Innledning
Det er over 30 år siden jeg var ferdig med sosialhøgskolen og begynte i praksis som
sosialarbeider. Jeg føler at jeg denne tiden har kjempet meg et godt stykke
frem på en vanskelig vei. Muligens er jeg midtveis i livet nå. Det gjør godt å
stoppe opp for en stund, tenke meg litt om, se meg tilbake og spørre hvordan
det har seg at jeg har kommet hit jeg nå befinner meg. På gresk heter det å
være midtveis methodos. Den veien jeg
har vandret disse årene handler i stor grad om valg, hvordan komme videre. De
fleste av utfordringene jeg har møtt synes jeg har vært uløselige, men hele
tiden har spørsmålet vært, hvordan komme videre. Altså et metode spørsmål. Den
moderne filosofiens far Rene Descartes utviklet tvilens metode for å hjelpe
søkeren frem mot sikkerhet[1].
Søren Kierkegaard har utviklet fortvilelsens metode som et alternativ til Descartes[2].
Både tvilen og fortvilelsen har vært sterkt fremtredende hos meg disse årene.
Det er av
interesse for meg i dag, å se litt nærmere på stier andre har vandret før meg.
Jeg burde sikkert ha gjort det for lenge siden, men kanskje det ikke er så dumt
å stoppe opp når man har vandret et stykke på veien og kan se seg tilbake. Nå
har jeg i hvert fall egne erfaringer som jeg kan bruke som målestokk når jeg
ser på veien andre har vandret. Jeg ønsker å gjøre dette både av egen læringsinteresse
og for å forsøke å utvikle kunnskaps- og praksisgrunnlaget innen faget sosial
arbeid.
Jane Addams |
Problemstilling
Hva betyr
det egentlig å være et eksempel til etterfølgelse? Det greske ordet for å være
et slikt eksempel er paradeigma[4]
og for å kunne være det kreves at vedkommende besitter en eller flere gode
egenskaper. Man kan gjerne si at slike egenskaper må være av ypperste kvalitet.
Vanligvis vil en slik person inneha flere kvaliteter samtidig. Dette er
kvaliteter som kan undersøkes hver for seg er som en samlet enhet. Det å
besitte gode egenskaper er avgjørende i forhold til å være et godt menneske og
for å leve et godt liv eller det som på gresk kalles eudaimonia. Denne kvaliteten som gjør den som har den til et
eksempel til etterfølgelse innenfor dens felt, kalles på gresk areté og var det sentrale idealet for
all gresk kultur. Begrepet lar seg ikke oversette på en dekkende måte verken
til engelsk eller norsk så jeg velger derfor å benytte det greske ordet areté for å beskrive kvaliteten eller tilstanden som gjør en
person til et eksempel til etterfølgelse for andre innen samme felt[5].
Grunnen til at jeg legger så pass mye vekt på gresk kultur er at hele vår
vestlige historie begynte med grekerne. Hva skulle da være mer naturlig enn å
følge stiene så langt tilbake som mulig?
Som
eksempel på areté kan vi tenke oss at en skarp kniv er en god kniv. Skarphet er
dermed en areté til en kniv. Skarphet er i midlertid ikke en areté til en
hammer, en skarp hammer vil være en dårlig hammer. På samme måte kan vi tenke
oss at en god bokser er både sterk og rask. Styrke og hastighet er dermed begge
areté til en bokser. Ønsker man å bli en god bokser, er det nødvendig å trene
for å bli både sterk og rask. Fysisk styrke og raske bevegelser er imidlertid
ikke areté til en sjakk spiller som krever taktikk, refleksjon og tålmodighet
gode egeneskaper. Øvelse medfører at ønskede egenskaper blir kvalitativt bedre,
slik at man kan etterligne eksemplet man ønsker å etterfølge inne et bestemt
felt.
Mennesket Jane Addams
Jane Addams |
Stemoren
til Jane gav henne andre mål. I samsvar med familiens fremstående sosiale
posisjon, håpet hun at Jane ville dannes etter raffinerte tradisjoner og vise
en sosial dyd som var forventet av overklasse kvinner i det nittende århundre.
