Søren Aabye Kierkegaard |
Johann Wolfgang Goethe |
Møtepunktet mellom Goethe og Kierkegaard er den dødelige lidenskap og punktet der de skilles sterkest fra hverandre er i forholdet mellom natur og ånd.
Undertittelen
til Søren Kierkegaards bok Skyldig - Ikke-Skyldig er En lidelseshistorie. Boken er en produkitv
kritikk og motbilde til Goethes bok Die Lieden des jungen Werthes. Det er
sannsynlig at Kierkegaard også har hatt denne boken i tankene når han skrev
Sygdommen til Døden. Men
det var Goethes Faust som Kierkegaard var mest opptatt av. Faust ble oppfattet
som det 19.århundrets bibel.
Franz Xavier Baader |
«Cogito,
ergo sum»
til:
«Cogitor,
ergo cogito et sum»
Jeg tenkes - av Gud, - derfor tenker
og er jeg.
Dette
er en forkastelse av tvil og tilflukt til troen som gjenkjennelsens kilde.
Descartes
forkastet det gamle - Anselms - Credo ut intelligam og erstattet det med
tvilens prinsipp, Cogito ergo sum. Både Goethe og Hegel støttet seg til denne
setning. Det var først en yngre generasjon som vektla «troens nødvendighet for
den skapte ånd.»
Både
Prometheus og Don Juan i Faust beveger seg utenfor intelligensens verden, som
er åndens høyeste, nemlig «selve tankens eller den højere selvbevidstheds
rige.»
Kierkegaard
skriver i Boken om Adler fra 1845-46:
«Enhver der har i betydelig grad inderlighed, har
også en tilbøjelighed til og en færdighed i at gøre sin monolog til dialog, dvs
tale med sig selv, således at dette selv bliver som et andet væsen, der har
konsistens udenfor en, dvs at fordoble sig selv. Ad den vej kan man så gå
digtende videre og få en digterisk anden person, med hvem man taler, og digte
et helt opptrinn.»
I Andersen analysen skriver
Kierkegaard videre:
«Enhver, der har gjort det bedrageriske bytte at vinde
abnorm forstandighed ved å tabe evne til at ville og lidenskab til at handle,
har en stor tilbøjelighed til å stive sin holdningsløshed af med diverse
betraktninger forud, der føler sig for, og adskillige betragtninger bag efter,
der omforklarer det skete. Hans væsen er «tvetydighed», han er uden
personlighed, «verken det ene eller det andet», hans liv er «snaksom
fortsættelse eller fortsat snaksomhed.» Årsagen er mangel på religiøsitet.»
Boken En litterær Anmeldelse
fra 1846 er Kierkegaards første generalangrep på sin
samtid og pressen.
Goethe har i perioder stått
sentral i Kierkegaards tanker. I 1837 endte han sine Faust
studier med å sukke:
«Es blies ein Jäger wohl in sein Horn.» Sitatet står i
begynnelsen av Andersen analysen.
I en anmerkning til
Synspunktet fra 1848, kalles det «goethesk-hegelsk» å ville
«tilfredsstille samtiden ved
å i møtekomme «tidens fordring».
Kierkegaard
har forholdt seg til Goethes verk med produktiv kritikk og dette nådde sitt
høydepunkt i en «Trutz-Werther» og en «Trutz-Faust». Denne kritikk hadde sitt
utspring i en nærmest avgrunnsdyp forskjell i forestillingsverden.
Dommen
over Goethe står i Stadier fordelt på to pseudonymer: Ektemannen og Quidam.
Kierkegaard hadde en dobbelhet overfor Goethe. Han sier at Goethe er en av de
«meget store individualister» men at hans livsanskuelser er nihilistiske. I
1843 gav Kierkegaard en meget streng dom over Goethes Werther da han kalte den
for «Blødaktig og kælen».
Goethe
var en sentral skikkelse for Kierkegaards livspolemikk. Goethe ble alt det
Kierkegaard selv ikke kunne eller våget å være. Kierkegaard så på Goethe med en
blanding av forakt, uvillig beundring, hat, frykt og forferdelse. Han står
overfor Goethe som Faust i studiekammeret overfor Jordens Ånd.
