Lundstøl, John: Det Myndige Menneske.
Magistergrads
avhandling utgitt i 1970 på Gyldendal.
John Lundstøl |
Søren Kierkegaard |
Men tanken skal
mer enn å være gjenspeilinger og formelle begreper av empirisk virkelighet. På
samme måte som Platon, sier Lundstøl at tankevirksomhet stadfester menneskets
evne til både å holde en viss distanse til virkeligheten og evne til å forme
virkeligheten. Filosofien har et spesielt ansvar for å tenke gjennom samfunnets
ufullkomne virkelighet og med utgangspunkt i de enkelte menneskers liv og virke
(Hiin Enkelte som Kierkegaard også hadde som utgangspunkt) skape redelighet i
erkjennelsens samfunnsimpliserte engasjement. Veien man må gå er gjennom et
politisk prosjekt. Tenkningen er i denne sammenheng ikke frihet, men skal tjene
den menneskelige frihet.
Dette innebærer en
reflekterende tankeform som stiller sine egne betingelse klart til skue i selve
tankeutviklingen. Å forstå de store filosofer på ny og under forandrede
betingelser, er en viktig del av arbeidet med å analysere vår egen
situasjon. Hvordan kan dette muliggjøres? Det kunne her vært fristende igjen å
trekke frem Sokrates og orakelets advarende ord "Kjenn deg selv". Han
tok utgangspunkt i at den enkelte må tro på seg selv, på det beste i seg selv.
En slik tro kan man stille opp som motsetning til de kristnes tro på en
Frelser. Lundstøl trekker frem Sokates på ny og ved hjelp av Platon som
filosofisk grunnvoll, setter han "Kjenn deg selv " inn i en ny
samfunnsmessig og politisk sammenheng.
Dette gjør
Lundstøl ved å skille mellom to former for tankevirksomhet. Den første kaller
ham for abstraherende tenking. Dette innebærer å analysere et fenomen uten å
gjøre rede for den sammenheng innen hvilken denne formale representasjonen blir
muliggjort. Den andre formen for tankevirksomhet er den dialektiske. Her
analyseres fenomenet som i et speil og gjennom en reflekterende gjengivelse
innen de betingelser som gjør representasjonen mulig.
Friedrich Wilhelm Nietzsche |
Lundstøl viser her
til en annen eksistens filosof, Fredrich Nietzches, og omtaler hans verk som
noe av det mest lysende eksempel på en slik frigjøring av energi. Dette fordi
han gjør oss bevisst de historiske former av viljen til makt.
Lundstøl viser
videre til at Karl Marx hevdet at politisk deltakelse i samfunnsprosjektene kan
sies å være det primære medium for realiseringen av den menneskelig frihet. Nå
nærmer Lundstøl seg avhandlings kjerne. Han sier at det myndige menneske i en
myndig verden er et historisk uttrykk for en relativ politisk målsetting i en
gitt sosial samtid. Det myndige menneske erkjenner maktutøvelsen som det
primære utspring for fremmedgjøringen i den mellommenneskelige sfære og stiller
mennesket den ansvarlige oppgave å ta del i maktfunksjonen for å skape
betingelser for sitt sosiale liv.
Jürgen Habermas |
Lundstøl mener samfunnet
må være referanseramme for den filosofiske forståelse. Dette innebærer at han
tar avstand fra all form for abstraherende tenkning og andre former for
selvforståelse som unnlater å reflektere sin virksomhet og resultater i
forhold til den sosiale virkelighet innen hvilken den finner sted.
Han beskriver at
et av den moderne vitenskaps mest grunnleggende behov er en metodiske,
vitenskapelig tenkemåte som legitimerer en vitenskapelig holdning til selv de
mest kontroversielle sosiale og politiske saker, under opprettholdelse av
en verdifri og nøytral funksjon. Her viser han igjen til Max Webers og hans
hovedtese om den verdifrie vitenskapelige tenkemåten og dens hypotetiske
karakter. Hvordan skal vi
frigjøre oss til en fornyet og fordypet forståelse av den levende
samfunnssammenheng vi befinner oss i og er en del av?
