
Men jeg er også litt opptatt av temaet
på bakgrunn av den oppveksten jeg har. Jeg er fra USA, født og oppvokst i Brooklyn og oppvokst med TV på soverommet. Men jeg tror
ikke jeg har tatt skade av det. Jeg burde kanskje ikke si det høyt. Men jeg er
glad i film, liker å gå på kino, og ser nok på endel filmer av egeninteresse.
Jeg er filmfanatiker vil mange si. Jeg ser mellom 500 og 800 filmer i
året. Og blir kanskje litt firekantet i øynene av det. Men dette gjør jeg for å
følge med i hva som er tilgjengelig på videomarkedet og hva ungdom ser på. Jeg
kan ikke nekte for at dette har satt sine spor hos meg. Jeg er ikke blitt noen Rambo av å se
alle action filmene. Jeg er blitt en redd mann iforhold til det jeg utsetter
meg selv for.
Fisk på skjermen.
Jeg så svart/hvit TV for første gang da
jeg kom til Norge i 1968 som 14 åring. Det var en forferdelig opplevelse, det
kan jeg love dere! En del av dere kan sikkert huske endel av barndommen uten TV
apparat? Hvor mange av dere kan huske endel av barndommen uten TV Dere har gått glipp av mye i
barndommen! Det var nesten ingen av ungdommene jeg traff her tidligere her idag
fra videregående skole som kunne huske en del av barndommen uten TV. Det er
blitt en selvfølgelig del av oppveksten å ha TV. En interessant diskusjon dere kan ha
med barna deres er hva dere gjorde som barn uten TV apparat. Ungene vil kanskje
riste på hodet av dere. Et liv uten TV! Dere vil da kanskje kunne fortelle om
radioen. Hvordan dere satt rundt kjøkkenbordet og hørte på Dicky Dick Dickens
for eksempel på fredags kvelden. Det var for oss enslags TV. En spennende time
ved kjøkkenbordet med Dicky Dick Dikens på radioen. Da ler kanskje barna. Ja
det hørtest morsomt ut sier de, fredagskvelden foran en radio og høre på Dicky
Dick Dickens. Også ble det en sosial situasjon av det
å sitte rundt radioen. Familien var samlet, hørte stille på samme program og
drakk varm kakao.

Hva skal vi med hundrevis av TV kanaler?
Utviklingen har vært helt utrolig siden
1968. Utviklingen har gått i rasende fart. Teknologiske er det helt utrolig
hvordan dette har utviklet seg. Flere av dere har sikkert mer enn 100 TV kanaler
å velge mellom. Hva
skal vi med hundrevis av TV kanaler? En spennende oppgave som gav foreldrene på noen
foreldre møter på 19780 tallet var å få dem til å sitte rundt småbord i grupper a 5, hvor de skulle gå gjennom et TV program med 30
TV kanaler å velge mellom. Hvert bord skal forestille en familie bestående av
far, mor, en datter på 16 år en datter på 13 år og en sønn på 7 år. Så skal
hver familie velge hva de skal se på i kveld. Far skal se på CNN, mor skal se
på en dramafilm, den eldste datteren skal se en skrekkfilm, den mellomste på
MTV og minste man vil se på Childrens Channel. Hvem er det som bestemmer i
hjemmet? Det er alltid spennende å høre diskusjonen som blir rundt bordene.
Alle har ulike behov i familien og på TV er det ulike programmer som kan
tilfredsstille de ulike behovene. Som regel gir familiene rundt småbordene opp
forsøket på å bli enige. Konklusjonen blir som regel alltid- vi trenger flere
TV apparater! Og det er det man gjør i virkeligheten. Undersøkelser viser at
over 60% av dagens hjem har to eller flere TV apparater hjemme nå. TV er på
samme måte som radio blitt en vanlig husholdningsartikkel. Nesten alle har TV hjemme
og de fleste har tom flere TV i huset. Jeg traff en mor på et foredrag nå
forleden som hadde 9 TV apparater hjemme. Ett i stua, ett i TV stua, ett på
hvert av de fire soverommene, ett på arbeidsrommet, ett på badet og ett på
kjøkkenet.
