.
Vi lever i dag gode liv, og mitt
eksempel var ikke ment for å skremme noen. Men mysteriene er utfordringer for
oss, ikke minst i sosialarbeiderens samfunnsvitenskapelige sammenheng, hvor vi
tilstreber visse faglige mål for vårt arbeid. Men før eller siden havner vi
alle i situasjoner hvor fornuften ikke strekker til. Det kan være i sorg,
fortvilelse, smerte, angst. Da trenger vi å være-i-verden-for-andre. Vi trenger
å snakke sammen om egne erfaringer for å komme videre etter å ha vært ved
livets grensesituasjoner.
Å leve religiøst innebærer å søke
den andre der hvor han/hun er og begynne der. Det innebærer en ydmykhet hos den
som skal hjelpe den andre. Det innebærer ikke alltid å kunne forstå den andre,
men noen ganger er bare å være der så lenge situasjonen krever det,
nettopp den beste hjelpen. Det er dette som understrekes i det kjente sitatet
fra boken, Synspunktet for min Forfatter-Virksomhed, som mange helse- og
sosialarbeidere har hengt opp som plakat på kontorveggen. Den kalles også for
"hemmeligheten ved all hjelpekunst":
At man,
naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt sted,
først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er,
og begynde der.
Dette er
Hemmeligheden i al Hjelpekunst. Enhver, der ikke kan det,han er selv i en
Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe an Anden. For i Sandhed at kunne
hjælpe en Anden, maa jeg forstaae mere end han - men dog vel først og fremmst
forstaae det, han forstaaer. Naar jeg ikke gjør det, sa hjælper min
Mere-Forstaaen ham slet ikke. Vil jeg alligevel gjøre min Mere-Forstaaen
gjældende, saa er det, fordi jeg er forfængelig eller stolt, saa jeg i Grunden
istedet at gavne ham egentligen vil beundres af ham. Men al sand Hjælpen
begynder med en Ydmygelse; Hjælperen maa først ydmyge sig under Den, han vil
hjælpe, og herved forstaae, at det at hjælpe er ikke det at herske, men det at
tjene, at det at hjælpe ikke er at være den Herskesygeste men den Taalmodigste,
at det at hjælpe er Villighed til indtil videre at finde sig i at have Uret, og
i ikke at forstaae hvad den Anden forstaaer. (s.96-97)
Å velge seg selv
Å velge seg selv betyr å ta ansvar
for seg selv og sitt eget liv. Men dette valget er egentlig ikke et valg, fordi
valget står mellom det meningsløse og det meningsfylte. Kvinnen jeg nevnte
ovenfor kunne valgt å ta sitt liv fordi alt var meningsløst, eller å velge seg
selv og fylle livet med mening. Å velge det meningsløse er å velge intethet, og
er pr definisjon intet alternativ til det meningsfylte. Men i en slik situasjon
må noe gjøres, det må velges og dette valget skjer ikke av seg selv. Man skal
både velge og velge det rette. Hva man velger er ikke likegyldig. Å velge det
riktige betyr å velge seg selv.
Det første som må gjøres i forhold
til valget, som ikke er et valg, er å fortvile. Det er gjennom fortvilelsen den
enkelte finner seg selv. Hva er egentlig "seg selv" som man leter
etter? Dette er et spørsmål Søren Kierkegaard også var opptatt av, og skriver:
Det er det
abstrakteste af alt, der dog tillige er det konkreteste af alt: det er friheden
(Enten-Eller, bind 2, s. 199).
Å finne seg selv er å finne
friheten. Hva mener Kierkegaard med frihet?
Dette er en
bestemmelse af tanken; men det er fremkommet ved et valg og er bevidstheden om
dette bestemte frie væsen, der er sig selv og ingen anden. Dette selv
indeholder i sig en rig konkretion, en mangfoldighed af bestemmelser, at
egenskaber, kort, er hele det æstetiske selv, der er valgt etisk (Enten-Eller,
bind 2, s.206).
