Monday, November 17, 2025

Hvordan Martin Heidegger forstår Aristoteles´ De Anima (Om Sjelen)

 Aristoteles’ De Anima

•  Tradisjonelt har De Anima (“Om sjelen”) ofte blitt omtalt som den første “læreboken i psykologi”, fordi den analyserer sjelen som prinsipp for liv, sansning, tenkning og bevegelse.

•  I moderne fagtradisjon ble dette tolket som en forløper til psykologien: sjelen som et “indre” system av funksjoner.





Heideggers kritikk


•  Heidegger mente denne lesningen var en misforståelse.

•  For Aristoteles er psyche ikke en “indre psyke” i moderne forstand, men livsprinsippet – det som gjør levende vesener til levende vesener.

•  Sjelen er ikke en separat substans, men en form for væren: måten et levende vesen er til på.

•  Derfor er De Anima ikke en bok om “psykologi” i moderne betydning, men en ontologisk undersøkelse av væren-i-verden.


Heideggers poeng


•  Han leser Aristoteles fenomenologisk: sjelen er ikke en “ting” inne i kroppen, men uttrykk for hvordan mennesket er til stede i verden.

•  Psyche er alltid knyttet til energeia (virksomhet) og kinesis (bevegelse).

•  Mennesket er et vesen som lever praktisk (zoē praktikē), i språk (logos), og i fellesskap (koinonia).

•  Dermed blir De Anima en bok om eksistensens struktur, ikke en manual i psykologiske funksjoner.


Konklusjon


•  Ja: Heidegger avviser at De Anima er “historiens første lærebok i psykologi”.

•  Han viser i stedet at Aristoteles beskriver sjelen som måten levende vesener er til på, altså en ontologisk kategori.

•  Hos Heidegger blir psyche dermed en nøkkel til å forstå menneskets væren-i-verden, ikke en psykologisk mekanisme.


 De Anima – Psykologi vs. Ontologi

Perspektiv

Tradisjonell lesning (psykologi)

Heideggers lesning (ontologi)

Tema

Sjelen som “indre funksjoner” (sansning, tenkning, hukommelse)

Sjelen som livsprinsipp, måten levende vesener er til på

Formål

Forløper til vitenskapen psykologi; kartlegging av mentale prosesser

Fenomenologisk analyse av væren; hvordan mennesket er i verden

Psyche (sjelen)

Et indre system av evner og prosesser

Livets form (energeia), virksomhet som gjør levende til levende

Sansning (aisthesis)

Mekanisme for å motta inntrykk

Eksistensiell åpenhet mot verden; mottakelighet som grunnvilkår

Tenkning (nous)

Kognitiv funksjon, intellekt

Evnen til å gripe det universelle; del av menneskets væren

Bevegelse (kinesis)

Fysiologisk eller mental aktivitet

Livet som alltid i bevegelse, rettet mot mål (telos)

Sannhet (aletheia)

Samsvar mellom tanke og ting

Avdekkelse; sannhet skjer når verden trer frem

Menneskets særpreg

Et “rasjonelt dyr” med indre psyke

Et vesen som lever praktisk (zoē praktikē), i språk (logos) og fellesskap (koinonia)

Vitenskapelig status

Første lærebok i psykologi

Ontologisk grunntekst om eksistens og livsform

Konsekvens

Psykologi som studie av indre prosesser

Filosofi som analyse av væren-i-verden


Hva Heidegger oppnår

  • Han avmytologiserer psykologilesningenDe Anima er ikke en manual for psykologiske funksjoner.

  • Han fenomenologiserer Aristoteles: sjelen er ikke en ting, men en måte å være til på.

  • Han forbereder Sein und Zeit: begrepene fra Aristoteles blir byggesteiner i hans egen fundamentalontologi.


    Viktige kilder


    •  Josh Michael Hayes, “Deconstructing Dasein: Heidegger's Earliest Interpretations of Aristotle's De Anima (The Review of Metaphysics, 2007)**  

    Hayes viser hvordan Heidegger i sine tidlige Freiburg- og Marburg-forelesninger leser De Anima som en tekst om væren, ikke om moderne psykologi. Heidegger understreker at Aristoteles beskriver sjelen som livsprinsipp og væren-i-verden, ikke som et indre psykologisk system A.

    •  Christiane Bailey, “The Genesis of Existentials in Animals – Heidegger’s appropriation of Aristotle’s De Anima (Heidegger Circle, 2011)**  

    Bailey analyserer hvordan Heidegger henter eksistensielle strukturer som Befindlichkeit (stemthet), forståelse og væren-med-andre fra Aristoteles’ analyse av sjelen. Hun viser at Heidegger ser De Anima som “den første fenomenologiske forståelsen av livet” – en ontologi av levende vesener, ikke en psykologisk manual B.

    •  Maciej Czerkawski, “The Soul Is, in a Way, All Beings: Heidegger’s Debts to Aristotle in Being and Time (Oxford, 2016)**  

    Czerkawski fremhever Aristoteles’ utsagn “ἡ ψυχὴ τὰ ὄντα πώς ἐστι πάντα” (“sjelen er, på en måte, alle ting”) og viser hvordan Heidegger bygger videre på dette i Sein und Zeit. Sjelen blir forstått som åpenhet mot verden og som evne til å dele væren med andre C.

No comments:

Post a Comment