For en tid tilbake besøkte jeg noen
venner utenfor London. På fredagskvelden skulle vi se på en videofilm og jeg
satte meg godt tilrette i stua foran TV apparatet. Far i huset satte igang
videomaskinen. Og så ble jeg plustelig alene i stua. Skulle ikke vi se på video
tenkte jeg, hvor var det blitt av alle de andre? Jeg gikk ut i gangen for å se
om jeg kunne se noen av de andre i familien. I andre etasje så jeg at far i
huset løp forbi i pysgamasbuksa og ropte etter ham, -skulle ikke vi se på en
videofilm spurte jeg. Joda sa ham vi har jo TV på alle soverommene så du kan
bare legge deg på gjesterommet. Det er koblet slik til at alle kan ligge i hver
sin seng og se på samme videofilm! Jeg holdt på å dåne. Hvor er det blitt av
den sosiale situasjonen rundt TV apparatet? Den lille stunden kjernefamilien
tidligere hadde rundt TV'en er nå blitt splittet opp og vi sitter oftere hver
for oss og ser på TV. Har ikke dette litt med livskvalitet å gjøre, å være
sammen som familie og gjøre noe sammen som f.eks. å se på TV.
Vi begynner å få en mer amerikanisert
seer mønster også her i Norden. Til nå har den typiske nordiske seer mønsteret
vært at vi ser på TV og video som et gruppefenomen. Et amerikanisert seer
mønster er mer individualisert, altså at man sitter mer alene og ser på TV og
video. I de seneste årene , og i takt med den stadig økningen i tilbudene på TV
og video, så sitter vi oftere hver for oss i familien og ser på TV og video.
Dette henger sammen mer at det er ulike behov i familien, det er ulike
programmer på TV for å tilfreddstille de ulike behovene og stadig flere får
flere TV apparater hjemme. Kjernefamilien splittes oppp i flere enheter og TV
seeing som fellesaktivitet forsvinner gredvis. Det blir interessant å følge med
i hvilke konskevenser dette får på samfunnet. Den lille tiden som
kjernefamilien har sammen foran TV apparatet forsvinner gradvis og jeg er redd
for at dette kan få uante konsekvenser ikk bare for den enkelte familie men for
hele samfunnsutviklingen. Det er i fellesskapsopplevelser som verdier og holdninger
kan formidles mellom foreldre og barn. Jeg ser det som enormt viktig at vi
kjemper for å få mer tid sammen som familie, som fellesskap, selv om dette kan
gå på bekostning av individuelle behov hos hver enkel av oss. Det å se på TV og
video kan være en enormt viktig fellesskapsopplevelse for familien. Mitt råd til dere er at dere
gjerne må se mye mer på TV og video men se på det i fellesskap med andre i
familien. Det er opp til oss om TV'en skal splitte familien eller forene den.
Vold avler ikke vold, men
smerte.
Jeg opplevde som sagt innledningsvis tidlig på 80-tallet 20
ungdommer mellom 13 og 16 år som misbrukte videoen ved å sitte foran den 12
timer hver dag. De satt og så på grov vold og pornografi hele dagen. Dersom det
er slik at vold avler vold så burde alle de 20 jeg satt sammen med ha begått
voldtekt eller drap. Men vet dere hva jeg så? Jeg så 20 ungdommer som satt og måpte.
Satt med tunge øyne, munnen åpen og med haka nede på brystet. De gjespet om
hverandre, knei seg i øynene, klødde seg i nakken, og så voldsomt sløve ut. Det
er faktisk helt sant at flyene gikk inn og ut av kjeften på dem uten at de la
merke til det. De satt der og så på at brystene på kvinner ble skjært av under
voldtekt og bare gjespet. Jeg hadde lyst til å kaste opp og de bare gjespet.