Å foreta et valg er å anse seg selv
som grunnleggende verdifull. Hvorfor skal et menneske innta denne
grunnholdningen til seg selv og sitt liv? Fordi ansvaret ligger hos den
enkelte. Ansvaret ligger i kraften av det å være seg selv. Å ha ansvaret ligger
uløselig knyttet til oppfattelsen av seg selv. Å leve etisk springer ut av at
mennesket er et selv. Menneskelivet er et liv i ansvar. Å ha et liv er å ha et
ansvar. Dette ansvaret er en oppgave vi må forsøke å utføre så godt som mulig
ut fra de egenskaper og omstendigheter vi har. Å gjøre det så godt som mulig er
noe hver enkelt må finne ut av. Det finnes ikke fasitsvar her. Den enkelte er
sin egen dommer og skal felle dommen: "Jeg har levd mitt liv så godt som
mulig". Den enkelte må selv finne ut av hva det er verdt å være og verdt å
gjøre i dette liv. Oppgaven er å skape en mening med livet.
Å velge seg selv vil si å ta denne
oppgaven på seg selv som sitt ansvar. Dette innebærer både å ta i mot oppgaven
og utføre den. Å velge seg selv i betydning å ta denne oppgaven på seg, kaller
Kierkegaard for selvovertakelse og at den må være betingelsesløs. Det enkelte
menneskeliv er et liv i ansvar. Dette ansvaret er det grunnleggende vilkår. Når
ansvaret rettes fremover, kaller vi det frihet og det fordrer et valg av oss.
Når ansvaret rettes bakover, i fortiden, viser det seg som skyld og fordrer anger av oss. Å angre betyr ganske
enkelt:
Å velge seg
selv som skyldig (Enten-Eller, del 2, s.201).
Anger er en del av
selvovertakelsen. Den andre delen er å utføre oppgaven. En del av valget er
altså allerede tilstede gjennom den enkeltes historie, evner og omstendigheter,
og en annen del av valget er ennå ikke tilstede, men blir til først ved valget.
Dette kaller Kierkegaard for valgets to dialektiske bevegelser. Han skriver:
Dersom
nemlig det, jeg valgte, ikke var til, men blev absolutt til ved valget, så
valgte jeg
ikke, så skapte jeg; men jeg skaper ikke meg selv, jeg velger mig selv…Han
oppdager nu, at det selv, han vælger, har en mangfoldighed i sig, for så vidt
det har en historie, i hvilken han vedkjender sig identiteten med sig selv.
Denne historie er af forskjellig art, thi i denne historie står han i forhold
til andre individer i slægten og til hele slægten, og denne historie indeholder
noget smerteligt, og dog er han kun den, han er, ved denne historie. Derfor hører
der mod til at vælge sig selv; thi på samme tid, som det synes, han isolerer
sig allermest, på samme tid fordyber han sig i den rod, ved hvilken han hænger
sammen med det hele. Det ængster ham, og dog må det være så; thi når frihedens
lidenskab er vågnet i ham - og den er vågnet i valget, ligesom den forudsætter
sig selv i valget - så vælger han sig selv og kæmper for denne besiddelse som
for sin salighed, og det er hans salighed. Han kan intet opgive af det alt
sammen, ikke det smerteligste, ikke det tungeste, og dog er udtrykket for denne
kamp, denne erhverven - anger. Han angrer sig tilbage til seg selv, tilbage i
familien, tilbage i slægten indtil han finder sig selv i Gud. Kun på dette
vilkår kan han vælge sig selv, og dette er det eneste vilkår, han vil, thi kun
således kan han absolutt vælge sig selv (Enten-Eller, bind 2,
s.200-201).
