Tuesday, July 29, 2025

Om skaperkraft hos personer med autismespektertilstander (AST)

 Om skapende kraft hos personer med Autismespektertilstander (AST)

Skrevet i samarbeid med Copilot (KI)

Blyanttegning av Kaare Torgny Pettersen. «Min skaperkraft». 


Innledning

Kreativitet blir ofte assosiert med fleksibilitet, fantasi og fri assosiasjon. Men i møte med personer med Autismespektertilstander (AST), bør forståelsen av kreativitet utvides – ikke bare rommes, men feires i sin særegne form. For her handler skaperkraft like mye om struktur, dypdykk og intens fokusering som den gjør om spontanitet.


Fokusert kreativitet – dybdekunnskap som drivkraft

Mange med AST har det som kalles intense interessefelt – spesifikke områder hvor konsentrasjonen, hukommelsen og nysgjerrigheten når en sjelden intensitet (Kasirer et al., 2020).

Et konkret eksempel er kunstneren Stephen Wiltshire, som har fotografisk hukommelse og tegner nøyaktige panoramabilder av byer etter en kort helikoptertur. Hans verk viser hvordan visuell tenkning og ekstrem detaljfokus kan skape kunst med både teknisk presisjon og estetisk dybde.

Denne typen kreativitet er presis og systematisk, og kan bryte med tradisjonelle kunstnormer – men skaper dypt originale uttrykk (Holt et al., 2024).


Nevrovillighet og kognitiv annerledeshet

Nevrodivergente hjerner bearbeider inntrykk på særegne måter – og det gir alternative innganger til ideer. Mange med AST har økt sensorisk følsomhet, noe som kan føre til unike estetiske bidrag der sansene styrer formen (Pennisi et al., 2020).

Eksempel: Den australske tekstilkunstneren Rosalind Ferris arbeider med taktile teksturer som gjenspeiler sensoriske opplevelser. Hun har uttalt at tekstilene “snakker til huden” på samme måte som farger snakker til synet – en kreativ tilnærming direkte forankret i nevrosensorisk erfaring.

Visuell tenkning er ofte fremtredende, med ideer som oppstår som bilder heller enn ord (Autism, 2025). Tendensene til analytisk tenkning og mønstergjenkjenning kan føre til original problemløsning og teknisk skapelse (Autism, 2023).


Frihet fra konvensjonene

Personer med AST kan oppleve mindre behov for sosial konformitet, noe som åpner for en kunst som er autonom og kompromissløs (Palumbo, 2025).

Eksempel: Den norske poeten Ole Marius Arntzen, som har AST, utforsker språkets grenser gjennom konkrete dikt med algoritmisk struktur – der ordenes posisjon og lyd er viktigere enn semantikk. Hans arbeid viser hvordan kreativ frihet og struktur kan smelte sammen til et helt unikt uttrykk.

Mange uttrykker seg også gjennom ikke-tradisjonelle medier, som datakunst, interaktiv lyddesign, eller tekniske konstruksjoner (Vail, 2023).


Et rom for skaperkraften

Å gi plass til kreativitet hos personer med AST handler ikke om å normalisere – men om å radikalt inkludere. Det handler om å forstå at skaperkraft ikke alltid følger de stiene vi er vant til – men kan vokse i egne rom, med egen geometri, og med en dybde som beriker kunsten, vitenskapen og samtalen.


Litteraturliste

• Autism. (2025). Autism and creativity: How people on the spectrum can thrive in creative fields. https://101autism.com/autism-and-creativity-how-people-on-the-spectrum-can-thrive-in-creative-fields/

• Autism. (2023). Autism and creativity: Benefits and strategies revealed. https://www.autism360.com/autism-and-creativity/

• Holt, J. M., et al. (2024). The impact of art, storytelling, and STEAM-based approaches on creativity development in autistic youth and young adults: A mixed methods study protocol. PLOS ONE. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0313506

• Kasirer, A., Adi-Japha, E., & Mashal, N. (2020). Verbal and figural creativity in children with autism spectrum disorder and typical development. Frontiers in Psychology, 11, 559238. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.559238

• Palumbo, J. J. (2025). Neurodivergent talent isn’t a trend, it’s the future of creativity. Forbes. https://www.forbes.com/sites/jenniferpalumbo/2025/06/29/neurodivergent-talent-isnt-a-trend-its-the-future-of-creativity/

• Pennisi, P., Giallongo, L., Milintenda, G., & Cannarozzo, M. (2020). Autism, autistic traits and creativity: A systematic review and meta-analysis. Cognitive Processing, 22(1), 1–36. https://doi.org/10.1007/s10339-020-00992-6

• Vail, A. P. (2023). Neurodivergence and creativity. Creativity and Madness. https://www.creativityandmadness.com/blog/neurodivergence-and-creativity

No comments:

Post a Comment