Akkurat den reaksjonen tror jeg er den værste skaden av å se på vold på
skjermen. Du brekker i armer og ben av å se på TV, det er snakk om
følelsesmessige skader. Dette kalles for desensitivisering, en generell
følelsesmessig avstumping eller avflating. Man slutter etterhvert å reagere på
voldsscenene og blir stille. Etterpå kommer jeg til å vise noen scener for dere
som kommer til å føre til at mange av dere kommer til å se ned eller holde for
øynene og synes det er ubehagelig. Dere vil kunne føle fysisk ubehag av scenene
på TV apparatet. Det er ikke noe unormalt å reagere slikt, snarere tvertimot.
Det som er skremmende er at vi etterhvert slutter å reagere. Vi setter opp noen
følelsesmessige barrierer for å beskytte oss selv mot det vi opplever truende,
vondt og smertefullt. Det blir for vondt og truende også orker vi ikke mer.
Tenk dere 12 timer om dagen på denne måten her. Kroppen sier stopp vi orker
ikke mer, men så fortsetter du bare å se allikevel. Det er endel grupper som
ser film slik. Gruppedynamikken er veldig sterk. Og det er vanskelig å komme ut
av det.

Lag din egen film!
Det vi gjorde med den gruppen med 20
ungdommer var at jeg spurt de hva vi skulle gjøre, vi måtte finne på et eller
annet. Det var viktig å jobbe forebyggende med dem. Det vi fant ut etterhvert
var at vi kunne lage våre egne filmer. Vi fikk kr.30.000.- av det som den gang
kaltes Sentralrådet for Narkotikaproblemer for å lage et pilotprosjekt om
hvordan bruke video positiv i forhold til ungdom med adfersproblemer. Det var
spennende å gjøre noe sammen. Det første disse ungdommene kom på å lage var sin
egen pornofilm. Det kunne jeg selvsagt som representant for barnevernet ikke
være med på. Jeg spurte om ikke det var
noe annet vi kunne lage film om. Det tok nokså lang tid blant ungdommene før de
kom med neste forslag, som var -hvor får vi tak i hasj i Sandefjord. For det
var også noe de var opptatt av. Det var jo et interessant tema, hvor får ungdom
tak i hasj i Sandefjord. De lagde en film som det bare finnes et eksemplar av.
Det er ikke en film som man utgir hos videoforhandleren. En veldig personlig
film, hvor ungdommene selv måtte fordele roller, skrive et manus, ta ansvar for
kamera, lyseffekter, lydeffekter, osv. Det er så mye sppende med det å lage
film. Men så spurte de hvordan skal vi lage film, hvordan få til alt dette. Så
kom det frem fra disse 20 ungdommene med adferdsproblemmer, Vi trenger en
lærer! Det var vanskelig for dem å si. Den satt langt inne. De hadde så lyst
til å lage en film at de måtte spørre om det var en lærer på skolen som kunne
hjelpe dem. Og vi fikk tak i en lærer som kunne fortelle dem hvordan de skulle
bruke utstyret, hvordan skrive et manus, hvordan redigere osv. De lærte hvordan
det skulle gjøres også gjorde de det etterpå. Etter to uker med videoprodusjon
slutte de etter eget initiativ å misbruke videoen som de hadde gjort til nå.
Denne subkulturelle gruppen som brukte mesteparten av dagen på å se på video,
var nå filmprodusenter! De hadde mye mer lyst til å være aktive
programprodusenter enn å være passive videotittere. Også begynte de å få noen
usynlige skilt på seg, kameramann, lydmann, lysmann, teknikker,osv. Jeg fikk
dem inn igjen i den kommunale fritidsklubben og de gikk rundt med hevet hodet
og trodde alle kunne se disse usynlige skiltene. De fikk en identitet som de
var stolt av, de kunne noe som andre syntes var verdifulllt. De begynte å få
litt positivt selvbilde.
Et politisk ansvar?

