Mitt
utgangspunkt her er Begrepet Angest (SV, bind 6), skrevet av Vigilius
Haufniensis. Det at boken er et psykologisk arbeid, kommer allerede frem i dens
undertittel; "En simpel psychologisk-paapegende Overveielse i retning
af det dogmatiske Problem om Arvesynden". Ved siden av det Sigmund
Freud har skrevet om angst, står dette verket til Kierkegaard som banebrytende
for vår forståelse av angstens betydning for selvet (Cole, 1971).
Boken er en
avhandling om angstens betydning. Forskjellen på frykt og angst er at frykt
retter seg mot noe bestemt, mens angstens gjenstand er:
Intet. Men
hvilken Virkning har Intet? Det føder Angest. Dette er Uskyldig-hedens dybe
Hemmelighed, at den paa sammeTid er Angest. Drømmende projekterer Aanden sin
egen Virkelighed, men denne Virkelighed er Intet, men dette Intet seer
Uskyldigheden bestandig udenfor sig (SV, bind 6, s.136).
Angsten retter
seg mot fremtiden. Vigilius Haufniensis skriver: "Angest kan man
sammenligne med Svimmelhed" (SV, bind 6, s.152). Gregor Malantschuk (1971,
s.108 ff, og 1990, s 321 ff) har forsøkt å lese Sygdommen til Døden som
en fortsettelse av Begrebet Angest. Som argument for sin fortolkning henviser
Malantschuk til et utkast til Sygdommen til Døden, hvor det heter:
Hvad Svimmelhed
er i Forhold til Sammensætningen af det Sjelelige og det Legemlige, er Fortvivlelse
i Aandens Forhold (Journalnedtegnelse VIII 2b,6).
Kierkegaard
skiller altså mellom svimmelhet og fortvilelse. Malantschuk bemerker at i
utkastet er det riktignok snakk om svimmelhet og ikke angst, men han mener
allikevel at svimmelhet karakteriserer angstens område, det sjelelig-legemlige
om-åde. Det er snakk om to forskjellige former for svimmelhet her. I overnevnte
journalnedtegnelse er det fortvilelsen som fører til svimmelhet. Vigilius
Haufniensis sammenligner derimot angst med svimmelhet, men da kaller han angst
for frihetens svimmelhet:
Angest kan man
sammenligne med Svimmelhed…Saaledes den Frihedens Svimlen, der opkommer, idet
Aanden vil sætte Synthesen, og Friheden nu skuer ned i sin egen Mulighed, og da
griber Endeligheden at holde sig ved. I denne Svimlen segner Friheden (SV, bind
6, s.152-153).
I angsten
oppdager et menneske seg selv som oppgave. Angsten dreier seg om selvforholdet,
som mulighet og oppgave. Hvis man skal snakke om angstens område, så er det
åndens. Vigilius Haufniensis sier: "Angest er en Bestemmelse af den
drømmende Aand, og hører som saadan hjemme i Psychologien" (SV, bind 6,
s.136). Det at ånden er drømmende tilstede, betyr at den bestandig forstyrrer
"det Forhold mellem Sjel og Legeme, der vel har Bestaaen, men dog ikke har
Bestaaen, forsaavidt det først får det ved Aanden" (SV, bind 6, s.138).
Ånden forholder seg til seg selv som angst.
Vigilius
Haufniensis sier videre: "Mennesket var altsaa en Synthese af Sjel og
Legeme, men er tillige en Synthese af det
Timelige og det Evige"
(SV, bind 6, s.173). Syntesen av det sjelelige og det legemlige skal, for å være
syntese, settes av ånd, men "Aanden er det Evige" (SV, bind 6,
s.176). Angsten angår altså syntesen mellom det evige og det timelige, som
"Øieblikket i det individuelle Liv" (SV, bind 6, s.176). Ånden
forholder seg "til sig selv og sin Betingelse" (SV, bind 6, s.138)
som angst.