Men Janes sosiale bevissthet viste stadig motstand mot å gå denne veien. Hun
var bekymret for at ved å «bli dannet», ville hun miste det enkle og nærmeste
automatiske reaksjonen av sympati i nærværelsen av lidelse eller hjelpeløshet.
Mens Jane gikk på videregående skole, flyttet stemoren til Baltimore og
introduserte Jane til «The John Hopkins University Society», fullkommen i
velstand, tradisjoner, velstående hjem og praktfulle klær fra Paris. Men Jane
fant personene hun møtte forkastelige og vill-ledede, og hennes blottstillelse
overfor dem var en eneste stor opplevelse av befrielse for illusjoner. Hun begynte
å føle seg mistilpasset, nervøs og unyttig.
En livsendrende avgjørelse: Et liv i tjeneste for de
fattige og immigranter
Jane Addams |
Midt i
hennes samvittighetskrise, satt hun en dag i en tysk katedral hvor det var
store glass malerier i vinduene, og hun husket bildene av greske filosofer sammen
med hebraiske profeter og helgner. Et av vinduene viste Martin Luther knyttet
sammen med sine dekreter og dette gjorde særlig inntrykk på henne. Hun så at
helgnene kroppsliggjorde gode handlinger. Den kvelden formulerte hun ideen som
hadde gjæret i henne for en god stund: ideen om en «settlement house» for å
tjene immigranter og fattige.
Prosjektet: Hull-House
Når hun kom
tilbake til USA, gikk hun til anskaffelse av en gammel herrskapsbolig på
Chicagos vestkant. Huset var eiet av en mektig eiendomsmegler ved navn Hull,
herrskapshuset, som en gang hadde vært en flott bolig, var nå blitt en isolert
overflodslevning i en slum område av byen. Det var der hvor Jane Addams i 1889,
etablerte det som skulle komme til å bli den verdenskjente Hull-House, og i
prosessen fastsatte retningen i hennes liv for de neste førti årene.
Under disse
førti årene, utviklet Jane hennes «settlement-house» på Chicagos vestkant til
en stor institusjon innen sosialt arbeid - selv om hun alltid vurderte det som
et prosjekt eller sosialt eksperiment. I løpet av det første året var det over
femtitusen trengende personer som besøkte Hull-House for en eller annen form
for behov, og i det andre året var tallet steget til over hundretusen. Hennes
intitusjon tok hånd om hundrevis av mennesker hver dag. Dens grunnlagte målsetning
var å sørge for et senter for sosial og kulturell liv og å forbedre boligforholdene
i industridistriktene i Chicago. Klasser ble etablert fra barnehage og førskole
til voksenopplæring, co-operative bolighus ble etablert og forsøk ble gjort for
å finne arbeid til de arbeidsløse.
Oppgaven: Dannelse av folket
Dannelse er
selv kjernen i arbeidet til Jane Addams. Hennes forståelse av dannelse henger
nøye sammen med både utdanning og kultivering. På gresk brukes ordet paideia[6]
for å beskrive denne omfattende og livslange oppgaven, og egentlig ikke lar
ordet seg ikke oversette. Men selv om ordet dannelse er noe mer avgrenset enn paideia, synes jeg det er riktig å bruke
det i denne sammenheng.
Jane Addams |
Etterhvert
som hennes virksomhet utvidet seg, begynte Jane å gi offentlige foredrag siktet
mot de rike og middelklasse forstå «hvordan den andre halvparten lever». Hun fordypet
seg i William Jennings Bryan i studietiden og var kjent for sine stillferdige
taler. Hun ønsket fremfor alt å kultivere folket som hun talte til, spesielt
kvinnene, med det hun betraktet som en naturlig sympati og tendens mot areté. Hun fant også tid til å holde
foredrag om, og gå i felttog for avskaffelse av barnearbeid, forbedring av
industrilover, rettslige reformer og kvinnerettigheter. Hun viste en konsekvent
lojalitet til alle i disse prosjektene og noenganger slet hun seg selv ut i sin
streben.