200 videofilmer
Jeg var
den gang over 30 år gammel og skulle gjøre en undersøkelse om innholdet i 200 videofilmer,
jeg blir nysgjerrig, og så var det hele igang. Winston Churchill sa en gang at
forskning er nysgjerrighet satt i system. Den gang viste jeg ikke hvordan jeg
skulle sette dette i system, men jeg var nysgjerrig. Jeg hoppet på denne bølgen
som kom og ville ri på den og hvor jeg havnet hen.
Den tredje filmen husker jeg
het Dark Angel og er altså ern mykpornofilm. Dvs at det ikke vises nærbilder av
kjønnsorganer i seksuell aktivitet. Men filmen var svært erotisk filmet. Jeg
husker en scene hvor mann og kvinne kysser, det er et lidenskapelig tungekyss
som var filmet lidenskapelig med musikk til som skapte en eggende atmosfære.
Han begynte å kysse henne nedover halsen og ned mot brystene. Så begynte han å
suge på brystvorten som ble stiv. Så tar mannen og biter til, han biter av hele
brystvorten og spytter den ut. Blodet strømmer ut av hullet mannen har etterlatt
seg i kvinnens bryst og hun hyler av smerte. Dette hadde ikke jeg fantasi til å
tenke meg tidligere. At en mann kunne bite av brystvorten på en kvinne. Det var
akkurat som en kniv traff meg rett i magen, jeg fikk fysisk vondt av den ene
scenen. En stemme inne i meg sa at dette var galt, det er sprøtt det du sitter
og ser på nå. Så satte jeg på neste film og neste film. Og forsøkte å se på
filmene på samme måte som disse ungdommene. Massevis av film etter hverandre,
og ikke snakke med noen om det jeg opplevde. Ungdommene jeg hadde truffet hadde
sittet i månedsvis 12 timer om dagen og sett på dette og de pratet ikke med
noen om det de opplevde. Når de klarte det så måtte vel også jeg klare det. Jeg
hadde meste lyst til å vekke kona mi og si at nå er jeg redd, hva i hulleste er
det som tenner menn i sexlivet. Skal menn bli seksuelt opphisset av å se på en
mann som biter av brystvorten på en kvinne. Det er ikke mulig.
Etter to uker
med videoseeing på denne måten så opplevde jeg angst for første gang i mitt liv.
Jeg drømte om natta og hadde skikkelig mareritt. Jeg måtte stå opp og gå rundt
i rommet og få litt bakkekontakt igjen. Det var en fryktelig opplevelse. Jeg
hadde mareritt hver natt. Over 30 år gammel,
opplevde svært mye igjennom livet, følte meg i god form og sterk, og etter to
uker med dette prosjektet så var ikke jeg særlig tess lenger. Da begynte jeg å
gå til psykolog for å få veiledning.
Det som skjedde dengangen, tidlig på
80-tallet, var at jeg skrev en 100 siders rapport til barnevernsnemda og
kommunen anmeldte samtlige av byens 15 videoforhandler til politiet for omsetning
av ulovlige videofilmer. 30 av de filmene jeg gikk igjennom ble funnet ulovlige
og forhandlerne fikk et inndragningsforelegg. Idag er markedet helt anderledes.
Publikum skal kunne gå inn i et hvilket som helst videoforretning og kun finne
lovlige videofilmer. Alle skal være registert i Statens Videogramregister.Det
jeg skal komme inn på etterhvert er at selv de filmene som omsettes helt lovlig
har en god del vold. Og ikke alle barn bør se alle disse filmene.
Når en film
har 18 års grense, så betyr dette at filmen ikke er beregnet på 12 åringer.
Selv om de fleste 12 åringer har sett film med 18 års grense, så er
aldersgrensen satt der av en grunn. Så skal vi se på hva som er tilgjengelig på
postordremarkedet. Og på filmer som ungdom låner av hverandre. Undersøkelser
viser at ca.60% av dagens ungdomsskole elever har sett såkalte ulovlige filmer.
Disse er ikke tilgjengelige hos videoforhandleren men som de låner av
kamerater. Noen har fått dem gjennom postordre eller selv vært i utlandet og
kjøpt dem. Filmene blir kopiert når de kommer hjem med dem og låner dem bort
eller gir dem bort til kamerater. Kopiene blir igjen kopiert opp av andre
igjen, og plutselig har den ene filmene blitt til 50 filmer i et boområde.