Litt senere i samme bok skriver
han:
Den der
etisk vælger sig selv, har sig selv som sin oppgave, ikke som en mulighed, ikke
som et legetøj for sin vilkårligheds spil. Etisk kan han kun vælge sig selv,
når han vælger sig selv i kontinuitet, og han har saaledes sig selv som en
mangfoldigt bestemmet opgave. Denne mangfoldighed søger han ikke at udslette
eller forflygtige, tværtimod angrer han sig fast i den, fordi denne mangfoldighed
er ham selv, og kun ved angrende at fordybe sig i den, kan han komme til sig
selv, da han ikke antager, at verden begynder med ham, eller at han skaber sig
selv; det sidste har sproget selv stemplet med foragt, og man siger alltid
foragtelig om et menneske: han skaber sig. Men idet han angrende vælger sig
selv, er han handlende, ikke i retning af isolastionen, men i retning af
kontinuitet (s.238).
Å velge seg selv i betydning å
overta seg selv vil si å ta oppgaven på seg, nemlig den som ligger i selve
utfordringen med å virkeliggjøre den. Gjør man så godt man kan, er det ingen
som kan gjøre det bedre, hva angår det å leve godt. Noen har mange evner og får
mange muligheter, andre har færre evner og møter få muligheter i livet, men
hver har sin gjerning, sin oppgave i livet.
Ethvert
menneske kan udrette noget, han kan udrette sin gerning. Gerningen kan være
såre forskjellig, men dette bliver alltid at fastholde, at ethvert menneske har
sin gerning, og alle saaledes forliges i det udtryk, at hver gør sin gerning.
Min gernings forhold til andet, eller hvad jeg skal udrette står ikke i min
magt (Enten-Eller, del 2, s.272).
Å danne seg
Å velge seg selv innebærer to
aspekter. Det ene er å ta ansvar for seg selv og sitt liv, noe som innebærer å
innta en bestemt grunnholdning, dette kan kalles å overta seg selv. Det andre
aspektet er å handle og kan kalles selvbestemmelse. Selvbestemmelse er altså
noe man gjør, at man gjør seg selv og sitt liv til noe bestemt. Det er en form
for bearbeidelse av personligheten, en form for selvutvikling. En oppgave som
varer livet ut.
Jean-Paul Sartre hevdet:
Mennesket
er ikke annet, enn hva det gjør seg selv til. Dette er eksistensialismens
første prinsipp (Eksistensialisme og humanisme, s.15, min oversettelse).
Og videre i samme bok:
Mennesket
er - uten støtte og hjelp - henvist til hvert øyeblikk å skape mennesket
(s.26).
Han mener altså at mennesket er og
blir hva det er blitt og blir gjort til. Sartre får det til å virke som om den
enkelte skal begynne som en Robinson Crusoe og i sin forlatthet skape seg selv
ut av intet. Kierkegaard stiller samme spørsmål som Sartre, men gir et annet
svar. Han skriver:
Hans opgave
er ikke her at danne sig selv, men at virke, og dog danner han på samme tid seg
selv…Har individet ikke oprindeligt opfattet sig selv som en konkret
personlighed i kontinuitet, så vil han heller ej vinde denne senere
kontinuitet. Mener han, at kunsten er at begynde som en Robinson, så bliver han
en eventyrer hele sit liv. Indser han derimod, at når han ikke begynder
konkret, så kommer han aldrig til at begynde, og når han ikke kommer til at
begynde, kommer han aldrig til at ende, så vil han på én gang være i
kontinuitet med det forbigangne og det tilkommende (Enten-Eller, del 2,
s. 242-243).
Kierkegaard ville mene at den unge
mannen i eksempelet til Sartre, som står i valget mellom å bli hos sin syke mor
eller gå i krig mot nazistene, må bestemme seg og ved sin beslutning gjøre noe
bestemt ut av seg selv og sitt liv. Han må ta sitt valg på alvor, ta det opp som
sin oppgave og overta det under sitt ansvar. Den unge mannen må velge seg selv
og sitt eget liv, noe som krever evnen til selvbestemmelse. Dette er evnen til
å forholde seg kritisk ettertenkende og vurderende til gitte ønsker, meninger,
holdninger, preferanser, motiver m.m., altså evnen til å danne seg holdninger
til sine holdninger, meninger om sine meninger, ønsker om sine ønsker. Dette
innebærer å ta noen av sine ønsker og gjøre dem til sine egne ved å støtte opp
bak dem og strebe etter å handle ut fra dem, ta avstand fra andre ønsker og
forsøke, av og til med hell, å sørge for at disse ikke kommer til å bli
bestemmende for handlingslivet.