Fortvilelse
er derimot ikke noe som bare kommer, men noe man pådrar seg, og pådrar seg
hvert øyeblikk man er fortvilet. Angsten er mer tvetydig. Angsten kommer eller
tar en i besittelse, men det er fordi man gir etter, faller eller griper feil.
Angsten er en fremmed makt som griper en og dermed synker man i angsten.
Angstens gjenstand er ikke noe konkret, men et Intet, eller rettere sagt, noe
som er Intet. Mens frykten refererer til noe bestemt, er angsten
"Frihedens Virkelighed som Mulighed for Muligheden" (SV, bind 6,
s.136). Denne virkelighet er Intet. Å si noe konkret om hva Intet er, er ingen
lett oppgave. Skulle jeg likevel våge, måtte det være med ordene til Martin
Heidegger:
Dermed er
svaret på spørsmålet efter Intet innvunnet. Intet er hverken en gjenstand eller
overhodet et værende. Intet forekommer hverken for seg, eller ved siden av det
værende, som det liksom henger seg på. Intet er muliggjørelsen av det værendes
åpenhet som sådant for den menneskelige tilværelse. Intet gir ikke først
motbegrepet til det værende, men hører opprinnelig til vesenet (væren) selv. I
det værendes væren skjer Intets intetgjørelse (I Aarnes og Wyller (red.),
1962, Hva er Metafysikk, s.113.
Oversettelse av Guttorm Fløistad. Orginalteksten er å finne i Heidegger,
1929/1976, Was ist Metaphysik?).
Hva dette
værendes Væren egentlig er, er det ingen som kan si med sikkerhet (ikke engang
Heidegger), fordi vi alle er berørt av Værens historisk betingede tildekkethet,
det Heidegger kaller "Seinvergessenheit" i sitt to-bindsverk om Nietzsche. Her skriver han at dette
betyr: "...selvtildekkethet av Værens opprinnelige skille mellom Hva-Væren
(Was-sein) og Det-Væren (Das-sein), til fordel for Væren som opplyser det
Værende som Værende og forblir ubestridt som Væren" (1961/ 1997, s.366,
min oversettelse). Heidegger beskriver i Platons sannhetslære (2000, s.39) at
Det-Væren (Das-sein) er væren i sin eksistensielle og egentlige form utenfor
hulen, mens Hva-Væren (Was-sein) er værens predikative form innenfor hulen.
Ifølge Heidegger ligger sannheten i det som er tildekket mellom disse,
"det som leder hele mennesket til vendepunktet for sitt vesen" (2000,
s.45).
Min
assosiasjon til disse dypsindige og nesten utilgjengelige ordene til Heidegger
går til en av Platons dialoger, kalt Parmenides. I denne dialogen
fremsettes det i alt ni hypoteser. Egil A. Wyller (1995, bind 2) betegner Parmenides
som Platons Kunst der Fuge, der de to første hypotesene handler om
tankens forvandling fra mangfold til enhet (oppstigning, gresk: anabasis), og
de syv siste om tankens forvandling fra enhet til annethet (nedstigning, gresk:
katabasis). I den tredje hypotesen, mellom oppstigningen og nedstigningen,
finner vi imidlertid en transcendental dreining (overgang, gresk: metabolé).
Akkurat som i hulelignelsen må mennesket vende seg helt om for å kunne oppdage
seg selv. Søren Kierkegaard kalte dette merkelige stedløse fenomenet, for
"Øieblikket" (gresk: exaifnés). Det er dette punktet jeg forbinder
med Intet. Et dreiningspunkt som befinner seg i en "Synthese af
Uendelighed og Endelighed, af det Timelige og det Evige, af Frihed og
Nødvendighed" (SV, bind 15, s.73). Egil A. Wyller har oversatt den tredje
hypotesens midtre del slik:
Det er
dette underlig stedløse som det må være i når det slår om: Øyeblikket. For
øyeblikket (eller 'det plutselige': to exaifnes) synes å betegne noe slikt som
'utgangspunkt (ex) for omslag i to retninger'. Omslaget foregår ikke fra hvile
sålenge hvilen pågår, eller fra bevegelsen sålenge bevegelsen ennu pågår, - men
øyeblikket, denne underlige ting, er plassert mellom bevegelsen og hvilen,
utenfor enhver tid; og til og fra dette foregår omslaget fra bevegelse til
hvile og fra hvile til bevegelse." (1995, bind 2, s.144).