Jeg snakket har snakket med ungdomsskoleelever som har hatt filmen
Nekromantikk hjemme. En pornografisk film som handler om å være seksuelt
tiltrukket døden. Filmen avsluttes med at hovedrolleinnehaveren får sin livs
største orgasme ved å stikke en kniv inn i magen, dreier den rundt og rundt, og
i dødskrampen får han utløsning. På slutten av 80 tallet ble denne filmen om
nekrofili produsert. Denne filmen har altså altså også barn og ungdom sett.

Film er kommunikasjon på en
følelsesmessig plan. En dårlig film er f.eks. dagsrevy som snakker følelseløst
om krigen i Irak eller om flyulykken i Kina, osv. Følelsesløst viser man døende
mennesker, og snakker om virkeligheten uten følelser, nærmest bare som informasjonsformidling.
Nyheter er det ungdom svarer i undersøkelser at de ser mest sjeldent på. De ser
mye heller på en actionfilm enn pådagsrevyen. Dagsrevyen er bånn i bøtta på
seerstatitstikken blant ungdom. Ungdom svarer at de mye heller ser på musikkprogram
og tom tegnefilm enn på dagsrevy. De vil heller se fantasien enn virkeligheten.
Det å se virkeligheten er ikke så poplulært.
Barn reagerer kraftigst på det som er
virkelighetsnært for dem. Vi voksne har en tendens til å reagere utifra voldens
intensitet mens barna reagerer mye mer utifra om de kjenner dette igjen i
hverdagen sin eller ikke. Den Brennende Sengen, som er en prisbelønt film om kvinnemishandling, er en film som vil kunne skremme
veldig mange fordi her er det mor og far som krangler ved middagsbordet. Dette
gir en stor gjenkjennelseseffekt.
For en tid tilbake ble jeg bedt av en
barnehage i Tønsberg å hjelpe dem iforhold til to 6 år gamle gutter de hadde i
barnehagen. Gutten kom til barnehagen om morgenen, blide og fornøyde, kledde av
seg på overkroppen, og løp deretter rundt i barnehagen og slo de andre barna
med karate slag og spark. Treåringene lå strødd rundt i barnehagen. De to
guttene lekte at de var helten Jean Claude Van Damme. De leker sammen med en
Batman, en Superman, en Zorro og en Pippi Langstrømpe. De leker ut de figurene
de har sett på TV. Disse to lekte at de var Van Damme, karateeksperter. Leken
blir farlig. Førskolelærene mente at det var et under at ingen av barna ble mar
alvorlig skadet enn det de ble. Et galt slag i nakken f.eks. kunne jo ha ført
til lammelse og uante skader for resten av livet. Barnehagen tok dette opp på
et foreldremøte, jeg holdt et foredrag for dem om temaet førskolebarns
opplevelse/forståelse av levende bilder, og så snakket vi med foreldrene til
disse to guttene etterpå. Også sier foreldrene, hva skal vi gjøre? Kan ikke
barnehagen hjelpe oss. Guttene er av type A++ mennesker, som står opp blid og
fornøyde kl.05.30 hver morgen, kommer inn på foreldrene soverom og spør om ikke
de kan dra tidlig til barnehagen. Foreldrene legger ikke skjul på at de er en
type B-- mennesker som står helst opp etter kl.10.00 hver morgen. De ber barna
gå ut fra soverommet og heller komme igjen om noen timer. Foreldrene sovner
igjen mens gutten går blide og fornøyde ned til stua og tar frem storebrors
beste karatefilm med Van Damme, skrur på TV apparatet, setter inn videofilmen,
trykker på Play, og sitter blide og fornøyde i en og enhalv time og ser på
karate. Guttene blir ikke skremt engang av denne form for vold. De sier ikke au
engang på filmen. De ser bare masse kroppsbevegelser som de får en uimotståelig
lyst til å gjenta. Glade og fornøyde spiser de forkost med foreldrene noen
timer senere, kommer glade og fornøyde til barnehagen, kler av seg på
overkroppen, og glade og fornøyde tar de og slår ned de andre barna med karate
slag og spark. Dette er noe de har lært ved repetisjon på TV i en og enhalv
time før de kom i barnehagen. Om igjen og om igjen ser de hvordan slag og spark
skal utføres uten at det gjør vondt. Dette blir gjentatt så ofte at de tror at
budskapet er sant.