Det dreier seg om mennesket som på
samme tid kjenner seg selv som et produkt og et selv. Derfor kan det, hvis det
vil, ta ansvaret for det gitte. Gjennom selvbestemmelsen kan alt dette gjøres
til et bestemt menneske og et bestemt liv. Et produkt som hører friheten til.
Det kritiske valget
Å foreta et valg betegner et
engasjement. Når valget er kritisk for oss, innebærer valget ikke bare en
avgjørelse, men også en binding. Uten engasjement får vi ikke nye
handlingsgrunner, plikter og verdier i livet. Så selv om det kritiske valg
innebærer en avgjørelse, hjelper det ikke den enkelte å bli seg selv uten
lidenskap og engasjement. Søren Kierkegaard mente at engasjement var et
avgjørende trekk ved handlinger, og sier:
Handlingen
uden en Idees Interesse er som Dialectik uden Videns Interesse -- Sophistik --
Derfor er det ret interessant, at samtidigt med de største Sophister (paa
Erkjendelsens Gebeet) levede ogsaa de største Sophister paa Handlingens Gebeet
nemlig de, som øvede dem selv i Afholdenhed, ved Selvpiinsler (Journaler IA
206, 16.juli 1836).
Handlinger uten engasjement er som
en samtale uten kunnskap, resultatet er tomhet og likegyldighet. I kritiske
livssituasjoner ser vi tydeligst hvordan valg tas med overbevisning i forhold
til hva som velges. Det som velges må ha en selvstendig verdi, en verdi i seg
selv. Først da blir det bæredyktig.
Hva betyr så egentlig det at noe er
kritisk? Ordet kommer av det greske ordet krinein (krinein) og brukes på to ulike
måter. Å felle en dom eller å skjelne. Platon bruker ordet i betydning å dømme
i dialogen Ion. Her snakker han om at man skal:
undersøke
og dømme (gr: skopein kai krinein, 539 d2-3).
Martin Heidegger, derimot, bruker
ordet i betydning å skille og sier:
Bare ved å
foreta dette skille - krinein på gresk - ikke mellom en Værende og en annen
Værende men mellom Væren og det Værende, kommer vi inn i området for det
filosofiske problem (Die Grundprobleme der Phänomenologie, Gesamausgabe,
bind 24, s.23, min oversettelse).
Randi Davenport ved idéhistorisk
institutt, UiO, sier i et intervju til Morgenbladet:
På
idéhistoriefaget får man oppøving i kritisk lesning. Man får evnen til å
skjelne - kritikk i ordets opprinnelige betydning - krinein på gresk: å skjelne
(Morgenbladet 06.12.96).
Hos Søren Kierkegaard faller disse
ulike betydningene sammen og gir mening i det å leve etisk. Han sier:
Du har Din
store Glæde af at "trøste" Folk, naar de henvendte sig til dig i
kritiske Tilfælde; Du hører paa deres Udvikling og nu siger Du: ja jeg indseer
det nu fuldelig, der er to Tilfælde mulige, man kan enten gjøre det eller det;
min oprigtige Mening og mit venskabelige Raad er som følger: gjør det eller
gjør det ikke, Du vil fortryde begge Dele (Enten-Eller, bind 2, side
150).
Hva skal man da gjøre dersom man
vil komme til å angre (dansk: fortryde) det man gjør uansett hva man velger?
