Burrhus Frederic Skinner |
Det
har gått en del år siden Skinner skrev om verdighet i 1971. Jeg har søkt på
bibliotekets artikkel søkemotor EBSCO og funnet hva som er publisert av
artikler siden 1971 og frem til i dag hva gjelder verdighet. Det er skrevet
30591 artikler om verdighet hvorav halvparten av disse, 14505, er referee
bedømte vitenskapelig artikler. Jeg har ikke gått gjennom alle disse artiklene,
selv om det hadde vært interessant. Men jeg har snevret søket inn på artikler
om verdighet og sosialt arbeid og dette søket viste at det er skrevet 469
artikler om dette tema, hvorav 335 er referee bedømte vitenskapelige artikler.
Av disse er 165 mulig å laste ned i Fulltekst. Jeg har gjennomgått disse 165
artiklene og kategorisert dem. Jeg har spurt meg selv: hvis jeg ser på disse 165
referee bedømte vitenskapelig artikler om verdighet og sosialt arbeid, hva
handler de om?
Tema
|
Antall artikler
|
|
1
|
Helse: Terapi, Aids, Assistert
selvmord
|
45
|
2
|
Velferd/Sosial politikk
|
31
|
3
|
Rettferdighet
|
21
|
4
|
Kultur
|
15
|
5
|
Barnevern
|
12
|
6
|
Teoretiske betraktninger:
Begrepsavklaringer
|
11
|
7
|
Eldreomsorg
|
10
|
8
|
Seksualitet
|
10
|
9
|
Religion: Den katolske kirke, liv
etter døden
|
5
|
10
|
Utdanning
|
3
|
11
|
Vold/kriminalitet
|
2
|
165
|
Min gjennomgang av disse 165
referee bedømte vitenskapelige artiklene om verdighet og sosialt arbeid viser
at verdighet er aktuelt innen svært mange av de områdene vi jobber innenfor.
Men jeg stusser ved at nesten alle artiklene fokuser på hva verdighet ikke er
og ingen av dem gir en entydig forklaring på hva verdighet er. Det å undersøke
et fenomen ut i fra dens motsetning er en metode som kalles negativistisk
dialektikk. Verdighet er muligens et begrep eller fenomen som må undersøkes
indirekte. I nesten alle de 165 overnevnte artiklene er verdighet blitt
operasjonalisert ved å forholde seg til uverdighet, dvs konkrete krenkelser av
verdigheten som lar seg undersøke.
La
meg gi dere to eksempler på hvordan verdighet defineres i disse artiklene på en
måte som gjør det umulig etter min mening å undersøke verdighet på en
vitenskapelig måte. I en av artiklene i tidsskriftet, Journal of Community
Nursing, heter det at «verdighet er
åndelige og personlig: hva enn ordbøker sier,
alle vil ha en forskjellig
forståelse av hva det betyr å ha verdighet». Her blir verdighet beskrevet som en sosial konstruksjon
som dannes gjennom anerkjennelse, noe som betyr at dens eksistens er avhengig
av relasjonen mellom individet, samfunnet og omgivelsene som den fremtrer i.
I en annen vitenskapelig artikkel i tidsskriftet
International Social Work heter det at «verdighet er en ikke-observerbar noe som er uatskillelig fra den
menneskelige natur. Dette noe er medfødt og felles for alle
mennesker som hver for seg er unike skapninger. Avhengig av den enkeltes
perspektiv inkluderer dette noe for
eksempel menneskelige egenskaper som: abstrakt tenkning, språk, samvittighet,
en fri vilje, og en guddommelig gnist som stammer fra (i følge den jødisk-kristne
tro) det faktum at alle mennesker er skapt i Guds bilde (1. Mosebok 1: 26-7,
5:1 og 9:6)».
Begge disse artiklene gjør verdighet til noe som er mystisk og udefinerbart.
Dette er ikke holdbart fra et vitenskapelig ståsted og jeg undres over at slike
spekulative utsagn er blitt referee godkjent i vitenskapelige tidsskrifter. Men
de er dessverre bare to eksempler som er nokså typisk for de 165 artiklene jeg
har gjennomgått.
Men det er noe som
skjer.
Jeg er med i en
internasjonal forsker gruppe som forsøker å gjøre dette åndelige et eller
annet, dette medfødt Gudsbilde, til noe mer konkret og vitenskapelig forskbart.
Forskernettverket heter Human Dignity and Humiliation Studies og ledes av
Evelin Gerder Linder. I 1974-75 studerte Lindner jus og sinologi (kinakunnskap)
ved Goethe-Universität Frankfurt am Main. Hun ble utdannet psykolog i 1978 og
lege i 1984, begge deler ved Universität Hamburg og Universität Heidelberg.