Konklusjon
Så langt har vi sett hvordan våre unge
blir desensitivisert, får en forskjøvet normutvikling og lever ikke
historieløst som mange vil hevde men enda verre med en historieforfalskning.
Når disse tre virkningene opptrer samtidig hos unge gutter i 13 til 16 års
alderen som kanskje i tillegg har problemer med sin egen aggressjon, så skal det
ikke mye fantasi til for å forstå at dette kan få katastrofale følger dersom
det samtidig oppstår en farlig situasjon som de f.eks. kan oppleve truende.
Enkelte ungdommer i enkelte situasjonen vil kunne tro at det kan skru av
mennesker i virkeligheten på samme måten som de skur av TV apparatet. I
massemedia de siste årene har vi kunnet lese om mange grusomme handlinger
begått av unge gutter helt ned i 10 års alderen, som f.eks. ran, tortur av
hjelpeløse mennesker, og tom drap, hvor ikke bare journalistene men også
psykologer, psykiatere, politi, dommere, m.fl. mener de unge gjerningsmennene
har vært påvirket av film i gjerningsøyeblikket.
Vold er ikke noe nytt fenomen
i vårt samfunn, men det er et nytt fenomen at unge mennesker med
adferdsproblemer og problemer med egen aggressjon sitter foran TV-apparatet i
mer enn 6 timer hver dag og ser på vold. Jeg mener ikke at vold på skjermen
skal har ansvaret alene for volden i vårt samfunn. Et slikt ressonnement blir
for lett vindt. Og vi skal vokte oss for enkle svar på vanskelige spørsmål. Men
vi må våge å stille spørsmål ved om vold på skjermen kan være en medvirkende
årsak i enkelte saker. Hvis så er tilfelle, mener jeg at vi må forsøke å
forebygge vold der vi kan, og da må hensiktsmessige tiltak straks sette iverk
mot vold på skjermen for å forebygge asosial og antisosial adferd hos de unge.
Tenk etter hva slags tiltak du tror kan være hensiktsmessig og hva du kan bidra
med i ditt hjem og lokalsamfunn.
Idag befinner barna våre i en mediaskogen alene, og de
famler i blinde uten å kjenne filmens språk og følelseslivets ABC. Vi voksne må
fortest mulig inn i denne skogen og hjelpe de unge videre. Ikke ved å forby alt
som heter film, men kanskje tvertimot å se mye mer film, sammen med de unge. Og
i fellesskap finne frem til kvalitet i filmene. De unge kan mye må estetiske
virkemider som de kaller effekter, og vi voksne er opptatt av etikk. Det er
viktig for oss å huske før jeg går videre at film er en syntese av begge disse.
Filmens estetiske innhold må ses sammen med den etiske rammen som er rundt den.
Denne helheten er nødvendig. Etiske vurderinger alene er like galt som
estetiske vurderinger alene. Dette tør jeg hevde fordi jeg mener film er et
speilbilde av samfunnet de blir laget i.
Kaare T. Pettersen
Husker enda det oppstyret du var med på å piske opp på 80-tallet rundt voldsfilmer på video. Det gleder meg at du ser ut til å ha klart deg bra tross traumene etter videoeksperimentet ditt.
ReplyDeleteMen du fikk nå iallefall rikelig mediaoppmerksomhet ut av stuntet og ble vel nærmest en slags reisende "videovoldekspert".
Er det ikke rart at man nå klør man seg litt i hodet over "videovoldhysteriet" fra den tid. Ja, nærmest trekker litt på smilebåndet