Friday, March 18, 2016

Tønsberg Tønne

Dagens vandring, på tilsammen 26 km, følger Kyststien på Østerøya, fra Heimdal i nord til Tønsberg Tønne i syd. Heimdal er kjent for sin store vikingfunn. Stedet ligger 500 meter syd for Gokstadhaugen og funnene om en vikingbosetting på Heimdal dateres helt tilbake til 900-tallet.

Kystien er godt merket med skilt, piler og blåmalte stolper hele veien. Våren har såvidt begynt å komme når jeg srkiver 17.mars. Det er 1 varmegrad i lufta og det er tett tåke.


 Etter noen kilometer kommer jeg til Nordre Sunde og Hagaløkka. Sommerstid er dette stedet godt besøkt av hyttefolk og stranda besøkes av badefolk. Nå er det stille her. Möyeren, som er en øy på 45 dekar og som ligger rett utenfor Hagaløkka, kan ikke sees pga tåka. En øy ofte brukt til reparasjoner av seilskuter i "gamle dager".

Ser at lyset er mystisk og stemningen kommer godt frem i et bilde jeg tok av stranda og en liten robåt godt fortøyd til brygga i Lahellefjorden.

Den våte og snødekte stien går videre gjennom et hytteområde og bort til Skjellvika, et av Sandefjords mest populære badestrender om sommeren. En barnevennlig strand som er langgrunn og hvor ungdom kan kaste seg i vannet fra et stupebrett fra svaberget svaberget. En manndomsprøve for mange unge gutter om sommeren er å svømme over en liten sund, til Möyeren og kaste seg utfor et stup her som sies å være på omlag 10-meter. Stupet kalles også for "Døden" og gjør hoppet ekstra spennende.



Stien går vdere gjennom et nydelig skogsområde tett ved kysten, Nordre og Søndre Stiger. Flotte hytter har her en nydelig utsikt over til Stauper øyene. Jeg går forbi steder som heter Hjelmby, Kladglovene, Namlösskogen, Grisetro, og fantasien for fritt utløp mens jeg vandrer på den våte stien.

Etter endel km kommer jeg til Flautangen. Enda en populær badestrand om sommeren. Nå ligger småbåtene her med kjølen i været. Snart kommer eieren og vasker bort vinterens etterlatenskaper og sjøsetter dem.


På Flautangen har Turistforeningen i Sandefjord nylig oppført en flott Gapahuk. Her det plass til mange, og jeg vet stedet brukes flittig. Her er det utegrill med bålpanne, benker og nydelig utsikt utoverstanda. Fantastisk at Turistforeningen har laget til dette for allmennheten. Alle kan bruke dette stedet, og det er kostnadsfritt.

Stedet preges ellers av en gammel kultureng, sandsstrand, rullesteinstrand, og det er fint å fiske her fra fjellet.

Stien går videre, og rundt meg ser jeg edelløvtrær. Det er en flott skog å vandre i forbi Tallakshavn. Havnen her ble ofte brukt av seilskutene i "gamle dager" Man kan fortsatt se på fjellsidene hvor skutene har stått fortøyd. Igjen får fantasien fart på seg. Jeg står lenge og ser utover Tallakshavn, bort til Havneholmen, Bikkjeskæret, Flatskjær, Snipa, Lakseholmen, og Lakseskjæret.

Jeg kommer etter noen km til Truber. Nok en fantastisk badestrand sommerstid. En stor strand med utsikt utover Tønsbergsfjorden. Jeg elsker å går overstranden og inn i Yxnöy skogen. Fra gammelt av var Yxnöy navnet på en menge øyer her, men som i årenes løp har vokst sammen. Navnet er blant annet brukt av Snorre Sturlesons i Norske kongers sagaer. Stedet er idag en naturreservat og den flotte stien fører til en rekke små sandtrender.



Stiene fører til Tønsberg Tønne, som er et sjømerke ved innseiling til Tønsbergsfjorden. Idag er det en steinvarde som utgjør sjømerket.

Tønsberg Tønne regnes for å være landets eldste stående sjømerke. Allerede på 1200-tallet er Tønsberg Tønne nevnt i Sverresagaen.

Jeg ser at det er masse skjær utenfor det bratte svaberget, og her har nok mange båter hatt problemer i mange hundre år.

Igjen får fantastien fart på seg. Jeg setter meg ned med ryggen inntil varden, spiser min medbrakte niste og hviler mine føtter etter 15 kilometers vandring.

Hjemover tar jeg ikke så mange avstikkere og så blir turen noen km kortere, 11 km hjem. Tilsammen ble dette 26 km. En tur jeg mer en gjerne tar igjen.

No comments:

Post a Comment