Videre har hun studert filosofi ved Universität Hamburg. Hun tok doktorgrad i
sosialmedisin ved Universität Hamburg i 1994. Fra 1997-2001 var hun
doktorgradsstipendiat ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo, og
tok sin andre doktorgrad i 2001, denne gang i sosialpsykologi og skrev en
avhandling om ydmykelsens psykologi, en studie av folkemordet i Rwanda og
Somalia. Hun har siden forsøkt på å utvikle en
tverrfaglig teori om ydmykelse som drar veksler på bl.a. sosialantropologi,
historie, sosialfilosofi, sosialpsykologi, sosiologi og statsvitenskap. Hun
etablerte forskernettverket Human Dignity and Humiliation Studies i 2001. I dag
omfatter det rundt tusen medlemmer, utgir tidsskriftet Journal of Human Dignity
and Humiliation Studies og arrangerer fagkonferanser. Hun flyttet fra Tyskland
til Norge i 1977 og driver forskernettverket fra Universitetet i Oslo, men hun
er faktisk selv bostedsløs, uten fast adresse og reiser nesten konstant rundt
om i verden med det som kalles en «verdenspass». Hennes arbeid er et eksempel
på at verdighet kan vitenskapeliggjøres og studeres. Hun definerer verdighet
som en menneskerettighet og viser til den Universielle Deklarasjonen for
Menneskerettigheter som ble vedtatt i FN i desember 1948 hvor det heter at
«Alle mennesker er født frie og likeverdige i verdighet og rettigheter. De er
begavet med fornuft og samvittighet og forholder seg til hverandre med
brorskap». Uverdighet er dermed en ydmykelse hvor den rettmessige forventningen
til ethvert menneske besitter grunnleggende verdighet og rettigheter ikke
overholdes. I tillegg til menneskerettigheter bygger hennes forståelse av
verdighet på det afrikanske begrepet Ubuntu, som jeg nevnte innledningsvis. «Jeg
eksisterer som et menneske fordi du eksisterer som et menneske», dette betyr at
dersom jeg ikke gir deg anerkjennelse, eksisterer du ikke. Ubuntu hjelper oss
til å operasjonalisere begrepet verdighet. Verdighet ligger i relasjonen som
binder oss alle sammen. En person er en
person gjennom en annen person. Begrepet Ubuntu er blitt et grunnleggende
prinsipp i det nye Sør-Afrika og benyttes også i den såkalte afrikanske
renessansen. I det politiske brukes Ubuntu for å understreke behovet for en
humanistisk etikk som grunnlag for en samtykkende tilnærming til
beslutningstaking. Ved å knytte verdighet til menneskerettigheter har man
begynt å finne en måte å operasjonalisere begrepet på slik at den kan
undersøkes vitenskapelig og dermed frata begrepet dens mystiske karakter som en
«guddommelig gnist».
Et eksempel: Mitt doktorgradsarbeid
I mitt doktorgradsarbeid om skam og
seksuelle overgrep, så jeg hvor viktig det var for Incestsenteret i Vestfold å
forholde seg bevisst til egen og andres verdighet når de møtte personer som har
erfart seksuelle overgrep som krenket deres verdighet. Jeg snakket med
mennesker som fortalte at det verste med overgrepene de opplevde var ikke det
fysiske angrepet mot kroppen, men krenkelsen av deres verdighet som mennesker.
Jeg forsøkte å kartlegge hvordan sosialarbeiderne på Incestsenteret jobbet med
uverdighet og registrerte 7 arbeidsmetoder som de jobber etter for å bygge opp
igjen en krenket verdighet. Jeg mener at disse 7 arbeidsmetodene rette mot å
lege en krenket verdighet er med på å si noe om hva verdighet er.
1. Respekt2. Inkludering
3. Positiv selv-evaluering
4. Anerkjennelse
5. Vise følelser
6. Behandle seg selv og andre som subjekter og ikke som objekter
7. Nye positive og tillitsskapende
erfaringer med andre.
Nyere forskning innen kognitiv
nevrologi (Eisenhower og Liebermann 2004, Why it hurts to be left out: the
neurocognitive overlap between physical pain and social pain in Trends in Cognitive Sciences) viser at
hjernen fungerer slik at en trussel mot vår verdighet, kjennes som en fysisk trussel. Når vi føler at
vår verdighet er truet, overveldes vi av skam og vi kan kjenne fysiske smerter.
Dette kan være med å forklare hvorfor enkelte kjenner fysiske smerter når det
kjenner skam, skammen blir legemliggjort. Dette kan også kaste lys over hvorfor
enkelte som driver med selvskading sier at de overfører en «psykisk» smerte
(som også kan kalles en «sosial» smerte») til en fysisk smerte. Hjerneforskning
viser at smertesenteret for den opplevde «sosiale» smerten ligger på samme sted
som for opplevde fysiske smerten. Derfor er det slik at når du føler at din
verdighet blir krenket, kan det oppstår ulike former for fysiske smerter. Forskning
på verdighet blir her veldig konkret og begrepet avmystifiseres.
Forskningen
til Scheff og Retzinger forteller oss at skam, som skapes fordi vår verdighet
blir krenket, er i sentrum for alle menneskelige konflikter. Dette er sår som
ikke går bort av seg selv. Dette er som åpne sår og dersom de ikke for
tilstrekkelig oppmerksomhet, kan de de kan eksisterer i det uendelige med å
dominere et individs eller gruppes identitet. Dagens trusselbilde handler først
og fremst om mennesker som påfører hverandre smertefulle psykologiske
krenkelser av hverandres verdighet. Når vi føler at noen skader oss ved å
krenke vår verdighet, reagerer vi automatisk med enten flukt eller angrep. Denne reaksjonsformen synes å ligge i vår
natur. Skjult i begrepet uverdighet er en potensiell strøm av ubearbeidede
emosjonelle utfordringer som de fleste av oss ikke er villige til å erkjenne og
i enda mindre grad diskutere med andre. Forskningen til Scheff og Retzinger
viser at vi føler oss skamfulle når vi snakker med andre om skamerfaringer. Vi
vil som regel heller benekte vår skam enn å erkjenne den.
Kaare T. Pettersen
No comments:
Post a Comment