Jane Addams
og hennes Hull-House oppnådde etterhvert nasjonal berømmelse. Jane ble politisk
aktiv, støttet nominasjonen til Theodore Roosevelt som president, involverte
seg i en stor jernbane streik, og virket for å fremme fredsbevegelsen. Hun var
i mot at USA skulle delta i første verdenskrig og hennes standpunkt satte på
prøve flere av hennes viktigste vennskap, og belastet til og med hennes
samarbeid med filosofen John Dewey.
Sommeren
1896, reiste Jane til Russland for å møtte forfatteren og filosofen Leo Tolstoy,
som hadde hadde valgt et liv knyttet til jorden og gitt avkall på et liv i
rikdom. Tolstoy var i mange år en intellektuell og moralsk ideal for Jane Addams,
og hun leste alt det han skrev. Hun forsøkte også en kort periode å leve som Tolstoy,
men måtte gi opp dette prosjektet etterhvert Etter hennes oppfatning stilte han
større krav til seg selv enn det livet berettiger og nektet å la hans strenge
krav stanse henne fra å bevege seg blant arbeiderklassen enda mer enn tidligere.
Vitenskapelig innsats
Jane Addams
skrev 10 bøker og over 150 artikler, noen av de første var vitenskapelige
arbeider. Hun var kjent for å være en første klasses teoretiker, spesielt innenfor
sosiologi og sosialt arbeid. En av hennes bøker, Democracy and Social Ethics
(1902), påvirket amerikanske pragmatikere like mye som de hadde påvirket henne.
En annen bok som het Hull-House Maps and Papers (1895) inneholdt dokumentasjon
vedrørende innvandring, fattigdom og arbeidslivsstruktur som mange vil hevde
fortsatt er et klassisk verk.[7]
Jane Addams |
En fallen helgen?
Jane Addams
er ofte blitt beskrevet som en helgen. I en artikkel i bladet Daedalus, var hun
tilbedt som en av USAs få sanne heltinner, og den amerikanske filosofen William
James skrev en gang i beundring: «Jeg vet ikke hvorfor du alltid skal være
rett, men du er. Du bebor virkeligheten».
Hun ble i
1908 utpekt som USA fremste kvinne av The National Conference og Charities and
Corrections. Guvernøren i staten New York betegnet henne som amerikas nyttigste
borger og sa at hun ikke bare tilhørte USA men hele menneskeheten.
Den
internasjonale organisasjonen Woman’s International League for Peace and
Freedom, som Jane Addams både var intitiativtager til i 1919 og leder for helt
frem til hun døde i 1935, har betegnet henne som USA’s fremste kvinnelige organisatorer,
en leder av «Guds Nåde», og «Fredens Mor».
Ved
overrekkeslen av Nobels Freds Pris til Jane Addams i 1931 sa professor Halvdan
Koht i sin tale at hun var en av de beste representantene for sosial idealisme,
med en brennende ide om å skape en mer likeverdig samfunn, hvor alle viser
hverandre en større grad av annerkjennelse i gjensidige forhold til hverandre.
Koht beskrev henne som det fremste eksempelet på den moderne kvinne, som
Goethe, Ibsen og Bjørnson har beskrevet som innehavere samfunnets høyest og
reneste moralske standard, og at hun klarte å kombinere alle de beste
kvinnelige egenskapene for å hjelpe oss i å utvikle fred på jorden
I 1935,
syttifem år gammel, mottok hun den amerikanske utdannelsesprisen for læring ved
å være rettesnor og eksempel til etterfølgelse for andre.
I England
lovpriste John Burns henne som en helgen i den moderne era, og i USA, sa Walter
Lippmann at under hennes ledelse er Hull-House blitt «a cathedral of
compassion». En gresk avis i Chicago slo fast ganske enkelt, «Vi av fremmed
opprinnelse har mistet vår beste venn og den eneste som forstod oss».
Jane Addams
var tilhenger av radikal demokrati,
noe som medførte en oppfattelse om at prinsippet likhet og annerkjennelse måtte
komme foran borgerrettigheter og plikter og gjennomsyre alle aspekter ved
samfunnsøkonomi og sosial liv. Hun var også kritisk
pragmatiker, som medførte at hun søkte ikke bare svar til problemene hun
stod overfor men først og fremst løsninger som var til fellesskapets beste,
inkludert de fattig og de som var fratatt borgerrettigheter. Som kultur feminist kjempet hun for
kvinnerettigheter, hun mente at kvinnelige egenskaper var overlegne mannlige
egenskaper og at et samfunn bygget på feminine verdier ville bli mer produktiv,
fredelig, og rettferdig.