At den er
frihetens mulighet, vil si at i angsten viser frihetens eller selvforholdets
radikale betydning seg. I angsten oppdager et menneske seg selv som oppgave.
Mulighet til å virkeliggjøre en frihet eller å bli ufri. Det er individets
mulighet til selv å være fri. Angsten gjelder frihetens mulighet som en
tvetydig mulighet. Denne tvetydigheten er et nøkkelbegrep i angstanalysen.
Begrepet
Angest handler i stor grad om arvesynd. Det er bokens siktepunkt; "En…Overveielse
i Retning af…Arvesynden" heter det i bokens undertittel.
Hvorfor forbinder Vigilius Haufniensis angst med arvesynd? Arvesynd består av to kategorier som egentlig
ikke hører sammen. En naturkategori (arv) og en etisk kategori (synd eller
skyld). Det man har fått gjennom arv, er noe man vanligvis ikke forbinder med
skyld. Det man er skyld i kan man vanligvis ikke bortforklare som en
arvelig/medfødt belastning. Mine refleksjoner over dette går i retning av at
angst er en mellombestemmelse. Dens betydning som mellombestemmelse angår
nettopp det problem som ligger i begrepet arvesynd. Arvesynd dreier seg om forholdet mellom det
individet er gitt gjennom arv og det det selv gjør, som kan føre til skyld. Det
tvetydige ved angsten gjelder nå spørsmålet om skyld. Angsten er en
mellombestemmelse mellom mulighet (skyldighet) og virkelighet (skyld).
Mennesket er et
selv som er gitt det oppgave å bli seg selv. Det grunnleggende valg er å velge
seg selv og det vil si å bli seg selv. Angsten gir muligheten for å oppdage seg
selv som et selv, men også at man kan bli ufri i angst, og det vil si at man
ikke er seg selv. Denne spesielle oppfattelsen av mennesket som et selv, som Begrebet
Angest fremsetter mer indirekte, utfoldes først og fremst i Sygdommen
til Døden. Dette verket kan leses som en avhandling om mennesket som et
selv.
Å velge seg selv betyr ikke å skape seg selv. Et menneske er gitt oppgaven å bli seg selv. Det skjer ved å tape seg selv. Frihetens mulighet viser seg som et selv, som kan forholde seg til seg selv. I Sygdommen til Døden beskrives mennesket som en syntese, eller et forhold på den måten at det forholder seg til det forhold, som det selv er: "Et Forhold, der, om end deriveret, forholder sig til sig selv, hvilket er Frihed. Selvet er Frihed " (SV, bind 15, s.87). Friheten er her muligheten til å forholde seg annerledes enn man har gjort eller gjør, eller hva andre forventer.
Å velge seg selv betyr ikke å skape seg selv. Et menneske er gitt oppgaven å bli seg selv. Det skjer ved å tape seg selv. Frihetens mulighet viser seg som et selv, som kan forholde seg til seg selv. I Sygdommen til Døden beskrives mennesket som en syntese, eller et forhold på den måten at det forholder seg til det forhold, som det selv er: "Et Forhold, der, om end deriveret, forholder sig til sig selv, hvilket er Frihed. Selvet er Frihed " (SV, bind 15, s.87). Friheten er her muligheten til å forholde seg annerledes enn man har gjort eller gjør, eller hva andre forventer.
Kaare T. Pettersen
Meget bra. Hold frem slik!
ReplyDelete