Situasjonen virker håpløs. Men svaret finner Kierkegaard i sjelens dannelse
(gresk: paideia). Han sier nesten triumferende:
Jeg kan
smile ad en saadan lille Purk paa fem Aar, der griber en Sag an med den
Lidenskabelighed, og dog forsikkrer jeg Dig, jeg har intet høiere Ønske, end at
jeg i enhver Livets Alder maa gribe min Gjerning an med den Energi, med det
ethiske Alvor, som dengang. At man i sit senere Liv faaer mere Forestilling om,
hvad Ens Gjerning er, er sandt, men Energien er dog Hovedsagen. At denne
Begivenhed gjorde det Indtryk paa mig, skylder jeg min Faders Alvor, og om jeg
ikke skyldte ham Andet, saa var dette nok til at bringe mig i en evig Gjeld til
ham. Det er det, det kommer an paa ved Opdragelsen, ikke at Barnet lærer Dit og
Dat, men at Aanden modnes, at Energien vækkes. Du taler ofte nok om den
Herlighed at være et godt Hoved, hvo vil negte, at det har Betydning? og dog
troer jeg næsten, man gjør sig selv dertil, naar man vil det. Giv et Menneske
Energi, Lidenskab, og han er Alt (Enten-Eller, bind 2, s.247).
Den personlige dannelse som
Kierkegaard her taler om er avgjørende for at et menneske skal kunne utvikle
sitt liv til å kunne leve etisk. John Lundstøl sier at det har å gjøre med å ta
sine egne erfaringer på alvor og ta innover seg de forutsetninger man får med
seg ved å vokse opp et bestemt sted, i et bestemt miljø. Det er et livslangt
prosjekt, sier han, som krever en blanding av kontinuitet og brudd. Han sier:
Selve
beredskapen til å lære, å danne seg stadig på nytt, innebærer også viljen til å
stå i smertefulle og motsigelsesfulle situasjoner uten å flykte fra dem. Men
der må man utvikle praktisk klokskap, som gjør at man ikke setter seg i
situasjoner som overgår det man kan bære. Man må også ha tillit til at det å
stå i sin egen kultur, i sin egen tradisjon, hører med til dannelsens forutsetninger
(Å gjøre andre gode, foredrag, Høgskolen i Oslo, 20.05.1999).
Det handler om å ha evnen til å
skille rett fra galt, det meningsfylte fra det meningsløse. Valget står etisk
sett egentlig mellom å velge det rette eller å la være, hvor det å la være er
det samme som likegyldighet. Å leve etisk er å felle en dom over seg selv, å
være selvreflekterende, selvkritisk, bedømme egne ressurser, evner,
livssituasjon, forholde seg til sin fortid med ansvar og føle anger, ta ansvar
for sin fremtid og føle frihet. Frihet blir i en slik sammenheng veldig
konkret. Man dømmer seg selv til frihet, helt konkret. Vi er dømt til å være
frie. Vi er dømt til å ha ansvar for oss selv og våre liv. Det ligger
"alltid allerede" (som Heidegger uttrykker det), i det å være et
selv.
Avslutning
I denne artikkelen har jeg vist til
to eksempler på det å leve etisk. Først Jane Addams og så kvinnen som vurderte
å ta sitt eget liv. Begge var i kritiske livssituasjoner. De var kommet til en
situasjon i livet hvor de måtte stille seg selv spørsmålet, "hva skal jeg
gjøre?" Begge fant svaret i handlingen. Forut for handlingen brukte begge
tid på å reflektere over egen situasjon, ressurser, evner, ønsker osv, og
deretter tok de en beslutning. Etter å ha tatt beslutningen, gjorde de det de
hadde besluttet. Hva de gjorde er ikke det primære, heller ikke at Jane Addams
brukte åtte år og den andre kvinnen en natt på å fatte beslutningen. Det som er
av betydning for den som lever etisk, er hvordan man handler. At man handler
med alvor, energi, lidenskap og interesse, som om det stod om livet. For det å
leve etisk betyr at man velger å ta ansvar for seg selv og sitt liv, og da står
det om livet. Dette krever av den enkelte: dannelse, evne til å skjelne, til å
være selvreflekterende, selvkritisk, og evne til å kombinere det individuelle
med det almene. Å finne svaret på "hva jeg skal gjøre?" i
subjektiviteten, betyr ikke å leve et Robinson Crusoe-liv adskilt fra alle
andre. Tvertimot betyr det å være et ansvarsfullt medlem av et fellesskap med
andre individer. Det sier seg selv at dette er et omfattende prosjekt, og ingen
er «utlært» i det å leve etisk. Egentlig står vi alltid ved begynnelsen og
derfor er det å leve etisk et prosjekt som varer livet ut. Enten man er lærer
eller elev, terapeut eller pasient, kurator eller klient, står alle ved
begynnelsen når det gjelder å leve etisk.