Hennes
radikale og kritiske oppfatninger og pasifistiske overbevisning, kombinert med
at hennes omgangskrets var inkluderte anarkister, marxister, sosialister og
ledende sosiale teoretikere og at hun aktivt forsvarte deres rett til å ha meninger
som gikk på tvers av den almene oppfattelsen i samfunnet, gjorde til at hun ble
betegnet som en samfunnsopprører. Som eksempler på hennes samfunnsengasjement
kan nevnes:
-Allerede i
1893 bekjempet hun aktivt barnearbeid og fikk påvirket politikerne til å vedta
The Factory Act, en lov høyesterett opphevde i 1895. Loven nedla forbud mot at
barn kunne arbeide mer enn 8 timer daglig.
-I 1894
forsvarte hun streikende arbeidere og angrep industrilederen Pullman med krav
om at demokratiske prinsipper måtte innføres i industrien. I denne kampen skrev
hun artikkelen A Modern Lear.
-Hun satte
seg imot den amerikansk imperialismen under den spanske-amerikanske krigen i
1898.
-I 1901 ble
President McKinley skutt av en anarkist som mente at staten hadde for mye makt.
Plutselig var alle med radikale eller kritiske ideer truende. Da den
russisk-jødiske anarkisten Abraham Isaak ble fengslet pga samfunnskritiske artiklene
som han skrev i sin avis, forsvarte Jane Addams hans rett til å trykke
upopulære synspunkter og fikk han satt fri.
-Hun ble
sterkt kritisert i 1902 av kirken i Chicago for å ha tillatt kortspill på
Hull-House på søndager.
-I 1906
deltok i The National American Woman Suffrage Association og ble
organisasjonens nestleder i 1911. Hun ble en av USA kraftigste stemmer for
kvinnerettigheter.
-I 1909 ble
hun medlem av The National Association for the Advancement of Colored People.
Hun kjempet for like rettigheter for hvite og fargede og de fargede omtalte
henne som en moderne Moses, mens store deler av samfunnet ellers betraktet de
fargede fortsatt som slaver uten borgerrettigheter. Hun gikk kraftig ut mot
President Roosevelt som nektet fargede å delta i hans valg kampanjer.
-Da første
verdenskrig brøt ut i 1914 ble Jane Addams leder for The Peace Movement og
arbeidet aktivt for å fremme pasifistiske idealer.
-I 1915 ble
hun leder for det nyetablerte politiske partiet Womans’ Peace Party og ble
utsatt for bitter kritikk av sine politiske motstandere som kunne ri på en
bølge av patriotisme som vokste i USA.
-I 1917
gikk hun kraftig ut mot USA deltakelse i første verdenskrig, mens mange andre
pasifister endret sine standpunkter. Hun ble igjen satt under sterkt press.
-Etter
første verdenskrig arbeidet hun aktivt for humanitær hjelp til blant annet
Tyskland og ble av den grunn betegnet som landsforræder.
Jane Addams |
Hennes
felttog for fred og et samfunn preget av likeverdighet og anerkjennelse, førte
tilslutt til at hun i 1919 ble satt øverst på en liste over USA farligste
kvinner av organisasjonen Daughters of the American Revolution og ekskluderte
henne som medlem. Hun ble anklaget for å være anarkist, sosialist og kommunist,
og ble utsatt for politisk forfølgelse, avvisning og isolering. En skjebne hun
på denne tiden delte med mange andre radikale kvinner.
