Om teori og praksis,
ikke teori eller praksis
Praktisk dømmekraft handler ifølge
Aristoteles (Den Nikomachiska Etiken) om å samle erfaringer over tid og bygge opp en
kapasitet til å handle i spesifikke menneskelige situasjoner. Den tradisjonelle
dikotomien mellom teori og praksis innebærer at de behandles som to adskilte
fenomener. I sin mest ekstreme form kan man si at praksis er noe man gjør, mens
teori er kunnskap (Ramirez 1995). Det ene sitter nærmest i våre hoder, mens det
andre sitter i hendene våre. Spørsmålet er om det er mulig å gjøre noe uten å
tenke, eller å tenke noe ute å gjøre det. Vi er nemlig ansvarlige for våre
handlinger fordi vi har en bevissthet omkring dem. Tenkning kan derfor sees på
som en form for handling.
Kunnskap er et problematisk begrep,
fordi dersom det ofte brukes for å betegne et resultat etter et produkt. Å ha
kunnskap om noe er å ha dette ”noe” i hodet sitt, men har også å gjøre med
klare eller oppnå noe. Kunnskap om noe er først og fremst en aktivitet som
handler om en kompetanse som denne aktiviteten skaper hos den enkelte individ.
Aristoteles skriver at teori er en måte å leve på. Det opprinnelige greske
ordet for teori, theoria, betyr ikke
det samme som vi vanligvis legger i ordet i dag. Mens vi i dag gjerne ser på
teori som et objektivt resultat (passivt), var den opprinnelige greske
betydningen av ordet en aktivitet (aktivt). Aristoteles så ikke på teori som et
resultat av vitenskapelig aktivitet, som kunne nedfelles og oppbevares i bøker.
Han brukte ordet for å betegne en aktivitet som er skapt når vi undersøker
verden omkring oss.
Vitenskapelig kunnskap må ikke
ifølge Aristoteles oppfattes som et vitenskapelig produkt eller et objektivt
oppnådd resultat, men heller som et subjektiv kapasitet for å kunne oppnå slike
resultater gjennom teoretisk aktivitet. Teori kan derfor forstås som et verb:
en produktiv og skapende aktivitet og noe man gjør. Dersom det å gjøre noe
handler om å bygge et hus, skape melodier, vise omsorg for nødlidende, - da er
teori en aktivitet som er opptatt av å finne ulike ord og begreper som brukes i
ulike situasjoner for å kunne beskrive, forklare og fortolke slik at kunnskapen
kan tas vare på og brukes av andre.
Aristoteles
hevdet at det er fem former for kunnskap: vitenskapelig kunnskap (gresk: episteme),
kunstferdighet (gresk: techne),
praktisk dømmekraft (gresk: phronesis),
filosofisk kunnskap (gresk: sofia)
og intuitiv kunnskap (gresk: nous)
(Den Nikomachiska Etik, bok VI, kapittel 2-6). Å handle er ikke det
samme som å gjøre, for det er gjennom hva vi gjør som våre handlinger kan sees
av andre og bli forstått. Ferdigheter er annerledes enn vitenskapelig kunnskap,
men på samme tid er ferdigheter en form for vitenskapelig kunnskap fordi de
bidra til å forklare våre handlinger og hjelpe oss mht en produktiv aktivitet.
Det å kunne forklare hva man gjør kan også sees på som en form for
vitenskapelig kunnskap. Teori og vitenskapelig kunnskap er begge aktiviteter og
dermed ferdigheter som kan læres. Den viktigste formen for kunnskap for å kunne
leve et godt liv er, i følge Aristoteles, evnen til å handle gjennom en
praktisk dømmekraft.
Det er
handlingsbegrepet (en forståelsesorientert skapende aktivitet) som er
grunnlaget for praktisk dømmekraft og som frembringer både kunnskap og ferdigheter
som man behøver for å skape en meningsfullt liv. Gubrium og Holstein (1997)
argumenterer at vitenskapelig kunnskap krever en dyktighet til å anvende
praktisk dømmekraft.
Referanser:
Aristoteles, Den Nikomachiska Etiken.
Gøteborg: Diadalos
Gubrium, Jabber F. og James A. Holstein,
1997. The New Language of Qualitative Method.
New York: Oxford University
Press
Ramíez, José Luis, 1995. Creative
meaning. A contribution to a human-scientific theory of
action. Stockholm: Nordic
School of Planning.
Doktorgradsavhandling
No comments:
Post a Comment