Friedrich Hölderlin har grepet
dette i sitt lyriske spill om Hyperions sang til skjebnen som jeg siterer
nedfor som avslutning på denne artikkelen om å leve etisk. I boken Hyperion,
eller Eremitten fra Grekenland (1993) beskriver Hölderlin hvordan den greske
helten Hyperion gradvis blir klar over hva han skal gjøre i livet, som
innebærer blant annet å danne sitt folk gjennom et dikterkall. Men før Hyperion
blir klar over hva han skal gjøre, må han selv dannes. Denne dannelsen frem til
det å leve etisk beskriver han slik i Sverre Dahls gjendiktning (s.186-187):
Dere vandrer der oppe i lys
på myke
marker, salige genier!
Glitrende gudeduft
streifer dere lett,
som lyrespillerskens fingre
de hellige strenger.
Skjebneløst, som det sovende
spebarn,
ånder de himmelske;
kysk bevart
i ydmyke knopper
blomstrer ånden
evig hos dem,
og de salige øyne
skuer i stille,
evig klarhet.
Men oss er ingen
hvile
forunt.
De svimler, de faller,
de lidende mennesker,
blindt gjennom timenes
bunnløse mørke,
kastes som vannet
fra klippe til klippe
år etter år mot ukjente dyp.
(Hölderlin,
1797/1799)
Litteratur
Addams, Jane, 1920. Twenty Years at Hull-House with autobiological
notes. New
York: Macmillian.
Goethe, Johann Wolfgang von, (1816-1817, 1829), 1999. Italiensk
reise.1786-1787.
Oslo: PAX.
Heidegger, Martin, 1975. Die Grundprobleme der Phänomenologie. Marburger
fore-
lesning fra
sommeren 1927. Gesamtausgabe, Bind 24. Frankfurt
am Main:
Vittorio
Klostermann.
Husted, Jørgen, 1999. Wilhelms
brev. Det etiske ifølge Kierkegaard. København: Gyl-
dendal.
Hölderlin, Freidrich, (1797/1799),
1993. Hyperion eller Erimitten i Grekenland. Oslo:
Bokvennen
forlag.
Kierkegaard, Søren, (1883), 1962. Enten-Eller.
Bind 2. Samlede Verker bind 3. Kø-
benhavn:
Gyldendal. (Verket er utgitt under pseudonymet Victor Eremita).
Kierkegaard, Søren, 1967, Journals and Papers. Bind 1. Hong og
Hong (red.), Bloo-
mington: Indiana University Press.
Lundstøl, John, 20.05.99. Foredrag
«Om å gjøre andre gode», Høyskolen i Oslo.
Morgenbladet,
06.12.1996. Idéhistorie gjennom 50 år.
Pettersen, Kåre Torgny, 2001. Veier
til selvforståelse. Noen grunnlagsproblemer i so-
sialt
arbeid. HiO-hovedfagsrapport nr.4. Oslo: Høgskolen i Oslo
Platon, Ion. I Cooper, John M. (red), 1997. Plato. Complete Works.
Indianapolis:
Hackett.
Sartre, Jean-Paul, (1948), 1973. Existentialism and Humanism. London:
Methuen.
No comments:
Post a Comment