Konklusjon
Jane Addams
betegnes som en moderne Antigone som nærmest var dømt til et liv i lidelse, hun
valgte (uten frykt) å trosse «loven» og de herskende ideer i samfunnet, nektet
å bøye seg for den som har makten (som regel mannen), og var overbevist om at
hun var skapt til å dele ømhet og ikke hat med andre mennesker. Hun betegnes
også som vår tids Moses, som en befrier i Platons hule vandrer ned i mørkets
indre for å befri sine medmennesker fra et liv i illusjoner, og selv om det medfører
en kamp som går på livet løs, fører hun dem frem til et liv i frihet
Det er ikke
først og fremst handlingene til Jane Addams som er eksempler til etterfølgelse
innen feltet sosialt arbeid, men måten hun gjør det på. Hennes handlinger
preges først og fremst av dannelse Med dette mener jeg at hennes liv og virke
ikke er eksempel til etterfølgelse som ulike teknikker, men som en kvalitativ
tilstand preget av areté. En tilstand
dannet av oppvekstforhold, påvirkning fra sine nærmeste, utdannelse, valg og
gjentagende forsøk gjennom konkret handling på å nå sine mål som var å fremme
likeverd, annerkjennelse og rettferdighet i samfunnet.
For Jane Addams var dannelse selve nøkkelsen. Hull-House gav rammen for å utveksle kunnskap, og la forholdene til rette for en form for læring som var bygget på samfunnsengasjement og utfordringer. Dannelse var for henne en form for frigjøring og befrielse. Det var en læring som gjorde det mulig for mennesker å sette ord på sine behov, å forstå kompliserte situasjoner og grunngi deres standpunkter med kunnskap.
Dannelse er et livslang prosjekt som er tilgjengelig for alle og utgjør både de enkelte bestanddeler av og samtidig helheten av en demokratisk borgerskap. Dannelse skulle, i flg. Jane Addams, bemyndige den enkelte og oppløse klasseskiller, etniske skiller, religionsskiller, og fattigdomsskiller. Hennes vektlegging på vitenskapelig dokumentasjon av undertrykkelse ved bruk av både kvantitative og kvalitative metoder, var nødvendig som en del av hele hennes prosjekt og ikke som en spesialisert akademisk enhet i seg selv.
For Jane Addams var dannelse selve nøkkelsen. Hull-House gav rammen for å utveksle kunnskap, og la forholdene til rette for en form for læring som var bygget på samfunnsengasjement og utfordringer. Dannelse var for henne en form for frigjøring og befrielse. Det var en læring som gjorde det mulig for mennesker å sette ord på sine behov, å forstå kompliserte situasjoner og grunngi deres standpunkter med kunnskap.
Dannelse er et livslang prosjekt som er tilgjengelig for alle og utgjør både de enkelte bestanddeler av og samtidig helheten av en demokratisk borgerskap. Dannelse skulle, i flg. Jane Addams, bemyndige den enkelte og oppløse klasseskiller, etniske skiller, religionsskiller, og fattigdomsskiller. Hennes vektlegging på vitenskapelig dokumentasjon av undertrykkelse ved bruk av både kvantitative og kvalitative metoder, var nødvendig som en del av hele hennes prosjekt og ikke som en spesialisert akademisk enhet i seg selv.
Det at Jane
Addams er et eksempel til etterfølgelse innebærer ikke at hennes etterfølgere
må dannes til å bli helgner eller opprørere. Men det innebærer en vektlegging
på læring, kunnskapsutvikling og praksis gjennom dannelse.
Kaare T. Pettersen
Litteratur
Addams,
Jane, 1907. Democracy and Social Ethics. New York: The Macmillan
Company.
Addams,
Jane, 1914. A New Conscience and an Ancient Evil. New York: The
Macmillan
Company.
Addams,
Jane, 1920. Twenty years at Hull-House. New York: The Macmillan
Company.
Aristoteles,
1988. Den Nikomachiska Etiken. Göteborg: Daidalos.
Beauchamp,
Tom L., 1991. Philosophical Ethics. An Introduction to Moral
Philosophy.
New York: McGraw-Hill.
Borchgrevink,
Ingerid, 1939. Jane Addams. Kvinneligaens President. Oslo: Pax.
Deegan,
Mary Jo, 1990. Jane Addams and the Men of the Chicago School.
1892-1918.
New Brunswick: Transaction Books.
Heidegger,
Martin, 1976. Platons Lehre von der Wahrheit 1931/32, 1949. I
Wegmarken,
Gesamtausgabe, Bind 9. Frankfurt am Main: Vittorio Klos
termann.
Holmgren,
Ann Margret, 1925. Jane Addams. Filantrop och Fredshjältinna.