For
både Kierkegaard og Goethe stod mennesket som alltings mål. Forskjellen er, at
Goethe, som representerer retnings høydepunkt, kunne forsvare troen på
mennesket naturfilosofisk, mens Kierkegaard, som representerer retnings slutt,
så troen på menneskets særstilling anfektet av den nye eksakte naturvitenskap,
overfor hvilken han ikke hadde annet våpen enn protest.
Både
Goethe og Kierkegaard levde i små samfunn, begge var økonomisk uavhengige,
ingen kjente eller anerkjente tvang, og de ytre kår var avgjørende for dem.
Goethe var født aristokrat, på solsiden. Kierkegaard var født i folkets breie lag
og det ble hans kors. Kierkegaard erkjente hvor mye penger betydde for ham, men
også at de var en byrde. En samvittighetsbyrde.
Goethe
regnet med Gud i naturen. Kierkegaard regnet med en Gud utenfor naturen. For
han dreier det seg om tro. Goethe så på andres særligheter som naturfenomener,
mens Kierkegaard i mangel på tro av samme slag som hans etisk religiøse
frafall. Kierkegaard hevdet at ingen har rett overfor Gud. Det ville aldri
Goethe har kunnet skrive under på. For Goethe bodde Gud i mennesket, så dersom
setningen skulle være riktig, ville Gud få urett overfor seg selv. Kierkegaard
går så langt til å si at mennesket er radikalt ondt.
Goethe
og Kierkegaard har motsatte ideologier, motsatt tro. Det humamitetsideal, hvor
høydepunktet er en tilstand hvor en ene er den andres sykepasser, var for
Goethe en spot. Ikke den svake, men den sterke skulle bære krronen. Goethes
humanitetsideal er å forsone livet med idealene.
Goethes
Gud var «immanent» tilstede i naturen. Gud forlangte ikke lidelse og død, men
handling og liv og slik møttes Kierkegaards og Goethes to livsanskuelser, som
aldri kan forsones, to tusenårige former for motsatt tro. Det merkelige er at
tiltross for motsatt innhold, synes de å være enige om vesen og virkning.
For
Goethe var konflikten mellom tro og vantro «det egentlige, eneste og dypeste
tema» i verdens og menneskets historie, enhver annen konflikt var underordnet
denne. Goethe gjør det fruktbare som kriteriet for sannhet. Det sanne er den
indre opplevelse, som setter de dypeste krefter i levende bevegelse, som
fremmer livet, det sanne er ikke noe objektivt, som kan fattes med tanken. Det
er eksistens.
Kierkegaard
sier nesten det samme og nesten med samme uttrykk i Enten-Eller hvor han sier:
«Først den dybe indre bevægelse,
først hjertets ubeskrivelige rørelse, først den
forvisser dig om, at hvad du har erkendt, tilhører
dig, at ingen magt kan tage det fra
dig; thi kun den sandhed, der opbygger, er sandhed
for dig.»
I
Efterskrift heter det:
«Den objektive uvished, fastholdt i den mest
lidenskabelige inderligheds tilegnelse, er sannheden, den højeste sandheden,
der er for en existerende.»
og:
«Men den givene bestemmelse af
sandhed er en omskrivning for tro.»
Sannheten,
den siste, avgjørende, ubetingede, er identisk med tro, og uten det ubetingede,
altså troen, kan eksistens ikke bæres. Det ubetingede ligger således i
«subjektiviteten, der er højere end virkeligheden», i den troende selv. Den
troende gir det, som umulig kan veies og måles, mål og vekt, han gjør det
umulige mulig. Dette er en Faust situasjon for både Goethe og Kierkegaard.
«Den lieb ich, der Unmögliches
begehrt».
Kaare T. Pettersen
Litteratur:
Roos, Carl, 1955. Kierkegaard og Goethe. København: Gads Forlag
No comments:
Post a Comment