Her viser Lundstøl
til Habermas og begrepet erkjennelsesledende interesser, og Max Webers
tanker omkring politikk som livskall. Lundstøl stå her overfor "the
turning point" i hans tankerekkefølge. Det avgjørende punktet er valget
mellom sinnelagsetikk og ansvarsetikk.
Han definerer
mennesket som et "Zoon Politikon" og sier at en politiker den som tar
ansvar for følgende av sine beslutninger. Det er i et politisk prosjekt at
mennesket fullfører strukturen i sin mulige eksistens. Den menneskelige frihet
er en avgjørende del av menneskets vesen og har ikke bare med politisk
undertrykkelse å gjøre. Den menneskelige frihet oppnåes ved handling, ved å
selvstendiggjøre handlingen i øyeblikket. Handling må behandles både som
avgjørelse og virkeliggjørelse. Det er et viktig poeng at Lundstøl knytter
handlingen til øyeblikket. Det er øyeblikket som gir evigheten betydning, fordi
evigheten og øyeblikket blir motsetninger. Det er først gjennom inderlighetens
og troens spenning (kristendommen) at øyebliket kan forståes og evigheten får
betydning. Kierkegaard sier tom av øyeblikket er commensurabel for det evige,
de uttrykker det samme.
Lunstøl
argumenterer for at svært mye menneskelig energi er feilinvestert i ulike
former for privatiserende holdning som som verken er kristent eller
overhodet religiøst fundert. Han tar så et oppgjør med Luthers forhold til
trosliv og samfunnsliv, som står sentralt i hans to-regimentslære. Luthers lære
godtar ikke opprør og i utgangspunktet skal man ifølge Luther godta
"øvrigheten". Dette leder Lundstøl til neste punkt som et forslag til
løsning på overnevnte spørsmål om hvordan vi skal frigjøre oss.
Når Lundstøl
argumenterer for at den filosofiske tenknings dypeste interesse et et politisk
prosjekt tar han utgangspunkt i Habermas og begrepet erkjennelsesledende
interesse og vektlegger dets praktiske karakter. Vi bygger vårt samfunn
på det som er skrevet til nå. Ingen teoretisk tenkning har monopol på en
praktisk rådgivning og problemløsning. Teoretisk tenkning, hevder Lundstøl,
fungerer i en samfunnsinteressert sammenheng. En slik erkjennelse skal,
her ligger Lundstøls vilje, brukes under forutsetning av ansvarlighet
for konsekvensene av denne inngripen fra vitenskapens og teknikens side.
Ansvarlighets-forutsetningen er kjernen i all kamp for menneskelighet,
frihet og demokratisering.
Når Lundstøl
bruker begrepet politisk prosjekt, definerer han prosjekt som det mest konkrete
og direkte begrep for filosofiens
praktiske interesse. Prosjekt er en forutanelse om noe kommende, samtidig som
interessen for virkeliggjørelse er så sterk at selve utkastet mot fremtiden
medinnbefatter etablering av forutsetninger for selve realiseringen. Prosjektet
bestemthet er forutsetningen for virkeliggjøring.
Formynderholdningen
er selve fornektelsen av realiteten i den menneskelige frihet. Den
representerer et illegitimt innbrudd fra den ene person i den annen persons
livsområde. Formynder-holdningen er eksistensielt ugyldig fordi den ikke representerer
hvert menneskes rett til å leve sitt eget liv. Det myndige menneskes holdning
er å kjempe for sine verdier, om nødvendig med makt, for å realisere
dem, men uten å forkludre skillet mellom verdien og maktutøvelsen. Det myndige
menneske foretar valg.
Martin Buber |
I tillegg til å ha
sitt ståsted godt forankret i eksistens filosofien, kombinerer han sitt ståsted
med kritisk teori. Han forsøker i sin bok å forene eksistens filosofiens
idealisme med kritisk teoris dialektikk. Idealisme kan forstås som en
oppfatning av virkeligheten som fullkommen. Eksistens filosofien er idealisme
fordi den på en måte fullkommengjør det enkelte menneskets handling i
øyeblikket. Dialektikk er å tenke virkeligheten og det fullkomne i en
motsigelse. Kritisk teori er dialektikk fordi den gjør det fullkomne til en
negasjon av det nærværende. Lundstøl forener idealismen og dialektikken ved at
han etter en negasjon av en samfunnsmessig praksis vil gå inn i denne praksis
for å forbedre den innenfra.