Stockholm:
Vår Tid.
Honderich,
Ted, 1995. The Oxford Companion to Philosophy. New York: Ox-
ford
University Press.
Jaeger,
Werner, 1939. Paideia: the Ideals of Greek Culture. Bind 1-3. New
York:
Oxford University Press.
Koht,
Halvdan, 1931. Tale holdt ved overrekkelse av Nobels Freds Pris, 10. De-
sember
1931 til Jane Addams, Oslo.
Kuhn,
Thomas S., 1962. The Structures of Scientific Revolutions. Chicago: The
University
of Chicgo Press.
Levin,
Irene, Jan Trøst, 1996. Å Forstå Hverdagen. Oslo: Tano/Aschehoug.
Lundstøl,
John, 1970. Det myndige menneske. Oslo: Gyldendal.
Lundstøl,
John, 1999. Om å gjøre andre gode. I boken I Praksis, Høgskolen i
Oslo,
Skriftserien.
McPherson,
Stephanie Sammartino, 1993. Peace and Bread. The Story of Jane
Addams.
Minneapolis: Carorhoda Books.
Sofokles.
Antigone. I Greske tragedier, oversatt av P. Østbye, 1963. Oslo: Fak
kel.
The Hall of
Fame for Great Americans. New York University. 19.mai 1968.
(Festskrift
for Jane Addams i forbindelse med avduking av hennes byste i
The
Hall of Fame).
Troyat,
Henri, 1970. Leo Tolstoj. Bind 1-2. Bergen: John Griegs Forlag.
[1] Rene
Descartes, 1596-1650, behandler i verket Metafysikkens meditasjoner (1641)
tvilens metode.
[2] Søren
Kierkegaard, 1813-1855, lar sin pseudonyme forfatter Victor Eremita skrive
verket Enten-Eller (1843). Verkets andre del består av tre brev (omlag 300
sider) skrevet av etikeren Assessor Wilhelm til en venn. Det er egentlig verken
Kierkegaard eller hans pseudonyme forfatter Victor Eremita som utviker
fortvilelsen metoden, men brevskriveren Wilhelm!
[3] Mary Jo
Deegan skriver i boken Jane Addams and the Men of the Chicago School (1990) at
Jane Addams aldri omtalte seg selv som sosialarbeider men kun som sosiolog.
Deegan finner det imidlertid riktig å kunne omtale Addams både som
sosialarbeider og sosiolog.
[4] Werner,
Jaeger, skrev i 1939 det klassiske verket Paideia i tre store bind. Jeg
benytter i stor grad hans tolkning av gresk kultur og idehistorie. På side 34 i
bind 1 sider han at paradeigma betyr
«example for imitation». Ordet ligner på paradigme, men dette ordet fikk en
helt annen betydning enn det opprinnelige greske i Thomas S. Kuhn storverk The
Structures of Scientific Revolutions fra 1962.
[5] Jaeger
skriver at ordet areté har endret betyding gjennom årene i gresk kultur. Homer
brukte ordet som en viktig lederegenskap og tegn på edelhet (Iliaden), eller
som en intellektuell egenskap (Odyssen). Andre steder brukes ordet mer
spesifikt for å beskrive styrke og krigsferdigheter. Noen ganger kunne det
betegne modighet og dugeliget. Den mer moralske betydningen av areté kom ikke
før Aristoteles brukte det i Den
Nikomakiske etikk. Min definisjon er hentet fra oppslagsverket The Oxford
Companion to Philosophy, redigert av Ted Hinderich, 1995.
[6] Jaeger
skriver at den ekte greske paideia
handler om humanisme og innebærer å utdanne mennesker i deres sanne form. Det
begynner med det ideelle bildet av individet, ikke selve individet. Individet
skal skapes etter et samfunnsideal (jfr introduksjonen til bind 1).
[7] Irene
Levin skriver i boken Å Forstå Hverdagen (1996) at Hull-House Maps and Papers
er skrevet for en stsor del inspirert av Florence Kellys marxistiske ideer. Dette
arbeidet ble et viktig utgangspunkt for det som noe senere skulle bli kjent som
Chicagoskolen.
No comments:
Post a Comment