Monday, November 17, 2025

Heideggers tolkning av grunnbegrepene hos Aristoteles

Jeg leser pt Grundbegriffe der aristotelischen Philosophie (Marburg 1924) av Martin Heidegger. Boken er bind 18 i hans Samlede Verker på tilsammen 110 bind. Boken er en samling av forelesninger Heidegger holdt sommeren 1924 i Marburg. Forelesningene tar for seg 30 av Aristoteles viktigste begreper. Jeg har laget en oversikt over disse begrepene som du kan bruke:

  • Som studienøkkel: Den gir deg en “ordbok” over Heideggers lesning av Aristoteles.

  • Pedagogisk verktøy: Du kan bruke den til å vise hvordan begrepene transformeres fra klassisk filosofi til fenomenologi.

Aristoteles, til høyre, sammen med sin læremester Platon i Akademia, Athen, Hellas Utsnitt av «Skolen i Athen» . Av  /Vatikanpalasset.

Tabellen viser:

  1. Det greske ordet

  2. Aristoteles’ grunnbetydning

  3. Heideggers fenomenologiske tolkning


Tabell: Aristoteles’ grunnbegreper og Heideggers tolkning

Gresk begrep

Aristoteles’ betydning

Heideggers tolkning (1924)

Ousia (οὐσία)

Substans, det som er

Væren som tilstedeværelse; det værende i sin væren

Logos (λόγος)

Tale, fornuft, mening

Språk som deling av mening; grunnlag for fellesskap

Phōnē (φωνή)

Lyd, stemme

Dyrets uttrykk; kontrast til menneskets logos

Kinesis (κίνησις)

Bevegelse, endring

Eksistens som alltid i bevegelse; tidserfaring

Energeia (ἐνέργεια)

Virksomhet, aktualitet

Væren som utfoldelse; prosess fremfor resultat

Dynamis (δύναμις)

Potensial, evne

Mennesket som mulighetsvesen; å kunne bli noe annet

Telos (τέλος)

Mål, fullendelse

Livet som rettet mot en ende; struktur for bevegelse

Phronesis (φρόνησις)

Praktisk klokskap

Eksistensiell klokskap i handling; livspraksis

Sophia (σοφία)

Teoretisk visdom

Kontemplativ viten; kontrast til phronesis

Aletheia (ἀλήθεια)

Sannhet, samsvar

Avdekkelse; sannhet skjer når verden trer frem

Psyche (ψυχή)

Sjel, livsprinsipp

Livets form (energeia), virksomhet som gjør levende til levende

Zoē praktikē (ζωή πρακτική)

Praktisk liv

Mennesket som handlende og sosialt vesen

Agathon (ἀγαθόν)

Det gode

Livets mål; etisk orientering mot det gode

Koinonia (κοινωνία)

Fellesskap

Mennesket som politisk vesen; deltakelse i polis

Horismos (ὁρισμός)

Definisjon, avgrensning

Språkets evne til å avgrense og klargjøre

Nous (νοῦς)

Intellekt, forståelse

Evnen til å gripe det universelle; grunnlag for logos

Ethos (ἦθος)

Vane, karakter

Livsform; menneskets etiske væren

Chronos (χρόνος)

Tid

Tid som struktur for bevegelse og aktualisering

Pathos (πάθος)

Lidenskap, affekt

Menneskets mottakelighet; eksistensiell stemthet

Praxis (πρᾶξις)

Handling

Livet som virksomhet; ikke bare teori

Epistēmē (ἐπιστήμη)

Vitenskapelig kunnskap

Systematisk viten; kontrast til phronesis

Technē (τέχνη)

Kunst, ferdighet

Praktisk kunnskap; menneskets skapende evne

Hypokeimenon (ὑποκείμενον)

Underliggende, substrat

Det som ligger til grunn; fenomenologisk “det værende”

Eidos (εἶδος)

Form, idé

Væren som form; hvordan noe viser seg

Morphē (μορφή)

Skikkelse, form

Den konkrete fremtreden; væren som gestalt

Hylē (ὕλη)

Stoff, materie

Mulighetsgrunnlag; det som kan formes

Metron (μέτρον)

Mål, målestokk

Væren som målt og avgrenset; grenser for praksis

Symbebēkos (συμβεβηκός)

Tilfeldighet, aksidens

Det som skjer ved siden av; væren som ikke-essensielt

Kathēkon (καθῆκον)

Det passende

Det som sømmer seg; etisk tilpasning

Hexis (ἕξις)

Vane, disposisjon

Stabil væremåte; karakter som formet praksis

Doxa (δόξα)

Mening, oppfatning

Menneskets hverdagslige forståelse; kontrast til epistēmē

Aisthēsis (αἴσθησις)

Sansning

Åpenhet mot verden; mottakelighet som grunnvilkår

Kilde: Heidegger, Martin. Gesamtaugabe II Abteilung: Vorlesungen 1919-1944. Band 18. Grundbegriffe der aristotelischen Philosophie. 2002. Vittorio Klostermann, Frankfurt am Main. 418 sider

No comments:

Post a Comment