Lundstøl avslutter
sin avhandling med refleksjoner over sin egen visjon, det myndige menneske.
Bokens avslutning er en oppsummering og nødvendig konklusjon av sin avhandling.
All bevisstgjøring og frigjøring må ha et mål. Å være menneske er å bevare sin selvstendighet
overfor de makter som til enhver tid søker å fange menneskene i sin fold. Det er både et ansvar og oppgave for
mennesket å være myndig. Det er mer en hard og vanskelig oppgave enn en
belønning. Skal man lykkes er det viktig å stå sammen i en massiv kamp mot den
undertrykkende positivismen. Kritisk teori kan brukes for å hjelpe undertrykte
folkegrupper mot bevisstgjøringens mål: frihetens virkeliggjørelse.
Lundstøl har som
nevnt tidligere argumentert for at den filosofiske tenkningens dypeste
interesse er et politisk prosjekt og vektlagt den praktiske betydningen av den
erkjennelsensledende interesse. Anti-Climacus til Kierkegaard har i denne sammenheng hevdet at det må
skilles mellom den handlende/praktiske selv og det lidende selv. Her gjør
Lundstøl en grenseoverskridende tanke iforhold til Sokrates. Han trekker inn
den kristne paradoks.
Den kristne tro
beskriver et liv i tjeneste. Lundstøl viser til Jesus som levde for de andre og
tok andres lidelse på seg. Noe dypere sannhet er ennå ikke hørt i verden. Det å
leve for andre overstiger vår evne. Selv om Jesus kunne være et myndig menneske,
viste han sin styrke ved å unnlate å gjøre bruk av den. Foreningen mellom
myndighet og tjeneste er og forblir gåte og paradoks.
Lundstøl avslutter
med å minne om at det å være myndig er ingen endelig mål, men det å leve for
andre er heller ingen enkel resept. Direkte maktbruk er ikke dt høyeste mål. Frihet i den
konkrete eksistens er transcenderende nettopp i sin fulle konkrethet. Den
konkrete tilværelse er det modne menneskets eksistensform. Virkeliggjørelsens
verden er i særlig grad det myndige menneskets sted.
Vi må leve i
verden som om Gud ikke fantes. Det er nok en paradoks at Gud som er med oss, er
den Gud som overlater oss til oss selv. Når vi trenger hjelp på vår vei, finner
vi Gud ikke i hans allmakt som overtar for oss, men vi finner en lidende Gud.
En Gud som hjelper i kraft av sin svakhet. Bare den lidende Gud kan hjelpe.
Vårt forhold til Gud er et nytt liv i "å-være-til-for-andre". Det
transcenderende ligger i det jeg til enhver tid kan nå, det nærmeste, Gud i
menneskets skikkelse.
Etter min oppfatning
slutter Lundstøls avhandling med en ny begynnelse. Eller som Husserl uttrykker
det: vi står alltid ved begynnelsen. Det myndige menneske er ingen endelig mål, men et prosjekt hvor den enkelte holder fokus på det å leve, å eksistere, og er på leting etter
inderlighetens og troens spenning. Lundstøl offentliggjorde sitt livsprosjekt i 1970 gjennom denne avhandlingen. Det er over 40 år siden og han har etter min oppfatning maktet å gjennomføre sitt filosofiske prosjekt. Han har levd sitt liv som det myndige menneske og gjennomført det Søren Kierkegaard kaller gjentagelsen, å eksistere I Øyeblikket.
LUNDSTØL, JOHN. 1970. Det myndige menneske. Oslo: Fakkel bok
Kaare T. Pettersen
KildeLUNDSTØL, JOHN. 1970. Det myndige menneske. Oslo: Fakkel bok
No comments:
Post a Comment